Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Hej
jag är i samma situation som du, jag är gravid, ska ha barn i november. Har ett eget stall och egen häst. Jag råkade också ut för en mindre seriös köpare, så jag har bestämt mig för att behålla, dra av skorna och låta honom luffsa i hagen. Jag gör mycket i stallet men inackorderingarna får helt enkelt hjälpa till. Jag skulle nog försöka få någon del fodervärd på honom. Då kan du ha koll på att hästen har det bra och så blir han riden och du kanske får en liten peng för det också. Eller ställ honom på lösdrift.. men jag hade varit försiktig med att låna ut honom helt.

-helena

förstår verkligen va du menar.. det känns hopplöst att hitta rätt köpare, man vill ju verkligen inte bara sälja till första bästa..
som det ser ut så är det bara oseriösa som hört av sig! ma blir så jäkla trött på det alltså! å ändå har jag skrivit i annonsen att ENDAST seriösa hör av sig via telefon!
lik för bannat mailar folk, ofta även barn utan föräldras tillåtelse...
jag hade gärna låtit han gå på lösdrift ett tag men han e så jäkla frusen på vintern så han vill verkligen in vid insläpp osv, så jag tror inte det skulle vara bra för honom...
Låna ut honom helt kommer jag inte göra, det har jag dålig erfarenhet av, kompisar osv som lånat ut sina hästar!
man vet ju aldrig vad man får tillbaka.. får hoppas på att man hittar ett bra stall med ganska mkt service som ingår samt att man hittar ngn bra medryttare eller halvfodervärd eller liknande:)
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Vill bara säga att du lugnt kan ha honom hos Karindk, bättre hästmänniska finns nog inte!

Jag hade nog lugnat mig lite med att sälja. En så pass gammal häst behöver ju inte vara i full gång, så en medryttare som rider ut i skogen, och du ändå har koll. Vem vet, du kanske får en sån där bebis som älskar att ligga ute i vagnen och sova ( de flesta gör faktiskt det;) ) och kan sköta det ganska enkelt. Eller så inte, men man behöver ju inte måla fan på väggen...
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Vill bara säga att du lugnt kan ha honom hos Karindk, bättre hästmänniska finns nog inte!

Jag hade nog lugnat mig lite med att sälja. En så pass gammal häst behöver ju inte vara i full gång, så en medryttare som rider ut i skogen, och du ändå har koll. Vem vet, du kanske får en sån där bebis som älskar att ligga ute i vagnen och sova ( de flesta gör faktiskt det;) ) och kan sköta det ganska enkelt. Eller så inte, men man behöver ju inte måla fan på väggen...

Tack för svaret:)
Jag hoppas hoppas att jag slipper sälja honom...
Det räcker med skogsridning ca 3 dagar i veckan så är han nöjd :)
De löser sig säkert men fasen man blir trött på många hästmänniskor:)
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Om du sen beslutar dig för att sälja och möjlighet finns så be att få lämna ut hästen på foder som "på prov" hos den tilltänkta köparen så att du kan ta tillbaka den om de inte sköter sig.
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Jag har en 4 månaders bejbis och kan ärligt säga åt dig att jag trodde att det skulle vara så mycket jobbigare att ha barn än vad det är. Alla hade lyckats skrämma upp mig rejält med att man knappt hinner duscha... Självklart är det mycket första veckorna, men för mig var det otroligt skönt att kunna åka ut till stallet och bara få vara. Dottern började äta ersättning när hon var 3veckor gammal när jag var i stallet och det har funkat utmärkt.

Jag hade en lätt graviditet, red ordentligt fram till ca v32, sedan lullade vi bara omkring. Sista veckorna promenerade vi, longerade, jag "åkte" häst i lätt sits och han tog det allmänt lugnt. Jag har en dressyrhäst på 9 år och han har inte farit illa av att ta det lugnt i några månader. Efter 4 veckor var jag uppe på hästryggen igen några dagar i veckan och nu är pållen i full tävlingskondis igen. Har ingen hjälp öht med hästen utan sköter all ridning och skötsel själv och det gjorde jag fram till samma dag som förlossningen.

Min häst står uppstallad på en ridskola, där ingår utsläpp och fodringar. Har kvällsfodring ca en gång i månaden och helgjourer ca 2-3 gånger/termin.

Så en häst som behöver motion 3 gånger i veckan tror jag lätt du kommer hinna med, om du vill alltså...
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Jag har en 4 månaders bejbis och kan ärligt säga åt dig att jag trodde att det skulle vara så mycket jobbigare att ha barn än vad det är. Alla hade lyckats skrämma upp mig rejält med att man knappt hinner duscha... Självklart är det mycket första veckorna, men för mig var det otroligt skönt att kunna åka ut till stallet och bara få vara. Dottern började äta ersättning när hon var 3veckor gammal när jag var i stallet och det har funkat utmärkt.

Jag hade en lätt graviditet, red ordentligt fram till ca v32, sedan lullade vi bara omkring. Sista veckorna promenerade vi, longerade, jag "åkte" häst i lätt sits och han tog det allmänt lugnt. Jag har en dressyrhäst på 9 år och han har inte farit illa av att ta det lugnt i några månader. Efter 4 veckor var jag uppe på hästryggen igen några dagar i veckan och nu är pållen i full tävlingskondis igen. Har ingen hjälp öht med hästen utan sköter all ridning och skötsel själv och det gjorde jag fram till samma dag som förlossningen.

Min häst står uppstallad på en ridskola, där ingår utsläpp och fodringar. Har kvällsfodring ca en gång i månaden och helgjourer ca 2-3 gånger/termin.

Så en häst som behöver motion 3 gånger i veckan tror jag lätt du kommer hinna med, om du vill alltså...

oj då, ja de kan jag hålla med om att många "skrämmer" upp en vad som blir bäst osv... jag tror säkert jag kommer klara de men de som är jobbigt just nu är att vi är mitt under en flytt, vi ska köpa hus men vet ännu inte var, vi har 2 månader på oss att hitta ett hus.. så stallplats kan jag inte leta efter förrän jag vet vart jag ska flytta lixom..
de e mkt just nu...
men de känns skönt att veta att andra har klarat det bra:)
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

I min lösdrift kan hästarna gå in när de vill.
Du är välkommen att komma och kolla, så du kan se om det är något för din häst.
Det är ju alltid ok att kolla möjligheterna, så man vet vad man har att välja på.
Jag tycker det är tråkigt att sälja hästen, livet stannar ju inte för att man får barn. Man har bara ett litet uppehåll.
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

lycka till.. men det är värt det om du inte hittar nån som är bra.. det står helt still på hästmarknaden idag.. så man ska vara glad om man får dom sålda... nej, min får vara kvar..

lycka till och kram..
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

I min lösdrift kan hästarna gå in när de vill.
Du är välkommen att komma och kolla, så du kan se om det är något för din häst.
Det är ju alltid ok att kolla möjligheterna, så man vet vad man har att välja på.
Jag tycker det är tråkigt att sälja hästen, livet stannar ju inte för att man får barn. Man har bara ett litet uppehåll.



det låter jätte bra, problemet är bara att et är ca 15 mil till dig.. vet du om det finns ryttare som skulle vara intresserade av att ha en skogsmulle ponny att rida ca 3-4 dagar i veckan?
:D
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

I min lösdrift kan hästarna gå in när de vill.
Du är välkommen att komma och kolla, så du kan se om det är något för din häst.
Det är ju alltid ok att kolla möjligheterna, så man vet vad man har att välja på.
Jag tycker det är tråkigt att sälja hästen, livet stannar ju inte för att man får barn. Man har bara ett litet uppehåll.

Det skulle jag nappat på om jag var TS! Att sälja en 20 år gammal häst skulle jag nog inte ha hjärta att göra...
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

det låter jätte bra, problemet är bara att et är ca 15 mil till dig.. vet du om det finns ryttare som skulle vara intresserade av att ha en skogsmulle ponny att rida ca 3-4 dagar i veckan?
:D
Tyvärr är det väldigt brist på medryttare här, jag bor för långt från stan till att någon vill köra så långt. Men hagan är 1.5km lång med kullar, så hästarna musklar upp sig av att gå på bete. De går främ och tillbaka några gångar om dagen, så det blir ju några kilometrar.
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Jag skulle nog inte sålt en så gammal häst, som du säger finns det mycket oseriösa människor där ute och jag tror inte att din häst dör av att stå i hage några månader om du ej orkar rida. Finns det medryttare att tillgå eller lösdrift skulle jag ha gått på det alternativet.
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Det är svårt att ge dig ett bra råd men jag när jag väntade mitt första barn lånade jag ut min häst till en ridskola från 6:e månaden och några månader sedan barnet var fött. Detta fungerade jättebra för oss. Sedan tog jag tillbaka hästen och det gick ju bra att ha häst när man är föräldraledig, barnet låg och sov i vagnen medans jag red eller var hemma med sin pappa. Det som sedan händer är ju att man vill skaffa ett syskon:) och då blir det genast jobbigare men även det gick att lösa med hjälp av en kompis som lånade hästen ett år medans jag fick tvillingar! Även detta fungerade hyggligt eftersom jag var föräldraledig och min man ställde upp. Gravid igen med fjärde barnet och flytt från Norrland till Stockholm=annat pris på stallplatser. hittade återigen en liten ridskola som var intresserade av att använda henne några dagar i veckan mot att jag fick reducerad stallhyra. Fyra barn i stallet fungerade också så länge jag var föräldraledig men när man till slut är tvungen att börja jobba och lämna sina barn på dagis då blir det skitjobbigt!
Det är inte så kul att åka till stallet efter jobbet när det är den enda tiden man har med sina barn och när du har nattat barnen är du själv som en urvriden trasa. Då kände jag att det var mer sressande att ha hästen än det gav och bestämde mig för att sälja. Problemet var ju nu att hästen blivit 5 år äldre och betydligt mer svårsåld, lyckades dock hitta en bra köpare till slut och min häst fick ett bra pensionärsliv. Om jag hade vetat hur det skulle bli hade jag nog sålt tidigare. Nu är mina barn tonåringar och vi har tre hästar och hur mycket tid som helst!
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Det är svårt att ge dig ett bra råd men jag när jag väntade mitt första barn lånade jag ut min häst till en ridskola från 6:e månaden och några månader sedan barnet var fött. Detta fungerade jättebra för oss. Sedan tog jag tillbaka hästen och det gick ju bra att ha häst när man är föräldraledig, barnet låg och sov i vagnen medans jag red eller var hemma med sin pappa. Det som sedan händer är ju att man vill skaffa ett syskon:) och då blir det genast jobbigare men även det gick att lösa med hjälp av en kompis som lånade hästen ett år medans jag fick tvillingar! Även detta fungerade hyggligt eftersom jag var föräldraledig och min man ställde upp. Gravid igen med fjärde barnet och flytt från Norrland till Stockholm=annat pris på stallplatser. hittade återigen en liten ridskola som var intresserade av att använda henne några dagar i veckan mot att jag fick reducerad stallhyra. Fyra barn i stallet fungerade också så länge jag var föräldraledig men när man till slut är tvungen att börja jobba och lämna sina barn på dagis då blir det skitjobbigt!
Det är inte så kul att åka till stallet efter jobbet när det är den enda tiden man har med sina barn och när du har nattat barnen är du själv som en urvriden trasa. Då kände jag att det var mer sressande att ha hästen än det gav och bestämde mig för att sälja. Problemet var ju nu att hästen blivit 5 år äldre och betydligt mer svårsåld, lyckades dock hitta en bra köpare till slut och min häst fick ett bra pensionärsliv. Om jag hade vetat hur det skulle bli hade jag nog sålt tidigare. Nu är mina barn tonåringar och vi har tre hästar och hur mycket tid som helst!

oj då, full aktivitet:)
"problemet" för oss är ju att bebis kommer i dec, då är det ju redan ganska kallt ute, inte så bra att lämna en sovandes bebis i vagnen i flera minus kanske.. men å andra sidan så får la jag dra i väg te stallet när min sambo är hemma å kan ha vårt barn en stund:)
de ska säkert lösa sig men eftersom det är första barnet så vet manb ju inte alls hur allt blir sen:)
tack för ditt svar:)
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Bebisar sover utmärkt i vagnen vid minusgrader, man bara byltar på dem ordentligt. :-) Det finns rekommendationer för hur kallt väder man kan låta bebisar vara ute i, har dock inga siffror i huvudet nu, men jag har två decemberbarn och har aldrig varit med om att det varit för kallt för att låta dem sova ute. Värre är det i så fall på somrarna för värme är bra mycket svårare att hantera...
 
Sv: Hjälp, behöver råd ang att vara gravid och sälja hästen?

Bebisar sover utmärkt i vagnen vid minusgrader, man bara byltar på dem ordentligt. :-) Det finns rekommendationer för hur kallt väder man kan låta bebisar vara ute i, har dock inga siffror i huvudet nu, men jag har två decemberbarn och har aldrig varit med om att det varit för kallt för att låta dem sova ute. Värre är det i så fall på somrarna för värme är bra mycket svårare att hantera...

jaha okej, det var ngt nytt:D inte tänkt i dom banorna:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 252
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 430
Senast: bobbbo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 048
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 023
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp