Hjälp! Häst som inte klarar av att vara ensam..

Jennifeee

Trådstartare
Min häst är 13 år gammal och är världens snällaste häst... när hon inte är ensam.

Jag köpte henne för några månader sedan och visste om problemet redan då. Dock fastnade jag för henne direkt och ångrar inte en sekund att jag köpte henne, men om det finns någon där ute med tips tar jag tacksamt emot dem.

Det började förut med när man skulle hämta henne in henne från hagen då hon helt enkelt vägrade att gå ifrån flocken, men nu fungerar det bra och det funkar även bra att få in henne genom stalldörren som också var ett problem innan. Jag började använda kedjegrimskaft istället för ett "vanligt" och det räcker med ett pyttelitet löst ryk för att hon ska följa med. Dock när man ska ställa upp henne i stallgången "börjar det". Hon skrapar med framhovarna och hon försöker att sparka en med dem om man hamnar framför, så har fått ett antal blåmärken sedan jag köpte henne.. Hon stressbajsar och svettas även.. Och när man ska borsta henne på vänstersida får man hela tiden vara beredd att snabbt kunna komma undan då hon med all sin kraft på en sekund bara stämplar en rakt in i väggen. eftersom att hon är en stor häst (170) går det inte att trycka tillbaka henne så lätt och det är så man tappar andan varenda gång hon gör så och det skulle kunna bli så att jag bryter något om hon träffar "fel". Jag har alltså mina "små knep" som att sadla från fel håll osv då det går bra. Dock bits hon när jag lägger på sadeln och spänner sadeln, riktigt hårt dessutom..
Jag har henne i ett mindre stall med 4 hästar till och ibland händer det att vi som har hästar där inte rider samtidigt (jobbar olika tider) och man måste då lämna min häst ensam. I boxen väver hon, går runt, blir HELT dyngsur av svett, gängar, stegrar osv. Har man henne i hagen springer hon runt och gängar enda tills dem andra kommer tillbaka och det är ju som ni förstår inte så populärt av grannarna..

MEN så fort man har henne i stallet/stallgången tillsammans med en annan häst är hon världens lugnaste. hon varken bits eller sparkas med framhovarna eller puschar in mej i väggen. Hon står mer eller mindre och sover och är super gosig.

Tyvärr har vi inga uppbindningsmöjligheter utanför stallet då det ligger brevid en liten väg. Har borstat henne i hagen osv ett par gånger och det fungerar givetvis jätte bra då hon hela tiden ser dem andra.

Men finns det någon med bra tips mot detta beetende (skrapandet/tryckandet in i väggen) får ni hemskt gärna dela med er! Det går bättre och bättre med tiden ju mer hon lär känna mej. Men känner ibland att det nästan kan vara lite farligt att ha inne henne ensam, inte bara för min skull utan även för hennes...

Rida ut med henne själv är inga problem!! Inte heller om man tex rider i ridhuset och "den enda andra hästen" som är där går ut, utan hon koncentrerar sig bara på mej.
Oftast kan jag låna någon av dem andra hästarna med mej in i stallet. Men vill så gärna kunna träna upp henne att kunna vara ensam eftersom att vi kommer hamna i dem situationerna nu under hösten.
 
Sv: Hjälp! Häst som inte klarar av att vara ensam..

Jag är ingen expert men om det hade varit min häst så hade jag börjat om helt och hållet. Ha henne ensam bara väldigt korta stunder och då på något vis som gör det positivt för henne. Kan du få henne att äta lite smaskens i boxen ett par minuter och sedan ta ut henne igen och sen utvidga allt eftersom.
 
Sv: Hjälp! Häst som inte klarar av att vara ensam..

Träna, träna, träna är nog det enda.

Min blev bättre men kommer aldrig kunna vara helt ensam i stallet tyvärr utan att riskera att stressa så mycket att han gör sig illa.
För vår del tror jag att han har varit utsatt för något slags trauma då han blir fruktansvärt stressad och blockerad när han står ensam..han vandrar/kastar sig runt i boxen och dryper av svett inom någon minut.
Idag kan jag ha honom i ytterdelen av stallet, där ser han ingen häst likt som i stallet men av någon anledning känner han sig trygg där..flyttar jag honom någon meter in mot boxarna är det kört..Han triggas igång av att vara ensam bland/i boxar är det jag lyckats klura mig fram till, men inte varför.. tar jag ut honom i vårt uterum går det altså även fast han är helt själv där också/inte ser någon annan häst.

Min häst är svår, han går inte att locka/förstärka positivt med något överhuvudtaget när han når det stadiet av stress och har han väl stressat upp sig går han i taket på nolltid och det finns ingen chans att kunna övertala honom, därför gav jag upp lite grann eftersom att han är så svår att påverka. Att locka med foder/godis är lönlöst då han är så pass ointresserad av mat i överlag.
Jag lärde mig att leva med det även om jag slitit mitt hår.. och försöker att i den mån det går inte trigga igång hans stress av att bli ensam. Jag har fått allehanda tips av folk genom åren, även rena tvångsmetoderna som jag inte valt att följa, så som att stänga in honom i stallet ensam och "låta honom vänjas", binda fast ordentligt osv..

Jag valde att gå runt problemet då vi inte lyckats lösa det på ett optimalt sätt främst för att jag inte orkar se honom så/han inte går att hantera och för att jag själv blir så otroligt stressad när han håller på och river sönder sig själv och boxen. Jag vill i överlag inte hålla på med en stressad häst och kan jag undvika det gör jag det för allas välmående.

Kan jag står jag i ytterdelen av stallet eller så lånar jag med en kompis in.

Min är trygg att rida ensam, men får likt din panik av att vara ensam inne i stallet/boxarna.
Jag väljer dessutom inte stall som har färre än 5 hästar av den anledningen, att han inte ska bli ensam hemma.

Träningstips är i första hand att träna tolerans - minimalt med tid ensam för att sedan utöka. Öka kraven när hästen känner sig trygg.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Häst som inte klarar av att vara ensam..

Hej Förlåt att jag hoppar in här, har en häst som är likadan och jag håller med Dandylinn. För min häst är det verkligen ett trauma han varit med om i samband med att han skildes från sin mor. Jag har fått detta berättat för mig i efterhand. Jag har också blivit rådd att ställa in honom i en box och låta honom vara, men jag klarar inte detta, han skadar sig själv tillsist...jag har gjort som Dandylinn och försöker så långt som möjligt undvika situationerna där detta kan uppstå, och sen har jag jobbat med andra saker för att bygga upp hans självförtroende, för min häst fungerar det bra med en människa som sällskap nu, han är lugn i stallet när vi två är inne ensamma, men jag kan inte gå ut från stallet då flippar han. Mardrömmen vore boxvila....

Jag undrar Dandylinn hur din häst är i transporten ensam, funkar det? Min häst behöver sällskap för att inte flippa ur totalt....vilket gör det lite komplicerat med träningar osv...när han åker med sin "plastpappa" står han som ett ljus i transporten, jag vågar helt enkelt inte ens försöka åka med honom ensam....
 
Sv: Hjälp! Häst som inte klarar av att vara ensam..

Han står som ett ljus i transport.

Då han inte åker vidare ofta har han givetvis lite nervositet men när han gått in och bilen rullar hörs inte ett knyst och det känns som att köra med tom transport :)

Så för vår del är det solklart att det bara är i box/stallmiljö han inte kan vara själv då han inte har några övriga separationsproblem då han är lugn att rida ut på ensam, inte har problem att lämna gården själv eller transporteras ensam. Att vara ensam i stall däremot går bara inte men det är väldigt svårt att veta varför..
 
Sv: Hjälp! Häst som inte klarar av att vara ensam..

Har ett sto som i år är 3 år, köpte henne förra sommaren som tvååring, hon var uppvuxen på lösdrift och hade nog i stort sett aldrig behövt vara själv. Men hon vae med väldigt nervös och orolig när jag började ha henne inne själv, dock fick hon aldrig skada mig! Fast hon var nervös och orolig var hon tvungen att respektera mitt Space! Låt henne inte få ta över utan visa att det är du som bestämmer! Hon måste respektera dig. Tycker att de låter som om hon testar dig med. Hur gjorde tidigare ägare med henne?
 
Sv: Hjälp! Häst som inte klarar av att vara ensam..

Tycker att de låter som om hon testar dig med.

Det tror jag knappast om hästen blir svettig och stressbajsar. Hästar är flockdjur och en del har extremt svårt att vara själva vilket kan göra dom panikslagna och då handlar det knappast om att testa människan.

TS
Jag har en som har svårt att vara själv, jag köpte henne när hon var elva och jag visste inte om problemet vilket gjorde att det blev ett par farliga situationer. På ridskolan finns det också en häst som faktiskt blev ridskolehäst just för det var näst intill omöjligt att rida eller hantera honom själv. På ridskolan är han aldrig själv och då är han lugn som en filbunke.

De flesta hästar blir nervösa om de inte är vana att vara själva, det är en sak man bör träna med unghästar precis som med allting annat. Och precis som med all annan träning tar det olika lång tid och kräver ibland en väldigt stor portion tålamod...enormt mycket tålamod.
 
Sv: Hjälp! Häst som inte klarar av att vara ensam..

Det tror inte jag heller, dvs att en häst med stark ångest vid ensamhet enbart skulle testa...
Skillnaden är enorm på en häst som gör något av rädsla/stress och att den testar/ifrågasätter dig som människa och vad du ber den om!

Jag tror på några grundproblem som gäller när en häst inte kan vara ensam och som dessutom kan vara av sådan karaktär att man inte kan göra något åt det, hur mycket man än tränar, tvingar hästen etc att acceptera ensamhet.

Antingen är de så starkt flockbundna att det inte går, fel tränade/introducerade som liten att de aldrig fick någon trygghet eller så har något traumatiskt inträffat. Gemensamt brukar vara att det är en rätt känslig individ och såna kan vara väldigt svåra att omvända.

Många är dessutom i rent tvångssyfte hanterade/"tränade" i försök till att vara just ensamma..vilket bara har befäst problemet ännu mer.
Om man därtill lägger till hur många ägare som kan ha ägt hästen och provat ett dussin metoder var = förvirrad individ som knappast blivit tryggare och som förmodligen därav alltid kommer att reagera med panik/stress då den förknippat tidigare situationer som något traumatiska där den numera vill undvika situationen till varje pris.

Alla är de individer, precis som vi och ibland får man bara acceptera att det är som det är.
Hästar kan också likt oss ha psykisk ohälsa..även om det är något som oftast viftas bort men jag tror så tills dess att motsatsen är bevisad, för mig är djur inte robotar och beter sig inte exakt likadant.

Det jag tror är att det inte är omöjligt att få dem till att kunna stå ensamma, men att dessa individer är så få att det kan vara så att de är förstörda sedan länge..
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Häst som inte klarar av att vara ensam..

Jag håller med till fullo och det man absolut inte får göra är att bli arg/irriterad på en sådan häst. Jag kom också till det stadiet att min häst accepterade att följa med in i stallet och höll sig lugn så länge jag var i närheten. Det gällde dock att ha allting redo så man inte behövde gå iväg och hämta någonting. Idag är hon pensionär och nu när hon inte rids aktivt=gå in själv har hon lite återfallit till sitt gamla beteende men jag lämnar henne aldrig själv längre, hon ska inte behöva bli stressad

TS
Jag använde mig av godis (morot) vilket inte alla tycker är en bra idé men jag tycker det funkade bra. Så jag gav alltid en morot när hon följt med in och stod uppställd på gången. Men lämna henne själv i boxen fick henne alltid att bli nervös men då jag har eget stall kan jag själv styra så ingen behöver bli lämnad ensam. Som sagt hästar är olika och en del är extremt flockbundna vilket man får acceptera. Kanske man till och med får överväga att byta stall till ett lite större där risken att bli själv är mindre. För att hästen inte ska riskera att skada sig själv
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Häst som inte klarar av att vara ensam..

Får man tipsa om tränare här? Det finns en man på nätet, Amerikansk och inte PP, han är inte så känd men som verkligen tar upp detta problem med separationsångest, på ett sätt som jag tycker är vettigt. Enligt honom handlar det inte om att träna på just de situationer som triggar detta egentligen, utan på andra saker som bygger upp tillit och självförtroende hos hästen, när den litar på sin omgivning och vet sin uppgift så lugnar den sig i alla situationer, även när den är ensam.
 
Sv: Hjälp! Häst som inte klarar av att vara ensam..

Min var också väldigt jobbig att ha inne i stallet öht innan. Hon baksida hela tiden, gick från sida till sida, framåt och bakåt. Kunde alltså inte stå still. Så jag såg alltid till att jag hade en flyktväg åt alla håll. Hon har dock aldrig sparkats men bitits.
Hon är dock väldigt stressig i sig (maistic nerver..) men vi ger henne magnesium och hon är lugnare. Kan stå stilla i gången om hon inte brunstar. Dock så stressbajsar hon då och då, har fått en liten ovana att hon ska kissa när man släpper henne med blicken. Annars är hon lugn i stallet.

Men för dig håller jag med någon ovanstående att ta det från början med att stå korta stunder och sen längre och längre varje gång..
 
Sv: Hjälp! Häst som inte klarar av att vara ensam..

Halvt kl

Jag tror inte heller en häst testar i såna situationer.
Testar vad liksom?
Om den lämnas ensam i box och människan inte är där ens.. Vem/vad skulle den då testa?

Om den dessutom får stressreaktioner som är fysiska så är den osäker/stressad.

Sen kan man absolut som människa vara så pass mycket ledare att hästen ser en som en trygghet och därför inte stressar upp. Den litar till att människan talar om då man ska bli skraj. Men det kräver tid och kunskap om hur man tränar hästar!

Alla hästar är flockdjur. De är sin egen art närmst. Att lita till människan eller klara av att separeras från flocken är något vi måste lära dem.
Har man då under många år inte tränat det så lär de sig inte det.
Har man under många år försökt lära dem men misslyckats och eg bara tränat deras ångest och gjort dem bra på att vara i ångesten blir det väldigt mycket svårare att träna bort än om man bara inte tränat.

Jag tror det går att lära alla hästar att hålla sig hyfsat coola utan flocken.
Men jag tror inte alla människor klarar av att träna dem.
Och de riktigt svåra fallen, där man misslyckats för mycket, kan bli problem även för de som arbetar som problemlösare.
Det finns dock ett par riktigt rutinerade, innovativa som klarar såna hästar.
De tänker utanför lådan, förstår inlärning och betingning och kan nyttja hästens instinkter och betinga om hästarna.
Men som sagt.. Det tar tid och kräver jobb!
Och man får börja med helt annat än ensamhetsträningen ibland.
Man kan få betinga in lugn på olika sätt. Man kan få belöna pyyyyttepyyttesaker och små, små attitydförändringar som de flesta inte ens kan avläsa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 321
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 950
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
756
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp