HJÄLP! Bara en kula.....

J

__Jeanette

Jag behöver bukes hjäp.

Och nej, jag vill inte ha någon moralpredikan kring att söka veterinärvård då det är just detta som är problemet.

Jag har en hingst som idag är 14månader, han har dock bara en kula i dagsläget.

Nu till problemet, jag vill hellst ha kvar honom som hingst och hoppas såklart på att den andra ska trilla ner.
Problemet är att jag rådfrågat alla jag haft möjlighet, veterinärer, hästveteraner osv. Alla (3st) veterinärer jag hitillts pratat med har sagt att det inte är någonting att oroa sig över, ÄN. Medans en idag sånär som dödade mitt hopp på att den ska komma då hon tyckte att det var minst sagt för sent. Hon tyckte dock att jag skulle avakta med att ta beslut för operation så länge som han inte har symtom på att ha ont, då hon sa att om den blir kvar uppe att dom då kunde få kolikliknande symtom eller börja bita/sparka sig mot flanken om den började smärta. Idagsläget visar han dock ingen som helst tecken på att ha ont, man får klämma och känna bäst man vill och allmänntillstånd som det ska.

Någon som har någonting att tillkomma med?! Bör jag börja oroa mig, åka till klinik med honom, eller ska jag bara vänta?! :confused:

Förvirrad och förtvivlad matte,.
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

om han inte lider av det, o om han inte blir för hingstig för dig, så kan du väl avvakta så länge? Det är väldigt lång tid, det håller jag med om. Men varför utsätta han för en operation om du inte känner dig tvungen att kastrera idag?
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

Klapphingstars största problem är inte att de får ont. Det är att de kan få extrema värden på testosteron och blir hingstigare än vilken hingst som helst. Jag har också en kompis som fick besked att det kan utvecklas tumörer/cystor vid testikeln om är kvar i buk eller i vägen ner, vet dock inte alls om det är så, men det sa vetten till henne.

Nuförtiden så kan man operera klappisar med titthålsoperation. Har man riktig tur och stenen sitter inte allför långt upp så kan den komma ner när hästen fått en redig dos lugnande/avslappnande
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

Hmmmm

Jag vet inte vilka kliniker som gör titthål mer än Helsingborg och iom att du bor en bit därifrån så kanske det inte är aktuellt
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

Svarar till er båda, att han är hingstig är det absolut minsta problemet i vårat fall.

Som han är idag är han TOTALT obrydd om ston. Hans boxgranne brunstar för fullt, han är dock mer intresserad av att leta höstrån i spånet eller vad dom i stallet pysslar med.

Ja det att man ska kunna sedera och med lite tur kunna massera eller att den kommer ner av att dom slappnar av har jag hört talas om. Tänk om det är så "enkelt"?!

Svårt allt detta, man vet inte riktigt vad man ska göra eller hur man ska agera!
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

Vet inte om det är vanligt precis men jag hade en unghingst som bara hade 1 kula nere länge. Inte förrän på sen hösten (när han var ungefär 1,5 år (född i mars) nån gång (minns ej exakt..)) som den "ramlade" ner. Han var aldrig överhuvudtaget hingstig - kastrerades dock året efter feb/mars pga att folk flyttade från stallet och det då bara var ston kvar och han hade ingen att gå med.. Han kastrerades på klinik och det var första gången han tittade/gnäggade intresserat åt ett stå :p).
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

Jag sålde för några år sen en åring som bara hade en kula nere medan den andra gick att känna, den hade fastnat på vägen. Då han besiktigades var han 17 månader och den erfarne veterinären som gjorde besiktningen sa att den skulle komma ner innnan han blev 3 år, om jag minns rätt. Han berättade också om hur det funkar och att de kan vandra upp och ner de första åren. Han gav också tips om att man kunde få fart på det genom att låta honom träffa ett brunstigt sto, men han var som din hingst helt ointresserad av ston.

Några månader efter att han såldes hade kulan kommit ner och idag är han valack.
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

Jag hade en 1-åring med bara en kula, dock extremt hingstig så jag kände mig tvungen att kastrera honom trots att det var tidigt (hoppade över stängslet till stona när de brunstade).
Åkte alltså till klinik med honom då risken fanns för att det skulle bli ett besvärligt ingrepp, men andra kulan trillade snällt ner när han sederades inför kastrationen. :)
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

Om det är någon tröst så finns det exempel på hingstar som blivit godkända för avel där kulorna inte trillat ner förrän de var över tre år. Så att det skulle vara helt kört är inte säkert och 14 månader är ingen ålder. En av mina som var 25 månader när han såldes hade bara en och den andra kom fram av sig själv vid kasteringen. Så lyssna till de tre första om du och hästen inte har några problem. Jag vet många hingstar i den åldern som inte har bägge nere innan de släpps på sommarbete.
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

Vet du om den andra kulan varit nere någon gång?
För har den de så är de ingen klapphingst fick jag reda på av en veterinär.
Har/Hade en shettis och en a-ponny där kulorna inte var nere riktigt förrän de var ca 2,5 år nu är de kastrerade bägge 2 :)
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

Men hur funkar det med hästarna,är det ärftligt där? Jag vet med hundar så ska man inte använda en hane i avel som varit mycket sen/aldrig fått ner ena kulan,då detta är ärftligt tror dom?
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

Men hur funkar det med hästarna,är det ärftligt där? Jag vet med hundar så ska man inte använda en hane i avel som varit mycket sen/aldrig fått ner ena kulan,då detta är ärftligt tror dom?
En hingst blir inte godkänd för avel om den inte har bägge. Men det är inget som säger när den ska fått ner bägge. Bara att de ska finnas där när visas. Så det finns ärftlighetsfaktorer i det här men är bägge nere så är dom oavsett när dom kom när det gäller hästar.
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

KL
Bland welshar är det vanligt att kulorna är lite sena på att ramla ner. Vi skar en 2 åring i våras där kulorna precis ramlat ner. Vad du kan göra är att ta hem en veterinär o be honom ge lugnande, då brukar den andra kulan komma ner. Pojkarna är otroligt duktiga på att dra upp sina små stenar för minsta lilla. Hade en unghingst som drog upp dem så fort han såg mig...:p
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

Mammas häst var klapphingst som ung, och jösses vad jobbig han var att hantera. Hans halvbror, som var precis lika gammal, "riktig" hingst var betydligt lugnare i hanteringen, även om han såklart var intresserad när stona brunstade. Klapphingsten å andra sidan var oerhört bufflig, sprang rakt över en, gick inte att leda så vida man inte var två stycken och hade kedja. Så fort han kastrerades och båda kulorna togs bort var han som en helt annan häst. Numera, 9-10 år senare är han en lugn gosig liten nallebjörn som aldrig skulle göra en fluga förnär.

Nu var det inte aktuellt att behålla honom som hingst i vilket fall då han inte har korrekt benställning och dåliga rörelser.
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

Vill bara kika in och säga TUSENTACK för alla uppmuntrande svar.

(är nog dessutom första gången jag skapat en tråd utan att bli idiotförklarad här på buke.)

Blir att vänta, hoppas och se. Så länge som han inte har ont eller besväras på annat sätt!! :-)
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

Hola,
För att uppmuntra dig litet ytterligare kan jag nämna att min väninna oroade sig för samma sak. Nu i våras när hästen i fråga blev 3 så hade plötsligt den sista kulan ramlat ner så hon kunde kastrera.

Som Welsh nämner tidigare i tråden så utvecklas ju olika raser olika fort så det kan ju ha betydelse när det gäller även din hingst. Väninnans häst är en Welsh Cob.

mvh Eva
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

Hej! Jag har varit och kikat på en treåring (welsh) som jag gillade jättemycket men ingen av hans kulor gick att känna idag. Gick på hingstbete och inga ston i närheten.

Som sagt så gillade vi hingsten jättemycket men om det är så att kulorna inte kommer ner kan det ju bli en väldigt dyr historia.

Hade ni vågad köpa en treåring när inte kulorna är framme?
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

Hej! Jag har varit och kikat på en treåring (welsh) som jag gillade jättemycket men ingen av hans kulor gick att känna idag. Gick på hingstbete och inga ston i närheten.

Som sagt så gillade vi hingsten jättemycket men om det är så att kulorna inte kommer ner kan det ju bli en väldigt dyr historia.

Hade ni vågad köpa en treåring när inte kulorna är framme?

Har säljaren sett kulorna innan då ?

De kan vandra upp och ner fårn dag till dag så det behöver inte betyda att de inte finns där.
Sen kan det behövas lite bökande för att känna dem ibland, då kan de oxå dra upp dem mer.
Bäst är nog att låta en veterinär känna efter eller höra vad säljaren har att säga.
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

Jag säger som Cowgirl73. Den här kan ju ha kulorna på G men drar upp så fort någon kommer i närheten.
Vidare att Welshar växer länge, upp till fem års ålder, så det är inte ovanligt att deras kulor trillar ner litet senare.

mvh Eva
 
Sv: HJÄLP! Bara en kula.....

Hej! Jag har varit och kikat på en treåring (welsh) som jag gillade jättemycket men ingen av hans kulor gick att känna idag. Gick på hingstbete och inga ston i närheten.

Som sagt så gillade vi hingsten jättemycket men om det är så att kulorna inte kommer ner kan det ju bli en väldigt dyr historia.

Hade ni vågad köpa en treåring när inte kulorna är framme?

Gillar ni hästen så be då veterinären att ge lugnande när ni har besiktat hästen, då brukar kulorna ramla ner. Jag skulle inte köpt en 3 åring som jag inte känner kulorna på, om jag skulle använda den för avel, men för att ha den som blivande valack så skulle jag våga. Efter försök att få ner kulorna med lugnande, så skulle jag pruta på priset om fortfarande inte kommit ner. Vi köpte en 3 årig klapphingst för många år sedan, vars kulor inte ramlade ner, han blev skuren liggandes o när de öppnade honom så låg kulorna ytligt o operationen blev inte så allvarlig el dyr.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 639
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 005
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 177
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp