hjälp! den dör!

panaccea

Trådstartare
Jag och pappa var och köpte en massa växter till hans hus förra helgen och jag hittade en fin blomma till extrapris. När jag kom till kassan sa han som satt där att "vet du, när du har tröttnat på den så kan du plantera den i trädgården."

Jag och pappa fnissade lite och såg framför oss hur ensam den skulle se ut på våran balkong (2x2 m). tog hem den, hade den i sin plastkruka på köksbordet i ca 3 dagar och den mådde fint! fixade en fin kruka, lite jord och ett fat och platerade den i onsdags. Nu håller den på o dö :cry: en av stänglarna har börjat gulna nerifrån, och blommorna faller av en efter en.. Den är vattnad en gång rätt rikligt. (har hållt fukten i jorden bra annars)

Försökte googla men hittar inget vettigt mer än att det borde vara en lilja av något slag?

bbtb007.jpg


Hjälp mig! jag vill inte ha fler liv på mitt samvete :cry:

//Panaccea - Massmördare
 
Sv: hjälp! den dör!

Det ser ut att vara en kruka med rætt vanliga liljor.
Dom blommar ut, suger till sig næring ur jorden och samlar
i løken tills næsta blommning och så vissnar de ner før att
återuppstå næsta år. Ungefær som tulipaner, som ju också
ær en løkvæxt.
 
Sv: hjälp! den dör!

Kan ju passa på att fråga om denna fina lilla blomman jag hittade i rabatten utanför :angel: supersöt är den iaf :) Den satt helt ensam mitt i en rabatt (antar att det eg är ogräs) och har nu stått sig i 2 veckor i en liten vas.. den är ca 10 cm i daimeter i "bollen"

lilja003.jpg
 
Sv: hjälp! den dör!

men hinner den verkligen ruttna på 4 (knappt) dagar? Och om det är så, vad gör jag då? är det kört?
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp! den dör!

Vissa växter är väldigt kinkiga och de kan ha blivit övervattnade redan i butiken. Ni skrev jag att jag tror att det beror på övervattning och det du kan göra är att lyfta upp hela paktet från krukan och känna på lökarna (det där lät suspekt :p) är de svampiga så har de varit blöta under en längre tid och då brukar de inte ta sig igen.
Du kan även prova att stoppa ner handen i krukan och känna på dem i jorden men det brukar vara rätt svårt.

Hoppas de klarar sig!
 
Sv: hjälp! den dör!

Liljor är nåt nytt som affärer kommit på ska vara i kruka, dom trivs visserligen i bukett men krukade inomhus brukar dom sällan klara sig. Däremot trivs Liljor fint fint utomhus :love: ett tips om man planterar ut dom är att lägga småsten (singel typ) i botten så man får bättre avrinning. Liljor tycker inte om blöta fötter!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min äldsta orkidée (ca 4 år gammal) har alltid varit min friskaste. Blommar ca 6-8 månader om året :love: och har inte haft några större...
Svar
0
· Visningar
2 172
Senast: Thaliaste
·
Trädgård & Växter Har en Azalea här hemma som står i det ljusaste och svalaste rummet vi har i huset dvs sovrummet som blir max 17 grader dagtid (lägre...
Svar
0
· Visningar
804
Senast: Fagelnos
·
Trädgård & Växter Jag blir så himla ledsen! Jag tycker om att ha vackra blommor på min balkong, men jag blir lika trött varje år när de förr eller senare...
Svar
9
· Visningar
5 064
Senast: Cheeserica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Shettistråden del II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp