Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

IrishHarmony

Trådstartare
Hej, sitter fast i en mycket jobbig situation!
Jag är nu gravid i v 20 , allt var planerat och jag är super glad över detta:D..
Nu till mitt problem, jag har en d-ponny vallak född 1991! Helt underbar ponny som är otroligt snäll i all hantering! En riktig mysgrabb! i ridningen är han pigg mot det hetare hållet man alltid snäll även där!
han är absolut inte gammal till sättet eller i kroppen!
Jag och min sambo bor nu på en gård "hästgård" som vi delar med annat par, men då vi ska ha barn så vill vi hitta något eget! Vi kollar alltså runt efter att köpa ett hus (ej gård).

-Här på gården är det ju "lätt" att vara gravid å ha häst men nu går han på sommarbete?!, vad händer när hösten kommer, vi har flyttat och jag måste stalla upp han någon stanns? Kommer jag som höggravid orka att åka till stallet varje dag å mockka och ge honom lite motion!
vill tillägga att han mestadels går som "skogsmulle" med lite dressyr å hoppning då och då, rids ca 3-4 dagar i veckan!
Jag litar till 1000 på min häst men jag kommer inte våga rida sen när man är riktigt rund :(
Jag jag rätt i att sälja min bästa vänn även fast jag inte vill det ? eller komme han få de bättre med mig ändå (en lite lugnare vinter) å så får jag försöka hitta ett bra stall och en medryttare...

Jag är så jävla rädd att han hamnar i fel händer i säljs vidare sen! han e ju ändå 20 år!
fasen va svårt.
Va gör man bäst i ? säljer å mår skit å inte vet hur hästen mår eller mår bra själv å hästen får va kvar med mig fast i nytt stall med en medryttare?
mkt tacksam för svar, kanske ngn som vart med om samma sits?!:crazy:
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Jag skulle behållit honom. Eftersom han ändå är så pass gammal som han är kanske han kan må bra av att ta det lite lugnare ett tag. Försök hitta någon som vill rida ett par ggr i veckan så han får röra sig. Mockningen kan du ju klara även om du måste ha med dig en liten bebis i stallet.
Tror att du ångrar dig om du säljer.
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Jag var i samma sits som du, jag beslöt att inte sälja. Red fram till Juni o födde i september. Hyrde ut mer på slutet så jag fick avlastning. Sen tyckte jag det var ganska enkelt med bebis i stallet, men hyrde fortfarande ut så jag slapp ha ansvaret 7 dagar. Men det tog inte lång tid förrän jag bestämde mig för att sälja pga att han ej kändes trygg att rida då man fått en liten.
Behåll, men hyr ut tycker jag!! Eller lämna på foder till någon du litar på till 100%!
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Om ekonomin tillåter så behåll hästen. Du kan ta ett beslut senare om att sälja eller sätta den hos fodervärd. Det händer mycket i kroppen när man väntar barn, alla kan inte rida till månad 6, eller vågar. Man blir räddare om sig, har ju ett till liv att tänka på ändå och själv har jag märkt att detta gäller även efter födseln. Är betydligt mer feg av mig nu än innan jag fick mina barn.

Motionsmässigt för hästens skull så försök få tag på en pålitlig medryttare, om så krävs så ta inte betalt bara hästen får det bra med nya ryttaren. Om du inte kan det så lär dig tömkörning, det är ett jätteplus då man ska arbeta igenom en häst och inte har ork att rida eller tid att rida ut på långtur. Variera tömkörningen så mycket du kan böjda spår och raka, lägg ut bommar i olika formationer, kör i skritt, trav och galopp i cirklar, åttor, skänkelvikningar, öppna/sluta... Låna en bok på biblioteket om tömkörning eller sök övningar på nätet. Det är riktigt kul och hästen får jobba ordentligt. Sen kan du om/när du blir mer "otymplig" eller inte ha ork även longera hästen en gång i veckan.
Att låta hästen stå någon dag mer än före graviditeten är inte fel det heller men om du har en pigg häst så behöver den aktiveras ordentligt de dagar du är i stallet. En dag kanske du kan longera och sedan köra en lugn massage och lättare stretch. Men...medryttare är ett nog så underskattat hjälpmedel då man är gravid :)
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Tack för alla era svar...
Jag har verkligen tänkt å tänkt så man snart blir knäpp..
Jag vill behålla honom men samtidigt så vet jag att de kommer att bli grymmt kämpigt för mig!
Vi ska köpa hus, vi ska få barn i början av dec..
Jag vet med mig att jag bara kommer att kunna jobba som längst till oktober, pga av tungt jobb..
Innan vi hyrde gården hade jag honom inhyrd på ett stall, det tyckte jag var jobbigt pga av att jag åker hemifrån vid sju å hemma mellan sju och nio på kvällen..
Inte ens då orkade jag nästan med de dagar jag hade, (hade en medryttare 3 dagar i veckan ca)

Min ponny älskar verkligen att ridas i skogen med än ngt annat! , longering tycker han e tråkigt å tömmkörning inte heller en favorit..

Jag tror att de kommer bli jobbigt för mig att åka med en nyfödd flera dagar i veckan i vinter när de e massa snö å iskallt i stallet..
Jag har hittat några köpare som bor ca 25 min ifrån mig på egen gård, dom söker en skogsmullehäst å dom vill gärna köpa honom!

Jag vill ju bara att han ska få vara ute i skogen å ha de kul å sen mysa i hagen :)
De känns inte som
Om jag kan erbjuda detta sen..
Å kommer jag ha råd?
Jag kommer inte få speciellt mkt i "mammapeng" , å sist jag hade honom inhyrd så gick de ca 3000 kr i månaden, å då var inte skoning med å knte kraftfoder..

Låna ut honom funderade jag över men då jag vet så många som haft dålig erfarenhet av det så vågar jag inte det..

Min ponny har haft kotledsinflammation innan så han ska ta de lugnt....

Känns ändå som
Om han får de bättre med någon som verkligen gillade honom och som kan erbjuda ett lugnt å kärleksfullt å mysigt hem med skogsridning!
Även om jag vet att han har de bra med mig så kan jag inte erbjuda han de bästa sen:(

Tack för era svar...
:)
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Det låter som om du eg har bestämt dig? Att det känns jobbigt både ekonomiskt o tidsmässigt att behålla. En köpare så nära o som vill ha en skogsmulle är väl en jätte bra lösning!?!?
Det är jobbigt nog med en liten nyfödd, mkt nytt, oro, men oxå helt underbart o man väl lägga all sin tid på bebisen o slippa stressa för art åka till hästen.
Lycka till!!
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Natten till idag å nu på morgonen har jag lipat som fan! Riktigt svårt beslut!
Men jag kommer göra såhär att jag ska åka hem till dom nya ägarna å prata med dom och kolla hur han kommer få det.. Känns det bra då så kommer jag nog överväga att sälja!
Dels för min å bebis skull men också för att han ska få mer uppmärksammhet å ridning...
Fan va jobbigt att han inte kan prata så man kan fråga vad han tycker är bäst? !
Ursch :,(
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Du kan ju lämna ut honom på foder till dem.
Då behöver du ju inte riskera att han blir en vandringspokal utan själv kan bestämma vad som händer med honom i framtiden.
Inget påhopp men jag skulle inte sälja en så pass gammal häst,har 2 själv så det är därför jag skriver som jag gör.
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

fan va trött jag blir på alla oserisa jävlar (ursäkta språket) men va fan!??
"Köparna" ringde mig igår och sa att dom verkligen vill ha honom, och eftersom dom ringde sent så beslöt vi att vi skulle höras idag för att diskutera vidare på hur vi skulle göra med allt..

Först ringer dom och frågar hur vi skall göra!? Jag säger då att jag jobbar och är inte hemma förrän 19-2100 på kvällen å så jobbar jag fram tills på lördag!
-Då ger dom mig till svar att dom vill hämta idag eller i morgon för deras varmblod dom har hemma står ensam nu å han måste få en kompis så snart som möjligt för att dom ska åka bort tors - lör?!?! wtf? ska dom hämta min häst å låta han stå ensam med en ny häst i 3 dagar utan att kolla till dom?!
(redan där kan jag tillägga att jag bestämmt mig för att inte sälja honom) va fan sysslar folk med!??

Jag menar om man verkligen vill ha en häst så vill man la för fasen spendera tid med hästen när man får hem den (klart den behöver ro till att göra sig hemma i sitt nya hem) men jag menar det e ju hur mysigt som helst när man tar hem hästen man köpt:)

Jag sa då även till dom att jag inte tänker ändå inte sälja honom bara sådär utan jag vill först göra en besiktning på honom, detta pga av att han trotts allt sent i förra året hade kotledsinflammation som han döljde mycket bra så att jag blev blind av det?! Han blev behandlad å blev frisk!
-Jag menar jag vill ju inte sälja en häst OM han e halt.. Hur som helst så vill jag veta att den häst jag säljer skall vara 100% ren å fräsh! Jag menar tänk om han skulle kommit till ett nytt hem å vart halt å så märker inte dom det å rider på han som vanligt! nä ursh!
Då får jag till svars att dom inte vill ha någon besiktning på honom å att det inte behövs för dom tykte han kändes bra å så påpeka dom att dom ville ha hem han snabbt igen!

-jag fick då återigen förklara att jag vill göra en besiktning dels för min skull så att jag åtminstonde är säker på att jag lämnar ifrån mig en häst som mår bra och dels för hans skull så man vet att han är ridbar coh inte har ont ngn stanns!
jag menar, dom förlorar ju inte på att jag betalar å gör en besiktning?!

tillslut sa hon bara att vi skulle höras å att jag kunde göra en besiktning om jag ville...
vi lade på men sen ringde hon efter 10 min igen! då säger hon att henne dotter har ångrat sig nu!?!?! men hallå? jag hade inte sålt honom till dom ändå men va fan!??
ifrån att ha jävligt bråttom till att inte vilja ha honom längre?!
så seriösa var dom! det var väl en jävla tur att jag inte släppte iväg han snabbt!
Där fick man åtrigen smak av den dåliga sidan av hästvärlden (hästmänniskor)! Tur att man har lite jävla stake i sig å inte bara släpper i väg sin häst sådär?!

någon mer som vart med om sånna jobbiga oseriösa människor?!?!?

måste tillägga att jag även frågade om jag kunde få komma hem till dom å se hur dom hade det eftersom dom endast bor ca 25 min ifrån mig!
även där började hon skruva på¨sig å säga att dom håller ju på å renovera mkt nu så det ser ju inte så bra ut nu!
så med facit i näven så takar jag fan mig sjävlv för att jag är lite hård ibland:)


tack för alla svar!:D
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Usch tur att du inte släppte iväg honom. :)
Hoppas det löser sig för dig på annat sätt!
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Eftersom han är så pass gammal hade jag absolut behållit honom. En yngre tävlingshäst hade väl varit skäl att tänka över om du skulle sälja, men en så gammal häst som ändå mest är skogsmulle tycker jag du kan behålla, för både din och hans skull. :)

Hade du och sambon tänkt flytta till ett ställe där du kan ha honom hemma, eller innebär flytten att du får stalla in honom hos någon annan? I så fall kan du ju välja ett alternativ där mycket av arbetet ingår i hyran, så att du kanske "blir av med" i alla fall några fodringar, eller ut- och insläpp i veckan? Vissa stall erbjuder ju även mockning.

Försök hitta en kunnig medryttare som kan ta honom ett par gånger i veckan i alla fall. Min stallägare har en tjej som kommer och rider hennes ena häst fyra gånger/vecka, de två yngre är utlånade på foder och så är det åringen (hon hinner inte själv p.g.a. småbarn). Är det en D-ponny finns det gott om tjejer som inte har råd att köpa en egen häst, eller som inte har tid att ha häst sju dagar i veckan, som säkert skulle vilja hjälpa till. Ett annat alternativ är ju att lämna honom på foder, inte lika defintivt som att sälja honom.
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Kan ni inte bo kvar tills bebis börjar på dagis? Då kan du utan problem behålla hästen hemma. Sen kan ni köpa hus när du inte ammar längre, då kan du ha en timma barnledigt när du ska till hästen.
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Kan du inte inackordera honom på en lösdrift med lite skötsel så behöver du inte åka ut varje dag?
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Ja tycker att du ska skaffa en medryttare eller fodervärd.
Försök och hitta en kunnig ryttare som kommer att ta hand om din häst väl.
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Jag behöll min häst, har nu två små barn, och faktum är att det har funkat riktigt bra. Har haft hästen inackorderad och haft medryttare som hjälpt mig så gott som hela tiden, under vissa perioder två stycken som hjälpts åt så att jag inte behövt göra nåt själv alls. I de stallen som jag har stått har alla varit väldigt hjälpsamma och ställt upp kanonbra när det har behövts så min häst har aldrig blivit försummad på något sätt. Har haft sån tur att det har varit flera småbarnsmammor i samma stall så det har varit stor förståelse för vad det kan innebära. :-)

Under föräldrakedigheterna har jag haft barnen med i stallet en del (funkat bra i perioder, mindre bra andra perioder) men mest har jag åkt till stallet på kvällstid när barnens pappa är hemma och kan ta hand om dem. Att få lämna över barnen till pappan efter en hel dag hemma för att istället få lite egentid i stallet är superlyxigt! Och dessutom ger det pappan chansen att få bonda lite med barnen på egen hand. Nu när jag jobbar är det sena kvällar i stallet som gäller, åker ut efter att barnen somnat för att få maximal tid tillsammans med barnen. Funkar det också men visst är man lite trött ibland...

Att det kostar en del går ju inte att komma undan, och vad er ekonomi klarar av vet ju ingen annan än ni själva, men vi har i alla fall lyckats. Det går ju att ga medryttare som betalar och man behöver kanske inte välja det lyxigaste stallet. Tror att det viktigaste för att man ska kunna få det att funka är att man är överens med sin respektive så att man får den stöttning som behövs. Hade min man inte varit med på noterna hade jag nog aldrig orkat, fast då vet jag å andra sidan inte om jag hade valt att skaffa barn med honom heller...

Lycka till ned allt, oavsett vad du bestämmer dig för att göra!
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Först och främst, grattis till den kommande tillökningen! :laugh:

Sen vill jag säga som så många andra, kan du inte hitta en medryttare eller fodervärd? Det måste väl finnas massa hästmänniskor därute som vill hjälpa till.
Det känns ju alltid jobbigt att lämna ifrån sig ansvaret, men med en fodervärd/medryttare kan du ju fortfarande bestämma en hel del.

Hur du än gör, grattis än en gång och lycka till! :)
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

vi kan inte bo kvar där vi bor nu "gården" pga av att vi hyr ett gammal hus som är kallt på vintern! å vattnet är dåligt! detta huset komer vara skadligt för våramn bebis så vi måste verklgen hitta ett hus innan bebis kommer!

:)
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Du är välkommen att sätta din häst på lösdrift här, men jag har inte tid/möjlighet att rida den.
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

"karindk60" tack för erbjudandet, han har dock aldrig gått på lösdrift tyvärr oh är väldigt frusen av sig på vintern...
Tror att han trivs bäst med någon som rider honom:)
tack för erbjudande, det var én snäll tanke iaf:)
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Hej
jag är i samma situation som du, jag är gravid, ska ha barn i november. Har ett eget stall och egen häst. Jag råkade också ut för en mindre seriös köpare, så jag har bestämt mig för att behålla, dra av skorna och låta honom luffsa i hagen. Jag gör mycket i stallet men inackorderingarna får helt enkelt hjälpa till. Jag skulle nog försöka få någon del fodervärd på honom. Då kan du ha koll på att hästen har det bra och så blir han riden och du kanske får en liten peng för det också. Eller ställ honom på lösdrift.. men jag hade varit försiktig med att låna ut honom helt.

-helena
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 252
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 430
Senast: bobbbo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 047
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 020
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp