Bukefalos 28 år!

Hjälp dressyrtävling till helgen

meadow

Trådstartare
Hejsan. skulle behöva lite hjälp/tips. Har inte tävlat dressyr på ett tag utan endast hoppning. Fått mkt info genom att läsa inlägg men har fortfarande några småsaker att reda ut.
1. Dressyrpogram: jag har hämtat hem de jag ska rida på stallbacken. ska rida LC:2 och LB:1. betyderde små kryssen programmen halt? är det då 4 st halter i LC:2 om jag nu räknat rätt och 2 st i LB:1.
2: skritt: fri skritt= långa tyglar. ökad skritt= kontakt med hästens mun?
3.klädsel: vita el ljusa kläder. Har haft ljusa(gula) ridabyxor och polo när jag hoppar. till detta svart kavaj med guldkant på krage. så de passar bra ihop. måste jag ha vitt? och om inte är det någon annan som tävlar i ljusbeige el ljusgult.
4: shortchaps. tillåtet på lokatävlingar men är det någon som tävlar i det?
5: flätning av svans= vågig svans. Hopphästarna flätar vi alltid svansen på och tar uta flätan vid framridning. min kompis säger att dressyrhästarna oftast har helt rak svans. sant?
 
Sv: Hjälp dressyrtävling till helgen

1. kryssen betyder halt, så ja, det är fyra halter i LC2 och tre i LB1.
2. alldeles riktigt. Hästen ska bjuda på ordentligt framåt, men driv bara med sätet för att undvika taktnedslag.
3. tror det är valfri färg på ridbyxor, men man brukar säga ljusa. ljusgula/gula går alldeles utmärkt att ha, och är inte ovanligt att se på lokala. Resten låter finfint;)
4. vanligast är självklart stövlar, men shortchaps förekommer, får dock endast användas på lokal. De ska vara utan fransar, och enfärgade.
5. Flätad svans eller icke: Jag skulle nog vilja säga att det är 50/50, man gör det som är snyggast. Själv flätar jag alltid, eftersom hästen har tunn svans.
 
Sv: Hjälp dressyrtävling till helgen

1. Dressyrpogram: jag har hämtat hem de jag ska rida på stallbacken. ska rida LC:2 och LB:1. betyderde små kryssen programmen halt? är det då 4 st halter i LC:2 om jag nu räknat rätt och 2 st i LB:1.
Japp du har räknat rätt :D

2: skritt: fri skritt= långa tyglar. ökad skritt= kontakt med hästens mun?
Precis så, du kan ju det här toppenbra :D!

3.klädsel: vita el ljusa kläder. Har haft ljusa(gula) ridabyxor och polo när jag hoppar. till detta svart kavaj med guldkant på krage. så de passar bra ihop. måste jag ha vitt? och om inte är det någon annan som tävlar i ljusbeige el ljusgult.
Nej, du behöver inte ha vitt. Det räcker med ljusa ridbyxor, och mörkt på överkroppen. beror iof på vilken nivå du ska tävla på. Jag har tävlat i beiga ridbyxor, det var helsnyggt!

4: shortchaps. tillåtet på lokatävlingar men är det någon som tävlar i det?
Ajemensan ;) Men det klart att det är snyggare med stövlar, men i brist på annat så tager man vad man haver.

5: flätning av svans= vågig svans. Hopphästarna flätar vi alltid svansen på och tar uta flätan vid framridning. min kompis säger att dressyrhästarna oftast har helt rak svans. sant?
Är hästens svans tunn tycker jag att rak är snyggare, men är den riktigt tjock tycker jag att det är finare med lockig.
jag är lite svag för lockiga svansar.

lycka till på tävlingen :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp dressyrtävling till helgen

tack för svaren. då är jag nog inte så fel ute i alla fall.
2 frågor till. i LC:2 var det inte 2 varv i gallopp på volten innan? Det är väl bara ett varv nu? Kanske minns fel.
i LB:1 står det mellan gallop när man vänder snett igenom och sedan arbetsgallop vid avbrytning till arbets trav. det betyder väl att man får samla/ minska precis innan man bryter av till trav?
Ja nu får jag se om min häst är mer dressyrhäst än hopphäst som min dressyrtränare påstår.
 
Sv: Hjälp dressyrtävling till helgen

Det är två varv på mittvolten i LC1, men bara ett varv på volten i LC2.
Tror det "alltid" har varit så :p

Japp, hästen ska vara balanserad innan man saktar av.

Du kommer säkert klara det här galant :D
 
Sv: Hjälp dressyrtävling till helgen

Ja, precis. Men jag tror att man får göra det några steg innnan avsakntningen, så att domaren verkligen ser en arbetsgalopp, och inte bara ett tvärt avslut. Fått många kommentarer om det :angel:
Ja, de tär bara ett varv på volten :D
 
Sv: Hjälp dressyrtävling till helgen

Det är två varv på mittvolten i LC1, men bara ett varv på volten i LC2.
Tror det "alltid" har varit så :p

Japp, hästen ska vara balanserad innan man saktar av.

Du kommer säkert klara det här galant :D

Nepp, när jag tävlade ridskolehäst (91-95) var det två varv på volten i galopp i L:C2, men då var det även med framdelsvändningar.
 
Sv: Hjälp dressyrtävling till helgen

i LB:1 står det mellan gallop när man vänder snett igenom och sedan arbetsgallop vid avbrytning till arbets trav. det betyder väl att man får samla/ minska precis innan man bryter av till trav?

Man inte bara får, man ska göra det (iaf för att få bra poäng på det :D)
Viktigast är att hästen är i balans i avbrottet, och inte ramlar in i traven.
 
Sv: Hjälp dressyrtävling till helgen

Det är valfri färg på ridbyxor, på alla nivåer (och grenar).
Ljusgult låter snyggt :)
 
Sv: Hjälp dressyrtävling till helgen

Nepp, när jag tävlade ridskolehäst (91-95) var det två varv på volten i galopp i L:C2, men då var det även med framdelsvändningar.

Då var det nog ett gammalt dressyrprogram för nuförtiden finns det väl inga program med framdelsvändningarn i :confused: ?

När jag red LC:2 för några månader sen var det iaf inte två varv på galoppvolterna, däremot är det det i LC:1 :idea:
 
Sv: Hjälp dressyrtävling till helgen

Då var det nog ett gammalt dressyrprogram för nuförtiden finns det väl inga program med framdelsvändningarn i :confused: ?

När jag red LC:2 för några månader sen var det iaf inte två varv på galoppvolterna, däremot är det det i LC:1 :idea:

Om du läser vad jag skrev en gång till så var det 1991-1995 jag tävlade ridskolehäst och då red det gaaamla L:C2 komplett med två varv på volten i galopp och med framdelsvändningar!
 

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 250
Senast: shia
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 481
Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 556
Senast: sandrafors
·
M
Dressyr Ska ner till jämjö och tävla i helgen. bara en lokal men tillsaken.. ja tycker programmen är så himla lika så jag vet inte hur ja ska...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp