Bukefalos 28 år!

hjälp... (foder)

Milosari

Trådstartare
Jag har märkt att loke har gått upp något kilo på sistonde, fast sedan gick han ner lite igen och igår vägde jag honom. Katastrof. Han väger 43 KG! Normalvikt ligger på 39-40 så nu ska här bantas.

Nu får han nordic special plus, 600 g om dagen som jag blandar ut med (mixad) frukt och grönsaker för volym och så får han kycklingvingar/lever/mage eller ägg ungefär varannan dag och ett par märgben i månaden. De gånger han får godis när vi tränar (när vi ska lära in helt nya moment) får han köttbullar/korv/blodkorv etc men mängden är nog försumbar.

Grejen är den att en hund i han storlek egentligen ska ha nästan det dubbla av färskfodret, så jag vet inte om jag vågar minska det ännu mer med tanke på vitaminer och mineraler.

Så hur ska jag göra? Nordic har ett lightfoder också, utan kött och med bara vom, ska jag kanske byta till det och ge samma mängd? Byta ut ett mål mot ett superlightfoder? Minska fodermängden ännu mer och tillsätta vitaminer och minrealer? I så fall, vilken sort?

Så fort det slutar vara is och snö överallt ska vi nog börja cykla lite mer också, men han får ganska normalt med motion, 1,5-2 timmar promenader (lös) om dagen, 4-5 dagar i veckan tränar vi lydnad eller kör vår egna variant av upplet/apportering. Han är väldigt aktiv av sig själv och rör sig mycket på promenaderna.
 
Sv: hjälp... (foder)

Min hund blev smällfet som en gris av Nodic och det tog över ½ år att banta ned henne :crazy: Hon år nog också 6-700 gram per dag och inget annat till och så var hon ju jämt hungrig så klart.

Jag har sett att de har ett lightfoder, men sidan fungerar ju inte så att man ser hur mycket det innehåller, det låter hur som helt klart intressant.
 
Sv: hjälp... (foder)

Det problemet har jag inte haft med Nordic? Tvärtom nästan - fast nu har jag ju en hund som inte är så där himla intresserad av mat, även om Nordic och Klass går ner.

Men, som veterinären sa, en "västgötaspets ska ju se ut lite som en turbolimpa" - och det gör inte min. Han ser nästan elegant (om än kortbent) ut - och elegant, det är väl inte direkt det epitet man tänker på när man hör ordet västgötaspets. Men han är pigg och glad och vältränad i alla fall, så jag oroar mig inte.

Men känns Loke tjock? Har han blivit mer flegmatisk? Hans vikt kanske ÄR 43 kg?
 
Sv: hjälp... (foder)

han ÄR fet nu. inte bukig alls, och med lite mer muskler, men revbenen syns inte precis och man får trycka ganska hårt för att känna dem.

tippan: grejen är den att hans päls har blivit så fantastiskt fin av nordics foder. den glänser som aldrig förr och det vill jag helst ha kvar. men kanske man kan byta till lightfodret och se om det räcker...?
 
Sv: hjälp... (foder)

valet är egentligen ganska lätt. Byt till ett light-foder och se om det hjälper. tycker du att pälsen blir ful så är det bara att byta tillbaka och öka motionen smatidigt som du ger något mindre mat/ ger mat som inte sätter sig.
 
Sv: hjälp... (foder)

Min hund blir superglansig av BIS Fullkost ;) Hon får ju det som värsta bantarfodret och det fungerar suveränt, jag har testat att byta bort det, men inget annat fungerar så bra. Jo de foder som hon bara får äta 4 dl av per dag... (Men den yngre får ett kvalitetesfoder eftersom att hon är så ung)
 
Sv: hjälp... (foder)

han fick Lone Star Hearty Choice innan, med en fetthalt på ca 13%. fast jag tror de ändade receptet för pälsen blev efter ett tag väldigt grå och dassig + att han började skita halvlöst. så jag bytte till standardt normal och det var ju ganska bra, men inte så lätt att få tag på. foder med för mycket säd gör honom lös och gasig i magen, så allt vetefoder går bort direkt. kanske något Lamm/Ris funkat bättre? har aldrig provat det.

M äter inte BIS, det var det hon hade när jag fick henne. men de kan ju få olika mat. vad innehåller det?
 
Sv: hjälp... (foder)

kan också säga att på standardt 16/26 (tror jag det var) var han uppe och åt över 10 dl om dagen utan att bli så fet, fast då fick han lite mer motion än han får för tillfället.
 
Sv: hjälp... (foder)

BIS är ett vetefoder 9.5% fett eller nått sånt. Lone Star bara skiter hon av.

Bästa hon ätit när hon var aktiv var Eagel, jäklars vad pigg hon var då!! Men sen gick ju hennes ämnesomsättning ned markant.

Det finns ju flera olika märken med Lamm & Ris, testa om det verkar intressant! Men det är helt klart en fördel om man kan få tag på fodret smärtfritt också...

Eagel Pack Detta är dock också ett amerikanskt foder.

Carrier är svenskt och de har massor av olika sorter. Vet iaf att det är lätt at få tag på i Växjö. Men deras lamm&ris/kyckling&ris var inte så energitäta.
 
Sv: hjälp... (foder)

Jag har också hundar som lägger på sig av "onaturliga" födoämnen. (Vete, potatis och andra spannmål)

Kan du inte försöka få tag på Standardt Normal (21/16) om det fungerade, och ge det som kvällsmål?
Bäst att ge Nordic på morgonen, då hunden har högre förbränning under dagen. Skulle nog ta och prova Lighten samt ta bort lite äggula (som innehåller 33 % fett).
Men fortsätt att dryga ut med lite grönsaker för volymen.

Som träningsgodis kan du koka kycklingfilé och tärna fint (låt torka lite i ugnen).
Det är magrare & nyttigare än köttbullar mm.
 
Sv: hjälp... (foder)

Jag har en bekant vars 46-kilos-rottistik får 400 g nordic om dagen får hon mer går hon upp i vikt.
 
Sv: hjälp... (foder)

Usch... Det tycker jag nästan är djurplågeri :( (Såvida hon inte får annat också) Det är ca 2+2 dl per dag... Inte mycket... De kanske ska fundera på att byta foder...
 
Sv: hjälp... (foder)

Hej allihopa!

Nu kände jag för ett inlägg..Mina tå hundar (en labbe och en Landseer) Går på nordic special plussen och jag kan säga som så här att en vuxen Landseer bör ha ca 1-1½ kg om dagen och min äter två och ändå är hon tunn!

Medans laben äter ca 500g och är helt perfekt i hullet.

Dom är avmaskade men mina kanske kräver så mkt eftersom jag tränar hårt.. :smirk:

Jag tycker att det är ett bra foder och uppenbarligen smakligt för hunden..Jag själv tycker det luktar sissådär.. :eek:
 
Sv: hjälp... (foder)

Min retriever som har grymt lätt att lägga på sig gick raskt upp flera kilo när jag började barfa, så nu tänker jag byta ut så mycket som möjligt av det fetare köttet mot kalkon, som ju är betydligt magrare. Tänkte på kycklingvingarna där, alla bäckar små... ;)
 
Sv: hjälp... (foder)

Afgahntiken här hemma blir lätt lite för rund... jag kör proplan till alla mina (tiken får light-fodret, killarna senior-foder, och valpen får proplans valp-foder).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår blev hunden opererad efter en livmoderinflammation, egentligen inga konstiga symtom, mer än att jag reagerade på att hon var inne...
Svar
10
· Visningar
889
Senast: Fetaost
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 486
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig...
2
Svar
28
· Visningar
2 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp