Bukefalos 28 år!

HJÄLP!!!!!FORT!!!!!

R

rosapantern

Min syster har drabbats av mul å klövsjukan som tydligen inte är farlig för oss människor..men hur ä det för hästar...har hästen på gården så det ä lätt att mitt arabsto kan bli smittat...har hört att sjukan ska vara dödlig för andra djur..är det någon som vet nått om det..va ska ja göra för att kanske kunna undvika att hon blir smittad...
*jätteorolig*
 
Jag förmodar att din lillasyster går på dagis och fått en slags utslag runt munnen, eller? Man kallar det här för mul och klövsjuka, men det är inte samma sak. Den riktiga går under epizootilagen och det skulle bli stora rubriker typ galnakosjukan om det skulle dyka upp fall i sverige, så var lugn ;)
 
min syster år 16 å den andra 18 som troligtvis oxå har de (visar samma symtom) och den yngsta var hos läkaren i da å tog massor mä prover ä det ä helt klart att hon har det ...
 
Va!? Men gu´! Spärra in henne! Larma polisen å brandkåren och veterinärförbundet osv!
Näe, är du SÄKER-SÄKER på att det är den riktiga mul- och klövsjukan? Konstigt isåfall att man inte hört talas om det, läkaren borde ju isåfall ha meddelat myndigheterna om det... Det är jättefarligt för klövdjur! Tänk på epidemin i England... hur många tusentals-miljontals djur som fick nödslaktas och brännas på hög! Om du är orolig tycker jag att du/ni ska ringa läkaren igen och kolla så det verkligen är den mul- och klövsjukan. Var har hon isåfall fått smittan ifrån? Smittkällan måste ju isåfall genast lokaliseras så att inte flera drabbas! OM hon har drabbats av m&k-sjukan är det ju inte bara riksnyheter utan världsnyheter! Är ju dessutom extremt smittsamt... Kommer ihåg att vi hade besöksförbud på gården när det var mul- och klövsjukan i England. Inge mer sånt tack!
 
Som pedagogen skriver så är det frågan om en helt annan sjukdom, problemet är att svenska läkare har översatt "foot and mouth disease" med mul o klövsjuka vilket är riktigt när det gäller djur men inte när det gäller människor.
Riktig mul o klövsjka kan i mycket sällsynta fall drabba människor som haft kontakt med smittade djur. Mul o klövsjuka är en ytterst smittsam sjukdom som normalt sett inte är dödlig men är mycket plågsam för djuren o tar lång tid att läka av. Den drabbar klövbärande djur (kor får grisar hjortdjur od) men inte hästar.
PL
 
en kompis till yngsta systern hade det som smittade henne....tydligen har nu än så länge typ 4-5 fall här där vi bor.."nån epedemi som drar fram" sa läkaren men verkade inte så orolig eftersom det inte ä så farlit för människor..man får ingen medecin utan blir frisk av sig själv på typ en till två veckor...tydligen nåra som har den på syster skola som ligger i grannstaden en mil bort..
å det ä säkert att hon har det..dom tog massa prover..
 
är det säkkert *andas i sånna fall ut* ...då vågar ja gå ut å rida nu då med andra ord??
 
Du kan söka info på nätet om du vill veta mer. Sök bara på mul och klövsjukan. Den drabbar ju dessutom klövdjur och din häst har ju hovar.Om läkaren tar så lätt på det hela så kan det inte vara någon fara eftersom man har anmälningsplikt enl. epizootilagen, och sånt måste han veta.
Så rid du, och låt bli syrran så du inte blir smittad.
 
vi hade någon föreläsare om mul- och klövsjukan i gymnasiet förra rået, då sa han att hästar inte smittades utan sjukdommen främst var farligt för kor, grisar och får..
Ring vet. och fråga för säkerhets skull.
 
Det kallas även höstblåsor, och det brukar gå spridda epidemier varje höst. Min sambo har just haft det, och fy rackarns vad vuxna män blir sjuka av det.

Det smittar INTE till djur.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 803
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 173
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp