Hjälp! häst med stark vilja...

LisaY

Trådstartare
Hello hello.

jag har två jätte fina nordsvenskar, en 10 årig kille som är jätte härlig och rida och jätte bra utbildad. Nu har han för ca 1 år sen fått en 6 årig kamrat som gått på travet, det är påstått att han är inriden, men nu inte riden på 1år för tiden inte funnits. Jag tänkte ta mig an denna häst men han är sååå stark och busig ( nu tror jag detta beror på att ingen riktigt brytt sig om han och gett han det han behöver. ) men hur ska jag kunna fixa detta.

han drar iväg när man leder honom från hagen, han trycker sig fram och springer ner en, jag har suttit upp på han ca 5min ,men han slängde sig fram, bak, åt sidorna och verkade frustrerad, jag vill inte förlora i träning med honom, därför har jag börjat leda honom sadlad och tränsad och ska börja med longering. han är väldigt hård i munnen med ett stelt och skarpt bett, dessutom drar han upp halsen som en flaggstång.

jag har fått rekomendationen att rida honom men aldrig släppa iväg honom mer än i skritt för då kan man inte få stopp på honom, men det kallar inte jag för ridning utan mer att åka med hästen fram och tillbaks på vägen.
Finns det någon som haft samma problem och har lite tips på olika övningar och tillväga gångssätt, han är förövrigt mycket fin och jag tror han har potential, han har nog bara blivit lite bekväm och försöker köra med mig. men samtidigt har jag väldigt stor respekt för dessa starka djur och vill att det ska gå rätt till från början så jag och han tillsammans så smidigt som möjligt ska kunna ha roligt med träning.
 
Sv: Hjälp! häst med stark vilja...

Om jag vore du skulle jag försöka ta ut en tränare med goda rekommendationer som kan hjälpa er men jag fick några spontana tankar.
Är tänderna kollade? Som jag förstått det är det inte helt ovanligt med tandskador på hästar som gått på travet och han verkar ju visa obehag mot sitt bett så det kan ju vara en bra sak att kolla upp då hans beteende vid ridning kan tyda på smärta. Om inte så har du iaf uteslutit den orsaken. Har du förresten testat att rida på ett mjukare bett eller lyssnar han inte alls på förhållningar då?
Sedan skulle jag nog föredra att tömköra hästen framför att longera då jag tycker det är en bättre arbetsform för hästen, men det är en personlig åsikt.
Angående att leda honom så skulle jag ha ett längre grimskaft så han inte tjänade på att ha dragkamp med mig utan om han vill krångla och springa förbi så fick han springa i cirklar runt mig tills han tröttnar och kan gå snett bakom mig på behörigt avstånd. Jag skulle ha spö och hjälm samt säkerhetsväst för säkerhets skull vid all ledning, även om han inte är "elak" så är en stor bufflig häst inte att leka med.
I ridningen så skulle jag som sagt ta ut tränare och nästan börja rida in honom som en unghäst, hänga på honom i början osv. Det kan ju vara så att det har ljugits om att han är inriden, har hört att det har hänt folk som köpt hästar från travstall - fast han kanske inte kom direkt från ett sådant?

Hur som helst så är jag ingen expert, det här är bara vad jag skulle gjort själv. Det enda som jag egentligen tycker skulle göras är att utesluta tandskador samt gärna även spänningar i kroppen (ta ut equiterapeut) och att gärna ta hjälp av en skicklig pedagogisk hästtränare. Alltid bra att ha en mentor att bolla med. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 041
Senast: yamyam
·
Ridning Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen...
Svar
7
· Visningar
1 452
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp