Bukefalos 28 år!

Hjälp en gammal...

Mimsan_

Trådstartare
Hej

Jag har precis blivit en återfallsryttare efter ca 10 års uppehåll. Börjar bli sugen på att vara med i en klubbtävling i nov på klubben jag tillhör men undrar ett par saker.

Jag har haft både grönt kort och fälttävlanskortet förut men har inte detta kvar. Tror jag slängde det för jag skulle "aldrig i hela mitt liv rida mer". Hehe. I alla fall. Behöver man ta ett nytt grönt kort för att få tävla?
Behövs det ens grönt kort för att få tävla på klubbtävling? Rör sig om en 0,90 (är det "gamla" LD?)

På klubbtävling, är det tillåtet att rida i ljusgråa ridbyxor och t.ex klubbtröja?

Kommer att fixa TR ifall jag ska tävla mer men det kändes inte lönt nu eftersom jag bara funderar på denna klubbtävlingen till att börja med.

Tack på förhand!
 
Sv: Hjälp en gammal...

Hör med den aktuella klubben om du behöver ha grönt kort eller inte, vissa klubbar kräver det och andra inte.

Om det är så att du behöver ha grönt kort, ta kontakt med ditt distrikt så hjälper de dig. Då kostar det 100 kr i mitt distrikt, men det kan säkert variera...

/Lady_S
 
Sv: Hjälp en gammal...

Ang klädsel så är din beskrivna utstyrsel godkänd även på lokala tävlingar.
Det finns inget krav på ridbyxfärg. Jag har tävlat i svarta ridbyxor. I dressyren är dom lite petigare.
 
Sv: Hjälp en gammal...

Jo jag försökte få tag på den ansvariga men det var inte det lättaste. Fick iaf tag på henne till slut och på denna klubben behövde man inte grönt kort för att vara med i klubbtävlingen :-)
 
Sv: Hjälp en gammal...

Tack för tipset! Har du lust att pm:a länk till det så får du jättegärna göra det :)
 
Sv: Hjälp en gammal...

Är det sant? Behövde man inte ha full tävlingsutrustning förr?
Är ju toppen om jag skulle få för mig att testa någon lokaltävling också :D

Misstänkte det med dressyr men hoppningen är väl lite slappare med färger men var som sagt osäker. Tack för ditt svar :)
 
Sv: Hjälp en gammal...

Lite snabbt ur minnet så gäller:
Ridbyxor och tröja/jacka, skor och shortchaps utan fransar alt ridstövlar, godkänd hjälm som utrustning i lokal klass. inga krav på speciella färger.
Man får givetvis ha kavaj om man vill.
I regional klass måste man ha kavaj och stövlar men man får fortfarande ha färgade ridbyxor.


Jag har tävlat i dom flesta färger. Varför inte?! Hel, ren och matchat med hästens schabrak så kan man ju bli supersnygg :D
 
Sv: Hjälp en gammal...

Lite snabbt ur minnet så gäller:
Ridbyxor och tröja/jacka, skor och shortchaps utan fransar alt ridstövlar, godkänd hjälm som utrustning i lokal klass. inga krav på speciella färger.
Man får givetvis ha kavaj om man vill.
I regional klass måste man ha kavaj och stövlar men man får fortfarande ha färgade ridbyxor.


Jag har tävlat i dom flesta färger. Varför inte?! Hel, ren och matchat med hästens schabrak så kan man ju bli supersnygg :D


Tack för din hjälp! :)
 
Sv: Hjälp en gammal...

Beroende på hur länge sen du tog ditt gröna kort och fältävlanskort så ska ditt distrikt ha kvar dokumentation om det. Är det allt för länge sen finns risk att de inte har uppgifterna kvar tyvärr
 
Sv: Hjälp en gammal...

Beroende på hur länge sen du tog ditt gröna kort och fältävlanskort så ska ditt distrikt ha kvar dokumentation om det. Är det allt för länge sen finns risk att de inte har uppgifterna kvar tyvärr

Hehe, hur länge är "inte alltför längesedan"? :p

Det är nog 15 år sen med det gröna kortet och kanske 10 med ftkortet:D
 
Sv: Hjälp en gammal...

Lite snabbt ur minnet så gäller:
Ridbyxor och tröja/jacka, skor och shortchaps utan fransar alt ridstövlar, godkänd hjälm som utrustning i lokal klass. inga krav på speciella färger.
Man får givetvis ha kavaj om man vill.
I regional klass måste man ha kavaj och stövlar men man får fortfarande ha färgade ridbyxor.


Jag har tävlat i dom flesta färger. Varför inte?! Hel, ren och matchat med hästens schabrak så kan man ju bli supersnygg :D

En kompis till mig fick tillsägelese på en lokal tävling. Hon hade då på sig:
Bruna ridbyxor.
Vanliga strumpor (alltså inte ridstrumpor)
Jodpuhrskor
Svart jacka med luva.

Tillsägelsen löd att hon inte fick rida utan chaps eller stövlar, samt att hon skulle ha något högt och vitt/ljust i halsen. Alltså ingen urringning.
Chapsen kunde vi inte lösa, hon var ganska stor, så hon fick tillåtelse att rida ändå (tror vi sa att de gått sönder på tävlingsplatsen) och det vita i halsen löste vi med ett skjortbröst från en av oss andra i laget. Luvan gick tack och lov att ta av.

Så.. du kan egentligen se ut lite hur som helst, bara man har chaps/stövlar, ingen luva på jackan/tröjan och ingen urringning! :D
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: Jeps
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 433
Senast: Habina
·
Utrustning Jag har nyligen börjat rida igen efter flera års uppehåll. Köpte ett par ridbyxor från Hööks för att ha något att börja med, och först...
Svar
14
· Visningar
2 589
Senast: Bellan
·
Tävling Jag håller som bäst på att skaffa mig det som behövs för att kunna börja tävla. :crazy: Läst lite i TR, anmält mig till grönt-kort-kurs...
2
Svar
20
· Visningar
2 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp