HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Det kan vara bra att bo in sig först. Inte helt sällan upptäcker man ju att "hmmm, det hade varit smartare att ha den placerad där, istället för här" när man bott på ett ställe ett tag. Det verkar som en fullkomligen rimlig placering innan man börjar vardagsbo någonstans, sedan framkommer det att vardagsströmmen inte alls går som man tänkt sig.

Jag håller med de som rekommenderar renovering efterhand.

Jag håller med!

När jag flyttade in här hade jag snabbt bestämt mig hur det skulle se ut som färdigt, (tack o lov) så har jag inte haft råd att renovera i den takten jag ville och nu med tiden så har man kommit på massa andra, BÄTTRE lösningar och tankar som jag nu i efterhand är mycket nöjd med.

Så, men tanke på det, och att räntorna går uppåt så sakteliga så tycker jag absolut Alt 1. Sen kan ni renovera lite i taget allt eftersom..
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Vad är det för uppvärmning på huset? Tänk er noga för om det är direktel...
Finns vattenuppvärmda element? I såfall är mitt råd, byt värmesystem, det tjänar ni mycket pengar på i längden. Räkna på det så får ni se. Förra ägarna har säkert uppgifter på uppvärmningskostnaderna. Byt till mer elsnålare alternativ som jord/berg värme om man bor på landet och komplettera med luftvärmepump på utsatta ställen om det behövs. Har man inte egen ved att ta av så blir det billigare ekonomi såhär i längden. (Pellets i all ära men den är påväg upp i pris). Vi bytte uppvärmningen till jordvärme när vi flyttade och fick ner kostnaden till 1/3 av förra ägarens :).
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Vi bytte uppvärmningen till jordvärme när vi flyttade och fick ner kostnaden till 1/3 av förra ägarens :).

Vi tjänade in anläggningskostnaden för vår jordvärme på ca 2 år. Då var vi tvungna att ha helt nytt värmesystem eftersom vår gamla oljepanna gav upp andan. Så vi räknade på en massa olika alternativ och kom fram till att detta var bästa.

Men nu har elen blivit så dyr när det är som kallast om vintern så jordvärmen är inte jätteekonomisk då. Så nu funderar vi på att installera en riktigt bra vedkamin eller kakelugn som ska kunna ta nästan all uppvärmning under 2-3 månader om året. Och så köra jordvärmen den perioden bara för att värma varmvattnet.

När man eldar korrekt i en kakelugn håller den ju värme ca 6 timmar så man behöver ju inte rusa upp och elda mitt i natten, och ska man vara borta över tex en helg går det ju att köra igång jordvärmen på fullt ös just då.
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Dock är det ju det där med renoveringarna, tex köket skulle få en budgetrenovering istället för att bli mitt drömkök...
Och det gäller även renoveringar i övriga huset, det skulle vara tvunget att kompromissa på materialval till lite billigare alternativ än det vi helst skulle vilja ha.
För det är inte rimligt att spara ihop så pass mycket pengar som behövs för att kunna renovera med de materialval vi helst vill ha inom en rimlig tid och hur man än vrider och vänder på det kommer framförallt kök, badrummen och värmepannan behöva bytas ut inom ca 5 år..

För vi vill ju ha råd med annat också, inte bara bo i ett hus...
Tror det kommer tära lite för mkt på förhållandet om alla pengar bara ska gå till hus och renoveringar...

Ibland är det svårt att prioritera...


Vilket märkligt resonemang. Om ni inte har råd att spara ihop pengarna så har ni väl egentligen inte råd att låna pengarna heller? Möter ditt tänk hos många idag, som att lånade pengar inte är några riktiga pengar. Du ska ju betala tillbaka pengarna inklusive ränta, det blir ju egentligen dyrare än att göra det för pengar du faktiskt har. Om ni vill ha råd med annat än att bara bo i ett hus så lånar ni inte mer än absolut nödvändigt Låna mer kan ni ju görai framtiden när ni vet att ni har råd och när ni vet hur ni vill ha ert hus. Det kan vara svårt att veta innan man bott in sig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till...
Svar
11
· Visningar
8 425
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp