Bukefalos 28 år!

Hjälp en fryslort!

_Zacke_

Trådstartare
Här har ni en riktigt frusen människa. Jag fryser liksom innefrån och ut :D vilket gör att jag verkligen drar mig för att rida vintertid... Ska jag ut på en barbackatur i skogen eller ut för att göra stalljobbet så åker ju det tjockaste i garderoben fram; vinterkängor med ullsockar, dubbla tröjor, långkalsonger + mjukisbyxor och min älskade crw overall :love:
Men nu till problemet; När jag verkligen vill träna och kanske rida för tränare så avskyr jag att känna mig och se klumpig ut :yuck: vill helst slippa vara Michelin-gubbe då.. Men hur gör man det utan att frysa ihjäl?!
Vad är era bästa tips på figurnära kläder som är riktigt varma?
I nuläget kör jag med ridbyxor i en storlek för stort med termoleggings under och en vinterfodrad figursydd jacka som går ner över rumpen och till det fodrade ridstövlar. Men fryser ändå om låren, fötterna, händerna, halsen och öronen :eek: halsduk tycker jag blir jättebylsigt.
Vad är era bästa tips? Något riktigt bra underställ kanske? Helst kläder som fungerar ihop med säkerhetsväst eftersom jag tyvärr väljer bort den vintertid för att inte bli ännu klumpigare och bylsigare klädd, den får ju tyvärr inte plats under ovannämnda jacka..:down:
 
Fryser du hela passet igenom? Jag hatar också allt vad bylsigt heter när jag rider men blir också rätt fort varm av ansträngningen. Rider därmed ofta fram i lite bylsigare kläder för att sedan ta av dem när passet börjar på riktigt sas.
 
Ridkjol! helt underbart plagg! Sen om det är tillräckligt för en riktig fryslort vet jag inte men det är underbart att rida i på vintern för man (i alla fall jag) håller värmen över benen utan att vara bylsig
 
Lång kappa som täcker benen och lägg även ridtäcket över benen. Jag är också väldigt frusen men det värsta för mig är händerna för dem går det inte att ha särskilt tjocka handskar på om det ska gå att rida vettigt.
 
Mina bästa tips
Framskrittning avslutet.
Trefingervantar, vid träning kan jag byta till handskar en stund, men de ligger alltid i fickan under uppvärmningen.
Ridkjol, som redan nämnts
För öronen har jag ear bags.
Polotröja
 
Här har ni en riktigt frusen människa. Jag fryser liksom innefrån och ut :D vilket gör att jag verkligen drar mig för att rida vintertid... Ska jag ut på en barbackatur i skogen eller ut för att göra stalljobbet så åker ju det tjockaste i garderoben fram; vinterkängor med ullsockar, dubbla tröjor, långkalsonger + mjukisbyxor och min älskade crw overall :love:
Men nu till problemet; När jag verkligen vill träna och kanske rida för tränare så avskyr jag att känna mig och se klumpig ut :yuck: vill helst slippa vara Michelin-gubbe då.. Men hur gör man det utan att frysa ihjäl?!
Vad är era bästa tips på figurnära kläder som är riktigt varma?
I nuläget kör jag med ridbyxor i en storlek för stort med termoleggings under och en vinterfodrad figursydd jacka som går ner över rumpen och till det fodrade ridstövlar. Men fryser ändå om låren, fötterna, händerna, halsen och öronen :eek: halsduk tycker jag blir jättebylsigt.
Vad är era bästa tips? Något riktigt bra underställ kanske? Helst kläder som fungerar ihop med säkerhetsväst eftersom jag tyvärr väljer bort den vintertid för att inte bli ännu klumpigare och bylsigare klädd, den får ju tyvärr inte plats under ovannämnda jacka..:down:
Har du kollat din sköldkörtel? Att frysa så mycket kan ju bero på ämnesomsättningsfel till exempel.
Eller bor du i Skåne?:p
 
Vad är era bästa tips på figurnära kläder som är riktigt varma?
I nuläget kör jag med ridbyxor i en storlek för stort med termoleggings under och en vinterfodrad figursydd jacka som går ner över rumpen och till det fodrade ridstövlar. Men fryser ändå om låren, fötterna, händerna, halsen och öronen :eek: halsduk tycker jag blir jättebylsigt.
Vad är era bästa tips? Något riktigt bra underställ kanske? Helst kläder som fungerar ihop med säkerhetsväst eftersom jag tyvärr väljer bort den vintertid för att inte bli ännu klumpigare och bylsigare klädd, den får ju tyvärr inte plats under ovannämnda jacka..:down:

Nu vet jag inte riktigt vad termoleggings är men jag tycker inte att det låter konstigt att du fryser med de där kläderna.

Om jag var du skulle jag köpa ett par bra täckbyxor. Jag brukar köpa någon variant för utförsåkning eftersom de brukar vara lite tightare i passformen. Tyvärr håller de inte riktigt för stalljobb men de är bra att rida i. Under dem har jag underställ, ofta två stycken. Ett tunnare i något kul material närmast kroppen och sedan ett i fleece ovanpå. Vid jättekallt väder (-25 och kallare) brukar jag även ha ett underställ i ull mellan det tunnare stället och det i fleece. Samma på överkroppen. Säkerhetsväst är svårt att få plats med men med ett par bra underställ och en aningen större jacka borde det gå.

Skaffa strumpor i ullfrotté eller liknande att ha närmast huden och sedan vanliga yllesockar ovanpå det. Sulor i någon slags ull brukar vara bra att ha i skorna också. Händerna är svårt med ett par skinnvantar med yllevantar i är varmt men om man rider med tygeln mellan lill- och ringfinger kan det vara jobbigt. Om du absolut måste rida med tygeln så så kika på skoterhandskar. Buff i ull eller fleece ordnar värme runt halsen, man kan även ha den under hjälmen så slipper du frysa om öronen. Jag brukar för det mesta bara ha ett vanligt pannband under hjälmen. Om det är jättekallt har jag pälsmössa men du kanske inte vill rida utan hjälm.

Lager på lager är i alla fall det du ska sikta på.
 
Stora hellyhansensockor - utanpå kängorna.

Filt över knäna så fort man inte "ska visa upp sig" den är ju lätt att ta av och på.
 
Aldrig bomull närmast kroppen, vare sig på strumpor eller underställ.
Aldrig skor som är för små, dvs det måste finnas luft i skorna även med tjocka sockar.
Ridtäcke man kan sitta under. Jag har från Mattes, det når dessutom ner över fötterna vilket också hjälper.
Kompositstigbyglar
Ridkjol
 
Men fryser ändå om låren, fötterna, händerna, halsen och öronen :eek: halsduk tycker jag blir jättebylsigt.

Fårskinnssulor + dubbla ullsockar
uhip-ridkjol
liners i vantar. lite som långkarlsonger för fingrarna.
buff
rånarluva under hjälmen. skidmask för ansiktet om det är riktigt kallt.

är mina tips. :)
 
I nuläget kör jag med ridbyxor i en storlek för stort med termoleggings under och en vinterfodrad figursydd jacka som går ner över rumpen och till det fodrade ridstövlar. Men fryser ändå om låren, fötterna, händerna, halsen och öronen :eek: halsduk tycker jag blir jättebylsigt.
Vad är era bästa tips? Något riktigt bra underställ kanske? Helst kläder som fungerar ihop med säkerhetsväst eftersom jag tyvärr väljer bort den vintertid för att inte bli ännu klumpigare och bylsigare klädd, den får ju tyvärr inte plats under ovannämnda jacka..:down:

När man ska rida träning i kall miljö och inte bara lufsa tycker jag att detta brukar funka bra:

För låren - fodrade rainlegs, dvs chaps som bara täcker ovansidan låren, använder jag ullunderställsbyxor vill jag gärna att de är i 3/4-modell för att slippa extra tyg från knäna och nedåt
För fötterna - gärna skor i läder som andas bra, inte för trånga. Tunna ullstrumpor och ev ullsula
För händerna - liners innanför ett par smidiga, ej jättetighta, handskar
För halsen - en underställströja med hög hals eller en buff i ull/fleecematerial
För öronen - en tunn buff under hjälmen som mest vindskyddar tycker jag funkar bra, man hör bättre med dom än om man sätter på "öronlappar" på hjälmen

Med detta håller jag mig varm men ändå smidig under ett träningspass.
 
Jag fryser också extremt mycket. Jag har inte riktigt löst hur man gör för att klä sig så man håller sig varm tyvärr, så jag läser era tips jag med!

Jag brukar ha ullstrumpor, raggsockor, fodrade vinterskor (som självklart är ett par nummer för stora så jag får plats med extra strumpor och ändå har lite luft kvar) på fötterna. På benen har jag termoleggings, mjukisbyxor och termobyxor. Sedan har jag underställströja, tjocktröja, ofta fleecetröja, och en tjock vinterjacka. Mössa när jag inte rider, "rånarluva" när jag rider, som även täcker näsa och ansikte, bara ögonen som syns. Och ändå fryser jag.. Jag är sån som går med underställ inne i 23 plusgrader och ändå har gåshud.

Det ENDA som hjälper för mig är att få upp pulsen och röra mig! Så skritta fram för hand med raska kliv och rid ordentligt när jag kommer upp är det som räddar mig. Då kan jag ha termobyxor ovanför fodrade softshellridbyxor (underställ under också såklart), termobyxorna drar jag av mig innan jag sitter upp. Kan också ha en tunnare jacka under min jättetjocka vinterjacka så jag kan ta av mig den tjocka när jag sitter upp. Vill inte byta jacka, för då är ju den tunna kall när man ska byta till den!

Sedan lägger jag alltid in ett par handskar innanför jackan, så jag kan byta handskar när händerna blivit alltför kalla. Då är ju handskarna jag byter till varma. Det är två fingrar på mina händer som alltid blir sådär kritvita och helt tappar känsel så jag måste ha varma handskar, kan inte rida med tunna handskar på vinterhalvåret för då skulle nog fingrarna ramla av :rofl:

Men OJ vad långt detta blev! Jag är helt enkelt van att frysa konstant i stort sett jämt, har inte ens kunnat ha kortbyxor/tshirt på sommaren på flera år :crazy:
 
Jag har underställ, vanliga ridbyxor, tjocka skidstrumpor, vinterridstövlar, fleecetröja, ibland en tunn dunjacka och sist men inte minst en lång kappa från uhip:love: Jag hatar att rida med tjocka vantar, men förra vintern klarade jag mig med mina tunna roeckl och handvärmarna på kappan förutom dom allra kallaste dagarna, när det var sisådär -20. Då tog jag tjocka vantar även om jag hatar det:o Jag är också frusen, det är kappan som gör så jag klarar jag mig utan problem, den är heeeelt underbar:up: Den går ju ner ända till kanten på stövlarna, så det är därför jag kan ha vanliga ridbyxor.:)
 
Överlag så tycker jag många gånger att det finns dåligt med bra kläder till hästmänniskor... Snygghet prioriteras :p Jag upplever att dom här som fryser bylsar på sig alldels för mycket kläder av fel materiel.
Jag säger som andra sagt, ingen bomull närmast kroppen. Börjar du svettas och svetten inte kan ta vägen någonstans så kommer den kyla ner en... Dessutom är det bättre med flera tunna lager än ett tjockt. Du kan dels ta av dig om du skulle bli varm + att luften isolerar.
Ett bra underställ i rätt matriel. Gäller underkläder och strumpor. Bra vinterskor med en tjock sula och plats för luft. En kompis till mig köpte ett par vinterridstövlar som såg ut som vilka vanliga stövlar som helst. Men dom var fodrade med ull längst hela skaftet och så la hon in en extra ull sula, hon frös aldrig mera om fötterna :p.
Finns ju även fodrade ridbyxor.
Byt ut metal stigbyglarna till plats. När man skrittar fram/av om man gör det uppsuttet, släpp stigbyglarna och rör på fötterna, alt gå när man skrittar fram/av.
Ska jag rida i ridhuset brukar jag slänge på ett vanligt täcke över ridtäcket (om det är så kallt att han behöver ha täcke när vi jobbar) så jag själv kan vira in mina ben i det.
Har en kompis som kör dubbla vantar. Sätter på ridhandskarna under ett par tjockare och när hon börjar jobba tar hon av sig dom för att bli lite mera smidig och sätter sen på sig dom igen efter. Tänk på att ha rätt matriel även på handskarna.

Jag är inte den som fryser jätte mycket, men halsen är min "akiles häl", är jag bar där fryser jag. Men jag har en underställs tröja med hals och så en tun tubhalsduk som inte alls är bylsig utan tun men värmer massor!
Jag brukar se till att inte ha allt för mycket kläder på mig i den varma bilen för då fryser jag arslet av mig när jag kliver ut i kylan. Jag brukar även köra benvärmare som jag drar upp så långt det går.
 
Ull. Ridbyxor i softshell med fleecefoder. Fodrade ridstövlar och eluppvärmda sulor. På överkroppen ull och en bra, figurnära jacka, typ Uhip och liknande. Ullvantar med något tunt vindtätt över.
 
Lager på lager är viktigt. I sportaffärerna hittar du oftast märkning på underställ lager 1, lager 2 osv. Inte bomull närmast är en regel som någon sagt redan.

Både skidåkarna och jägarna har kommit mycket längre vad gäller att klä sig rätt på vintern, kolla deras utbud. Dom är inte lika "känsliga" för utseende kontra praktiskt som ridfolket ;):p
Jag vet att jag kanske får bannor nu, men BoT för människor tycker jag är superbra, det är det enda som funkar som lager 1 på min frusna reumatiska kropp :up: Deras tunna vante först och så en annan vante över räddar mina fingrar :)
 
Finns det ridvantar/handskar som är varmfodrade på handens ovansida och tunna vid handflatan och den sidan av fingrarna? Sådana skulle jag vilja ha.
 
Här har ni en riktigt frusen människa. Jag fryser liksom innefrån och ut :D vilket gör att jag verkligen drar mig för att rida vintertid... Ska jag ut på en barbackatur i skogen eller ut för att göra stalljobbet så åker ju det tjockaste i garderoben fram; vinterkängor med ullsockar, dubbla tröjor, långkalsonger + mjukisbyxor och min älskade crw overall :love:
Men nu till problemet; När jag verkligen vill träna och kanske rida för tränare så avskyr jag att känna mig och se klumpig ut :yuck: vill helst slippa vara Michelin-gubbe då.. Men hur gör man det utan att frysa ihjäl?!
Vad är era bästa tips på figurnära kläder som är riktigt varma?
I nuläget kör jag med ridbyxor i en storlek för stort med termoleggings under och en vinterfodrad figursydd jacka som går ner över rumpen och till det fodrade ridstövlar. Men fryser ändå om låren, fötterna, händerna, halsen och öronen :eek: halsduk tycker jag blir jättebylsigt.
Vad är era bästa tips? Något riktigt bra underställ kanske? Helst kläder som fungerar ihop med säkerhetsväst eftersom jag tyvärr väljer bort den vintertid för att inte bli ännu klumpigare och bylsigare klädd, den får ju tyvärr inte plats under ovannämnda jacka..:down:
Det här funkar för mig.
Trelagersprincipen, fukttransporterande och snabbtorkande innerst, isolerande som nummer två och vind samt vattentätt ytterst. Variera tjockleken på de olika lagren efter temperatur, femtio lager blir bara bylsigare och sällan varmare.

Mjukisbyxor? Någonting säger mig att de är i bomull? Använd ull eller bra syntetmaterial. På ridsportsidan är favoriten Stierna. För att hålla sig varm rent allmänt är woolpower favoritmärket.
 
Jag säger som flera andra: tre BRA lager. Ylle eller likn närmaste kroppen, sedan t.ex fleece och så något som skyddar mot vind ovanpå. ALLTID skor i ngn stl för stort så du får plats att röra tårna. 3-fingershandskar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp