Nybörjare på körning, utrustning?

Angie

Trådstartare
Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i mitt liv kört med vad jag nu förstår är "skitsele med skitvagn" ;), alltså typ börjes brösta med någon form hemmabygge till rockard. Nu när jag började kolla upp lite om selar och vagnar så har jag förstått att man ska ha bröstsele med draglinor och baksele osv, och ha en rockard som har svängel.
Har hittat en sele "Berta" som jag tyckte såg bra ut, duger den? Men sen så är det svåra valet vad jag ska ha för rockard, tittade på roslagsvagnar, vilka verkar ha ett väldigt bra ryckte här i forumet, men har helt enkelt inte den ekonomin just nu att köpa en sån, är föräldraledig och det blir man inte fet på ;).
Så vad ska jag köpa för vagn :confused: Ska motionsköra, på grusvägar och skogsvägar. Kan jag köpa ett hemmabygge? Oftast så finns det ingen svängel, men det har jag hittat att det går att montera dit, samt att det går att svetsa dit fästen för bakselen. Vad ska jag tänka på? Kommer hästen att få traumatiska upplevelser av att dra med en sån vagn? Vet att det bästa kanske är att köpa en rockard för 10-15 tusen, men tyvärr så är jag inte ekonomiskt oberoende, och måste prioritera mat till barnen före en fin och dyr vagn :grin:
 
Sv: Nybörjare på körning, utrustning?

Berta-selen är tyvärr inget att ha. Jag klämde lite på den precis när den kom till Drive Out och den är väldigt klen. Säljaren sa till och med det själv, att den inte mötte förväntningarna riktigt.
 
Sv: Nybörjare på körning, utrustning?

Ang vagnen. Vi har en travrockard till shettisen som vår underbara far modifierat o haft sig med för att den ska fungera för tävling. Nu behöver man inte modifiera så mycket om den är tänkt till motionskörning att fästa en svängel räcker gott. Från början hade vi en enkel svängel gjord av en "ko-halsrem" och en grövre rund pinne. Återkom du vill veta mer om den..

Kolla de div annonssajterna efter begagnade selar. Satsa på att få tag i en komplett sele.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 827
Senast: ameo
·
Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 157
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 806
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp