Hjälp!! Giardia valp

Johannajuliana

Trådstartare
Hej!
Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v.
Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i samband med det och bädda rent i sängen. Igår (måndag) började vi sanera hela lägenheten. Golv har dammsugits, tvättats med såpa (använde papper och handskar som jag slängde efter ett avslutat parti) och därefter klorin med mopp. Vi har tvättat alla ben till möbler, lister och handtag. Alla textiler är tvättade i 60 grader, dock inte kläder som enbart kan tvättats i 30 grader. Vi bäddade rent på nytt, ångade soffan och slängde alla leksaker, hundsäng, koppel osv. Mat och vattenskålar tvättats flitigt i diskmaskinen och byts ut efter varje måltid. Idag (dag 3) har vi bäddat rent igen, ångat sängen, och ska sanera golvet på nytt. Hund ska badas ikväll igen. Vi kommer även klippa klor och päls runt trampdynorna. Saxar och kammar har jag kokat efter varje användning.
Efter varje promenad så lyfter vi in han igenom trapphuset, vi ställer oss innanför dörren på papper som vi lagt på golvet för att skorna inte ska komma i kontakt med parketten. Därefter går vi in på badrummet och torkar av tassarna/rumpan med baby servetter. När hunden är ren sprayar vi desinfektionsmedel på våra skor och ställer dem på tork.

Är det något vi missat?
Imorgon kommer vi inte bada hunden utan vi väntar till torsdagen (sista behandlingsdagen) och då kommer vi även sanera allt på nytt.
Vi har även rullar ihop alla mattor som ligger under säng/bakom soffa. Dessa kommer vi slänga innan sanering på torsdag .

Funderar på varför det är så kort behandlings tid. Vad jag har läst på andra sidor så ska Axilur ges i minst 7dagar! Ska man lite på veterinären eller ifrågasätta?
 
Har ni meddelat uppfödaren att er hund hade Giardia så de kan vidta nödvändiga åtgärder?
I övrigt hade jag litat på veterinären, eller möjligen frågat någon annan om en second opinion
 
Har ni meddelat uppfödaren att er hund hade Giardia så de kan vidta nödvändiga åtgärder?
I övrigt hade jag litat på veterinären, eller möjligen frågat någon annan om en second opinion
Vi kontakta uppfödaren så fort vår hund blev sjuk samtidigt som vi va påväg till veterinären. Det va uppfödaren som informerade oss om att det eventuellt kunde va den parasiten och att vi skulle säga till veterinären att dem haft ett utbrott på deras kennel så att Buster skulle kunna testats mot Giardia. Olyckligt att den vetskapen kom fram först när han blev dålig, tydligen trodde man att vår hund blev behandlad samtidigt som övriga hundar i samma kull, men vi hade hämtat honom innan dem fick vetskap om utbrottet.
Nu vill vi bara se till att bli av med skiten!
 
Vi kontakta uppfödaren så fort vår hund blev sjuk samtidigt som vi va påväg till veterinären. Det va uppfödaren som informerade oss om att det eventuellt kunde va den parasiten och att vi skulle säga till veterinären att dem haft ett utbrott på deras kennel så att Buster skulle kunna testats mot Giardia. Olyckligt att den vetskapen kom fram först när han blev dålig, tydligen trodde man att vår hund blev behandlad samtidigt som övriga hundar i samma kull, men vi hade hämtat honom innan dem fick vetskap om utbrottet.
Nu vill vi bara se till att bli av med skiten!

Men fy så dåligt att inte informera om detta. Och .... vadå TRODDE man att er hund blev behandlad? Man vet väl förfasen om man behandlat eller inte?

Är detta en uppfödare som är ansluten till SKK?
 
Det är en blandras (labradoodle) så inte ansluten till SKK :)

Inte så otippat tänker jag. Det är väl ungefär den fördomen jag har om folk som skiter i SKK.
Finns det ingen annan väg att gå för att avkräva ansvar? Ni har säkert köpt hunden för sjukt mycket pengar dessutom. Jag hade återkrävt en hel del pengar faktiskt, inte minst med avseende på vilken tid ni lägger ner och kommer få lägga ner på sanering
 
Vi kontakta uppfödaren så fort vår hund blev sjuk samtidigt som vi va påväg till veterinären. Det va uppfödaren som informerade oss om att det eventuellt kunde va den parasiten och att vi skulle säga till veterinären att dem haft ett utbrott på deras kennel så att Buster skulle kunna testats mot Giardia. Olyckligt att den vetskapen kom fram först när han blev dålig, tydligen trodde man att vår hund blev behandlad samtidigt som övriga hundar i samma kull, men vi hade hämtat honom innan dem fick vetskap om utbrottet.
Nu vill vi bara se till att bli av med skiten!

"Trodde"? Det låter inte som en seriös uppfödare, tyvärr.
 
Inte så otippat tänker jag. Det är väl ungefär den fördomen jag har om folk som skiter i SKK.
Finns det ingen annan väg att gå för att avkräva ansvar? Ni har säkert köpt hunden för sjukt mycket pengar dessutom. Jag hade återkrävt en hel del pengar faktiskt, inte minst med avseende på vilken tid ni lägger ner och kommer få lägga ner på sanering
Det räknas som ett dolt fel så försäkringen tänker kostnaderna för läkarbesök, medicin samt sanering om jag förstod det rätt
 
Vi kontakta uppfödaren så fort vår hund blev sjuk samtidigt som vi va påväg till veterinären. Det va uppfödaren som informerade oss om att det eventuellt kunde va den parasiten och att vi skulle säga till veterinären att dem haft ett utbrott på deras kennel så att Buster skulle kunna testats mot Giardia. Olyckligt att den vetskapen kom fram först när han blev dålig, tydligen trodde man att vår hund blev behandlad samtidigt som övriga hundar i samma kull, men vi hade hämtat honom innan dem fick vetskap om utbrottet.
Nu vill vi bara se till att bli av med skiten!
Jag tycker nånting verkar väldigt skumt, t.ex. att det är en smuggelvalp eller att valparna inte bott hos uppfödaren utan hos nån annan. Annars borde ju uppfödaren självklart veta om hundarna behandlats osv? Det är ju inte som att man har typ 600 valpar att hålla koll på? Dessutom, hade jag haft kennel och fått in giardia, jäklar vad petnoga jag hade varit att ha koll på exakt när och var varenda hund behandlats.
 
Det räknas som ett dolt fel så försäkringen tänker kostnaderna för läkarbesök, medicin samt sanering om jag förstod det rätt

Men du får betala självrisken samt att den summan försäkringsbolaget betalar dras av från din årliga summa så att om din hund senare i år råkar ut för någon annan olycka/sjukdom så har du en mindre summa kvar på veteriärvårdsförsäkringen och kan få betala denna summa själv då.

Har uppfödaren sålt en valp där denne borde ha vetat att den kunde vara smittad med giardia samt ej informerat om detta så har ju uppfödaren brustit allvarligt i sin information. Uppfödaren borde betala samtlig vård valpen behöver alternativt ta tillbaka den mot full återbetalning.

Som jag förstått kan en giardiainfektion i värsta fall leda till livslånga problem med mag- och tarmkanalen.
 
Jag är inte säker på det. Dubbelkolla med f-bolaget vad det innebär.
Vi har redan gjort det. Eftersom att det inte står med på besiktningen, eller i köpeavtalet att smitta inte fanns vid köp så klassas det som ett dolt fel om inte uppfödare kan bevisa att smittan inte kommer från dem. Vilket i detta fall är ganska svårt att motbevisa då dem har haft utbrott. Det är inga konstigheter. Vi har redan pratat med uppfödaren. Det vi ville veta med denna tråd var ifall vi gjort allt vi kan med sanering eller om någon har tips att ge :)
 
Men du får betala självrisken samt att den summan försäkringsbolaget betalar dras av från din årliga summa så att om din hund senare i år råkar ut för någon annan olycka/sjukdom så har du en mindre summa kvar på veteriärvårdsförsäkringen och kan få betala denna summa själv då.

Har uppfödaren sålt en valp där denne borde ha vetat att den kunde vara smittad med giardia samt ej informerat om detta så har ju uppfödaren brustit allvarligt i sin information. Uppfödaren borde betala samtlig vård valpen behöver alternativt ta tillbaka den mot full återbetalning.

Som jag förstått kan en giardiainfektion i värsta fall leda till livslånga problem med mag- och tarmkanalen.

Det är ett dolt fel så det är uppfödarens försäkring som täcker kostnaderna, dvs. TS behöver inte betala självrisk och det dras inte från beloppet på hennes hundförsäkring.
 
Vi har redan gjort det. Eftersom att det inte står med på besiktningen, eller i köpeavtalet att smitta inte fanns vid köp så klassas det som ett dolt fel om inte uppfödare kan bevisa att smittan inte kommer från dem. Vilket i detta fall är ganska svårt att motbevisa då dem har haft utbrott. Det är inga konstigheter. Vi har redan pratat med uppfödaren. Det vi ville veta med denna tråd var ifall vi gjort allt vi kan med sanering eller om någon har tips att ge :)

Ni har gjort allt ni kan,saker som inte kan tvättas i 60 grader kan ni lägga i frysen
 

Liknande trådar

Hundhälsa Gjorde en koll för nöjes skull (why oh why) och en (troligen samtliga) av 6 hundar har giardia. Ingen har symtom what so ever. Inga...
2
Svar
20
· Visningar
2 425
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Hej allihopa. Detta blir mitt första inlägg här på forumet, dock har jag jämt läst här när någon fråga dyker upp! Nu är det såhär...
Svar
2
· Visningar
1 161
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hallå från hemisoleringen, Har enligt instruktion från vet. avmaskat vår valp med Milbemax och sedan skickat in ett ”kolla masken”-...
Svar
4
· Visningar
2 188
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
4 655
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp