Bukefalos 28 år!

Hjälp att spåna lite om hälta!

Sv: Hjälp att spåna lite om hälta!

Är hästen relativt nyligen skodd..?

Vissa hästar har nära till att vara sulömma, vilket främst kommer fram i kombination med skoning. Det betyder INTE att den blivit felskodd, eller för mycket verkad eller liknande, men att den lättare än andra ömmar i sulan vid viss belastning.

Du säger att din häst inte avlastar, hur har ni kollat det..? Att titta på hästen rakt framifrån är bästa tricket, för att se om bålen är "mitt emellan" frambenen. Den kan stå hur parallellt som helst från sidan, och ändå avlasta ett ben. Detta upptäcks om det kontrolleras framifrån.. Bara en tanke :)
Hon vart skodd i onsdags, men har aldrig förut reagerat efter skoning, och inga ändringar har skett. Ja alltså vi är flera personer som kollat igenom henne klämt och kännt och tittat, ingen hittar någonting att anmärka på. Hovis var ute och kollade förut också, tyckte inte hon avlastade eller någonting. När hon rör sig/ longerades så tar hon i med samtliga ben, man ser tydligt att ryggen osv är med, hon visar inga tecken på smärta alls, utöver rörelsestörningen då.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 405
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 729
Senast: JohannaB
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp