Bukefalos 28 år!

Hjälp åt nybörjare!

A

Agilitynoffe

Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på min ridklubb med deras shettisar. Då hade vi enkla bröstselar, ibland travselar, och rockards och sulkeys. Aldrig såg jag skymten av bakselar och svänglar. Körde även min gamla medryttarhäst några gånger. En gammal nordsvensk som var mycket van vid körning och han hade vi loksele och en stor vagn till. Han hade baksele men ingen svängel.

Nu till mitt problem. Jag och min vän har 2 shettisar på 3 år som vi vill köra in. Vi har en bröstsele som vi utifrån hennes erfarenhet (hon är äldre än mig och därmed en hel del klokare;) ) och min lilla erfarenhet ser bra ut. Dock är ingen av oss riktiga körmänniskor på det viset att vi har koll på alla selar m.m. Vi har en fin vagn av modellen http://www.stuterinadhammar.se/produkter-filer/rockard_prodblad.pdf. Är 99% säker att det är samma vagn. Dock så ligger den nermonterad just nu så har inte själv kunnat se om det finns en svängel på den. Det jag undrar är om svängel behövs, shettisar sägs ju ha väldigt små bogrörelser? En baksele har vi förstått är bäst att ha då det underlättar bromsandet, stämmer det?
Anledningen till förvirringen är att vi har aldrig andvänt det tidigare när vi kört på ridklubben.

Undrar även varför det finns så dåligt med kurser m.m inom körning. Bor i Västmanland, strax utanför Västerås och jag kan bannemig inte hitta någon kurs. :( Finns det några bra böcker, filmer och hemsidor?

Tacksam för svar och tips då jag är väldigt vilsen på detta område.
 
Sv: Hjälp åt nybörjare!

Det är som du säger dåligt med info...

Prova med att kontakta distriktsgrenledaren för att få tag i någon aktiv kusk i närheten av dig.

Salaortens ryttarförening har tävlingsverksamhet inom körning, prova med att kontakta dem så kanske de kan hjälpa dig.

Vi har någon gång i Västernorrland ordnat "prova-på-körning" då medlemmar har lånat ut ekipage så att man dels kan få se selar och vagnar under riktiga förhållanden och dels kan få prova att "ratta" lite själv.

Du kanske kan övertala någon förening/kusk i närheten att fixa nått liknande.
 
Sv: Hjälp åt nybörjare!

Tack så mycket för tipsen! :)
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 179
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst. Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan...
Svar
3
· Visningar
2 769
Senast: gadriel
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: Bubbaz
·
Körning Jag letar runt här på buke och har hittat och läst det mesta om skitselar och vad folk rekommenderar m.m. Vissa skriver att hästen...
Svar
4
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp