Hjälp! Fullblod som är livrädd för ALLT

evajasmine

Trådstartare
Hej! Jag har nyligen köpt en 6-årig fullblodsvalack som bara stått på försäljningsstall tidigare. Han är som en 4-åring i ridningen så han är väldigt efter i sin utbildning. Jag har insett att hans tidigare ägare nog inte varit så snälla mot honom (exempelvis får han fullständig panik av bara synen av en hovslagare). Han har generellt nerverna utanpå kroppen men mig största problem är att han ofta får ”panikattacker” då han fullständigt exploderar - bockar, stegrar, sparkar och skakar av rädsla. Det är helt oförutsägbart när det sker, det bara händer utan att jag har någon aning om vad han blir rädd för. Har ni några tips för att få honom att slappna av och sluta vara så rädd för allting?
 
Eftersom det är ett fullblod börja med att kolla upp om hästen har KS eller magsår. Bägge delar är vanligt hos fullblod och ger dom symptom som du beskriver.
Har hästen något av det kommer det inte bli bättre innan det är åtgärdat. Magsår kräver ofta medicin och speciellt foder. KS behöver en ordentlig undersökning och plan för hur man tränar upp musklerna i ryggen.
 
Hej! Jag har nyligen köpt en 6-årig fullblodsvalack som bara stått på försäljningsstall tidigare. Han är som en 4-åring i ridningen så han är väldigt efter i sin utbildning. Jag har insett att hans tidigare ägare nog inte varit så snälla mot honom (exempelvis får han fullständig panik av bara synen av en hovslagare). Han har generellt nerverna utanpå kroppen men mig största problem är att han ofta får ”panikattacker” då han fullständigt exploderar - bockar, stegrar, sparkar och skakar av rädsla. Det är helt oförutsägbart när det sker, det bara händer utan att jag har någon aning om vad han blir rädd för. Har ni några tips för att få honom att slappna av och sluta vara så rädd för allting?
I vilka situationer får han panikattackerna?
 
Kan vara lite allt möjligt, exempelvis vid galoppfattning, i skogen till synes utan anledning, vid verkning av hovarna etc
Ok låter som en nerv i kläm eller liknande. KS som.ovan skrivit.
Sen behöver det inte vara så att de varit dumma mot honom för att han blir nervös. Han kan ju helt enkelt förknippa olika situationer med smärta eller obehag. Tex har han dåligt fötter kanske han blivit sömstucken eller så har han fått ont av annat vid skoning och förknippar det med obehag.
 
Jag säger också att man bör kolla efter KS. Min häst blev oberäknelig efter en annan skada då han fått vila länge. Röntgade ryggen och hittade KS.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 512
Senast: Exotizc
·
Ridning Jag har för ca 1 månad sen köpt en 13 årig valack som är supersnäll i hantering. Vi har dock ett problem när vi ska rida ut, han kan...
Svar
13
· Visningar
2 225
Senast: skuggi
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 940
Senast: akleja
·
Hästhantering Behöver verkligen hjälp!har just köpt vår första ponny. Ett newforest sto på 8år som var helt perfekt då vi provred, lugn snäll gosig...
Svar
18
· Visningar
5 577
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp