hjälm till avlångt huvud?

Jag tror aldrig jag har provat någon billig hjälm som inte trycker i pannan efter ett tag (när man har oval huvudform alltså). De enda jag tycker funkar riktigt bra är de som har liners och där man kan välja mellan rund och oval. För egen del är det värt att lägga lite extra pengar och slippa få ont i huvudet. Hur svårt det är med passformen är ju dock väldigt individuellt. Finns ju stora variationer i huvudform även inom gruppen med oval form.
Du har rätt, ibland är man bara dumsnål - det är verkligen inte värt en besparing en tusenlapp att få ont i huvudet varje ridtur.
 
Ja alltså förr var det inte ens något jag funderade över. Var ju standard med ett rejält märke i pannan varenda ridtur. När man väl insett att det finns hjälmar som inte trycker alls så vill man inte gå tillbaka😅
Alltså det där märket i pannan följde mig hela barndomen tillsammans med skav från det höga framvalvet på stubbensadlarna.
 
Jag är väldigt kluven. Visst vore det förmodligen bäst med Mips, men samtidigt känns det som överkurs när man mest rider långsamt. Samtidigt som man skulle ångra sig bittert om man råkar ut för en olycka där mips hade gjort nytta och man inte hade det...

Hööks har MIPS-hjälmar till bra pris och många olika modeller.
Åk till hööks, de har olika modeller. Mips är bra.
Jag har ganska ovalt huvud (de flesta hjälmar som jag provat blir för runda - trycker i pannan och "släpper" på sidorna). Jag har tidigare haft en Charles Owen som passade klockrent. Nu har jag en från Hööks, JH Collection (en av modellerna med mips).
Var in på Hööks idag men ingen av Mips-hjälmarna i lägsta prisklassen satt skönt på mitt huvud.
Uvex funkar bra till mig som har ganska ovalt huvud
Uvex fungerar för mig. 😊
För avlångt/ovalt huvud rekommenderar jag Charles Owen och Uvex Exxential. Charles Owen köper man passande liner medan Uvex är väldigt reglerbar med ratt bak och inställning för hur djupt man vill att hjälmen ska sitta på huvudet.
Har själv avlångt huvud och dessa har passat mig utan att det blir glapp vid tinningarna eller streck i pannan.
Frågade på Hööks om Uvexhjälmen (som inte fanns i butiken) och personalen där hade hört att den passade bäst på runda huvud. :confused:
 
Jag är väldigt kluven. Visst vore det förmodligen bäst med Mips, men samtidigt känns det som överkurs när man mest rider långsamt. Samtidigt som man skulle ångra sig bittert om man råkar ut för en olycka där mips hade gjort nytta och man inte hade det...




Var in på Hööks idag men ingen av Mips-hjälmarna i lägsta prisklassen satt skönt på mitt huvud.



Frågade på Hööks om Uvexhjälmen (som inte fanns i butiken) och personalen där hade hört att den passade bäst på runda huvud. :confused:

Med tanke på att jag vet vilken utbildning personalen där får... se om du hittar en annan affär där du kan prova en uvex. Jag kan inte lova att den passar, men den är för mer ovala huvuden. (Och har ju en av de billigaste mips varianterna. )
 
Jag är väldigt kluven. Visst vore det förmodligen bäst med Mips, men samtidigt känns det som överkurs när man mest rider långsamt. Samtidigt som man skulle ångra sig bittert om man råkar ut för en olycka där mips hade gjort nytta och man inte hade det...




Var in på Hööks idag men ingen av Mips-hjälmarna i lägsta prisklassen satt skönt på mitt huvud.



Frågade på Hööks om Uvexhjälmen (som inte fanns i butiken) och personalen där hade hört att den passade bäst på runda huvud. :confused:
Nämen då var dom bra förvirrade. 😂 Definitivt ovalt huvud för uvex, äger en själv och kan intyga.

Det med mips känns alltid svårt. Jag har alltid Mips för jag är paranoid och tänker att det skyddar bäst. Jag har ramlat av, slått i huvudet och klarat mig bra. Men kanske hade jag i de fallen klarat mig lika bra utan Mips? Men efter det så har jag inte vågat chansa och fortsätter med Mips. 😅
 
Jag är väldigt kluven. Visst vore det förmodligen bäst med Mips, men samtidigt känns det som överkurs när man mest rider långsamt. Samtidigt som man skulle ångra sig bittert om man råkar ut för en olycka där mips hade gjort nytta och man inte hade det...




Var in på Hööks idag men ingen av Mips-hjälmarna i lägsta prisklassen satt skönt på mitt huvud.



Frågade på Hööks om Uvexhjälmen (som inte fanns i butiken) och personalen där hade hört att den passade bäst på runda huvud. :confused:
Som jag har förstått det så är det framförallt en modell som funkar för avlångt huvud. Lyckas aldrig komma ihåg vad den heter, men modellen har nämnt i tråden (bla av mig), så tror inte det går att köpa vilken Uvex som helst.
 
Vet inte om den jag har är i den lägsta prisklassen - Hööks hade absolut flera billigare. Kommer inte ihåg exakt vad den kostade, köpte den i somras, bara att den var ett gäng hundralappar billigare än de från Back on Track (och de från BoT satt inte bättre på mitt huvud). Men ja, spelar roll, hjälmar är ju så himla individuellt!

Det är öht inte många av deras hjälmar som passar mig, med eller utan mips (och på Granngården här i stan kammade jag exakt noll - deras utbud var verkligen inte stort..). Detta är den första hjälmen jag haft som har mips, det är inte första prio för mig utan snarare en bonus om jag kan välja.
 
Jag är väldigt kluven. Visst vore det förmodligen bäst med Mips, men samtidigt känns det som överkurs när man mest rider långsamt. Samtidigt som man skulle ångra sig bittert om man råkar ut för en olycka där mips hade gjort nytta och man inte hade det...




Var in på Hööks idag men ingen av Mips-hjälmarna i lägsta prisklassen satt skönt på mitt huvud.



Frågade på Hööks om Uvexhjälmen (som inte fanns i butiken) och personalen där hade hört att den passade bäst på runda huvud. :confused:
Den Uvex hjälm som Hööks har (Elexxion) är inte samma som nämns i tråden (Exxential). Så det kan ju vara att olika modeller passar olika huvudformer.
 
Jag är väldigt kluven. Visst vore det förmodligen bäst med Mips, men samtidigt känns det som överkurs när man mest rider långsamt. Samtidigt som man skulle ångra sig bittert om man råkar ut för en olycka där mips hade gjort nytta och man inte hade det...




Var in på Hööks idag men ingen av Mips-hjälmarna i lägsta prisklassen satt skönt på mitt huvud.



Frågade på Hööks om Uvexhjälmen (som inte fanns i butiken) och personalen där hade hört att den passade bäst på runda huvud. :confused:

Har man en tendens att ramla av och slå i skallen hade jag nog skaffat mips (givetvis kan man ju göra det ändå men man har ju ofta tyngdpunkt någonstans på kroppen, vissa tenderar ju mer att landa på huvudet än andra). Sen spelar inte hastigheten någon roll anser jag men det är min åsikt.
 
Har man en tendens att ramla av och slå i skallen hade jag nog skaffat mips (givetvis kan man ju göra det ändå men man har ju ofta tyngdpunkt någonstans på kroppen, vissa tenderar ju mer att landa på huvudet än andra). Sen spelar inte hastigheten någon roll anser jag men det är min åsikt.
Jag tror inte att jag någonsin har slagit i huvudet ordentligt när jag har ramlat av. Jag föll dessutom betydligt oftare under de första 25 åren som ryttare när jag tränade och tävlade hoppning. De senaste 20 åren tror jag att jag har åkt av 2 gånger - en gång när hästen tvärvände när jag skrittade och en gång när hästen snubblade och jag valde att släppa taget för att hjälpa hästen att hitta balansen...
Och numera är det bara promenadridning jag sysslar med.
 
Jag tror inte att jag någonsin har slagit i huvudet ordentligt när jag har ramlat av. Jag föll dessutom betydligt oftare under de första 25 åren som ryttare när jag tränade och tävlade hoppning. De senaste 20 åren tror jag att jag har åkt av 2 gånger - en gång när hästen tvärvände när jag skrittade och en gång när hästen snubblade och jag valde att släppa taget för att hjälpa hästen att hitta balansen...
Och numera är det bara promenadridning jag sysslar med.

Menar det. Visst man kan väl aldrig säga aldrig men man vet ju ändå som du säger hur det tenderar att vara. Tror också man övar upp balansen. Jag for av heeeela tiden på min förra häst- nu sitter jag kvar hur nuvarande än slänger sig 😄 (hitills iaf!)
 
Senast ändrad:
Menar det. Visst man kan väl aldrig säga aldrig men man vet ju ändå som du säger hur det tenderar att vara. Tror också man övar upp balansen. Jag for av heeeela tiden på min förra häst- nu sitter jag kvar hur nuvarande än slänger sig 😄 (hitills iaf!)
hehe, den enda lilla skillnaden nu är att jag inte har riktigt lika bra kroppskontroll längre - och har inte suttit på en hästrygg på några år - så jag vet inte riktigt hur jag hanterar hopp och skutt. Men jag hoppas att min nya häst inte hoppar och skuttar... (det gör hon inte enligt säljaren) Och skulle jag ramla av är det fler delar av kroppen som nog går sönder än bara skallen....
 
hehe, den enda lilla skillnaden nu är att jag inte har riktigt lika bra kroppskontroll längre - och har inte suttit på en hästrygg på några år - så jag vet inte riktigt hur jag hanterar hopp och skutt. Men jag hoppas att min nya häst inte hoppar och skuttar... (det gör hon inte enligt säljaren) Och skulle jag ramla av är det fler delar av kroppen som nog går sönder än bara skallen....

Hoppla- värre då förstås. Ptja hästar kan ju bli som förbytta 😄. Min nuvarande var den lugnaste av de två jag provred. Barfota. Nu har hon skor och bockar och busar...😅
 
Jag kommer inte lägga ett antal extra tusenlappar på att få en hjälm som är snygg, "inne" eller poppis, utan jag vill ha en hjälm som duger bra att skydda mitt huvud när jag rider promenader i skogen.
Jag har KEP´s billigaste modell med solskärm. Den kostar drygt 3000 kr, men jag fick tag i en rabattkod så den blev lite billigare. Det är mycket pengar, men den är jätteskön och man kan välja inlägg för runt eller ovalt huvud. Om du har någon ridsportbutik, som inte är Hööks, i närheten så kan du ju testa de olika inläggen och då kanske det känns värt det om din skalle säger OH YEAH! :)
 
Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag måste köpa en ny hjälm. Men, för att slippa jaga runt i en massa butiker ställer jag frågan här först - vilka hjälmmodeller passar på avlång huvudform?
Företrädesvis i de lägre prisklasserna.
Back on Track modell Pardus?
 
Den är egentligen över min budget, men verkar finnas på Börjes och dit ska jag inom överskådlig framtid så jag kan ju i allafall prova den. :)
Jag har också extrem "travbaneskalle" och därtill STORT huvud... 😕
Pardus är små i storleken och det var EXTREMT mycket hjälm på sidorna om mitt huvud även om själva hjälmen satt skönt.
Såg inte klokt ut när jag kollade mig i spegeln och den glädjen ville jag inte riktigt ge folk omkring mig. ;)

Provade en Charles Owen Kylo med MIPS; den såg betydligt bättre ut och var riktigt skön, ungefär i samma prisklass som Pardus.

Jag rider nu i en av Hööks egna som passade minst dåligt när jag verkligen behövde ny hjälm, så det kan vara värt att prova "allt de har" i butiken. Ställbara hjälmar går helt bort.
Ett tips som jag tog med mig därifrån är att när du väl köpt en hjälm; gå omkring med den på skallen, hemma, i minst en halvtimme innan du klipper bort lapparna!
 
Jag har också extrem "travbaneskalle" och därtill STORT huvud... 😕
Pardus är små i storleken och det var EXTREMT mycket hjälm på sidorna om mitt huvud även om själva hjälmen satt skönt.
Såg inte klokt ut när jag kollade mig i spegeln och den glädjen ville jag inte riktigt ge folk omkring mig. ;)

Provade en Charles Owen Kylo med MIPS; den såg betydligt bättre ut och var riktigt skön, ungefär i samma prisklass som Pardus.

Jag rider nu i en av Hööks egna som passade minst dåligt när jag verkligen behövde ny hjälm, så det kan vara värt att prova "allt de har" i butiken. Ställbara hjälmar går helt bort.
Ett tips som jag tog med mig därifrån är att när du väl köpt en hjälm; gå omkring med den på skallen, hemma, i minst en halvtimme innan du klipper bort lapparna!
Bra tips!!
Mitt ena barn har stort och ovalt huvud. Helt hopplöst med hjälm särskilt eftersom hon fortfarande växer och hjälmarna som ev skulle passa är DYRA!
Vid nästa hjälmköp ska jag definitivt låta henne gå runt med hjälmen på hemma innan vi klipper lapparna. Tar ju oftast ett tag innan man börjar känna trycket.
 

Liknande trådar

Utrustning Som frågan lyder så tycker jag det är svårt att hitta en solskärms hjälm till just ett smalt och avlångt ansikte, jag syftar inte på...
Svar
8
· Visningar
1 037
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 878
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag har sökt och hittat en del äldre trådar men det kommer ju nya hjälmar hela tiden (om jag har missat någon hyfsat färsk tråd så säg...
Svar
14
· Visningar
3 260
Senast: Modest
·
Utrustning Hej. Jag har alltid haft svårt att hitta hjälm då min huvudform inte passar hjälmarna. Får nästan alltid lite ont i huvudet av...
Svar
1
· Visningar
674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp