Bukefalos 28 år!

Hjälp! Hästen knäpper av i nacken!

Hoppryttare

Trådstartare
En häst vi ska köpa som är väldigt fin har en dålig ovana när han blir riden. Han tycker för det första inte det är kul längre då ägaren rider honom med superlånga sporrar och verkligen bär runt honom i varje steg och han får aldrig komma ut ur ridhuset ( max 1 gång i veckan i skogen).
Märkte när jag var och provred honom att han helt knäppte av i nacken och inte bärde sig själv utan blev hängande i handen, tycker det är tråkigt på en så pass fin häst.
Försökte lyfta upp huvudet på honom och få in bakbenen under honom men det resulterade i att han fryste (man kände hur hjärnan kopplade bort helt).
Finns det några bra tips på hur man kan få honom att tycka det är roligare att ridas? Själv är det tänkt att vi ska sattsa på hoppningen, men där kör han på samma metod att knäppa av i nacken och låtsas gå iform. Därav har han inte lika fina muskler som han borde ha egentligen.
Skulle gärna vilja ha bra tips på övningar där han kan bygga upp muskler som man kan göra utomhus, för den här hästen har verkligen fåttt nog av ridhuset en period nu.:confused::cry:
 
Sv: Hjälp! Hästen knäpper av i nacken!

Sicksacka runt träd, flytta i sidled för träd, off road, ställa och böja i alla svängar, lägga sig på en volt runt en vändplan, öppna och sluta på grusväg... Möjligheterna är oändliga! Jag läste någonstans att "tänk alltid att du rider i ett varv även ute". Dvs låtsas att du rider i höger varv, ta höger galopp etc. Galoppombyten inför svängar och korsningar om hästen behärskar det är en annan bra idé.

Det låter som om hästen mest behöver lite glädje. Kolla med stallägaren/närliggande om de har någon dugligt jämn åker som inte används till foder eller som är färdigslagen för i år som du kanske kan rida några varv på när det är torrt och fint underlag för att dressyrträna på "bana" om du saknar det. Det är även ett glädjerus för både häst och ryttare att dra tvärs över åkern i full galopp. Jag växlade nästan alltid med det när jag märkte hur min ponny ledsnade emellanåt under dressyrpass på mammas åker för att få lite mer go i henne.
 
Sv: Hjälp! Hästen knäpper av i nacken!

Vi har litet ridvägar men finns en "raksträcka" med någon form av tallunderlag som är riktigt bra och jämnt, det enda det finns hos oss som liknar en åker är vad vi kallar "volten" där det är uppridet som en volt och egentligen inte ger så mycket val till att göra annat än att rida där.
Men jag funderar på galopparbete på raksträckor och mycket där han får gå framåt och ha kul? Ägaren säger att han blir glad ute och bockar men tvivlar på det då han inte verkar ha någon livsglädje kvar.
 
Sv: Hjälp! Hästen knäpper av i nacken!

Ägaren säger att han blir glad ute och bockar men tvivlar på det då han inte verkar ha någon livsglädje kvar.

Eller så är det faktiskt så som hon säger bara det att hästen blir glad när den väl får komma utanför dom där förbannade ridbanorna som alltför många hästar bara ser och kanske får komma utanför kanske 1 gång i månaden om den har tur...
 
Sv: Hjälp! Hästen knäpper av i nacken!

Jag skulle rida en sån häst på mer eller mindre lång tygel under en längre period! Tänk western...;) Om den tar för mycket stöd - upplyftande tygeltag (fortfarande på lång tygel). Ett upplyftande tygeltag får aldrig tas så att det känns som om man fysiskt "lyfter" upp huvudet, dvs att man med kraft drar uppåt. Istället ska du "vifta" till med handen mot hästens öron, knappt så att du nuddar hästens mun! Driv framåt samtidigt som det lyftande tygeltaget.

Om man har bra hjälp av instruktör kan "Daddesitsen": http://www.jakobslund.se/dadde/kap7del2.htm vara en mycket god hjälp - har själv praktiserat detta mycket framgångsrikt. Det kan däremot vara svårt att börja experimentera med sådant själv - det behövs någon som vet vad målet är som står på marken..

Att rätta sånt här kan ta lång tid, flera månader.. Men det går att träna allt annat, sidvärts mm på lite längre tygel!
 
Sv: Hjälp! Hästen knäpper av i nacken!

Eller så är det faktiskt så som hon säger bara det att hästen blir glad när den väl får komma utanför dom där förbannade ridbanorna som alltför många hästar bara ser och kanske får komma utanför kanske 1 gång i månaden om den har tur...

:bow::bow::bow:

PRECIS! Folk blir så förvånade över att deras hästar tappat glädjen efter att ha blivit ridna i ridhus dag in och dag ut. Ut i skogen! Det är där hästen hör hemma! ;)
 
Sv: Hjälp! Hästen knäpper av i nacken!

jag skulle tveka att köpa den hästen faktiskt...
 
Sv: Hjälp! Hästen knäpper av i nacken!

Varför ska ni köpa den hästen? Verkar ju sjukt korkat, finns trevliga & välridna hästar...
 
Sv: Hjälp! Hästen knäpper av i nacken!

Normalt sett så menar man att hästen inte går fram till handen, utan man rider på en "tom påse". Jag förstår inte riktigt detta med att den knäpper av OCH lägger sig i handen :confused: Eventuellt kan det vara så att det är svårt att få den att länga ut halsen?
 
Sv: Hjälp! Hästen knäpper av i nacken!

Jag hade inte vågat köpa en häst som går bakom hand och som troligen gjort det i många år.
 
Sv: Hjälp! Hästen knäpper av i nacken!

Normalt sett så menar man att hästen inte går fram till handen, utan man rider på en "tom påse". Jag förstår inte riktigt detta med att den knäpper av OCH lägger sig i handen :confused: Eventuellt kan det vara så att det är svårt att få den att länga ut halsen?

Det var det som fick mig att fundera, jag trodde nämligen att det var som du beskrev, men då var jag inte ute och cyklade iaf. Tack för svaret :)
 
Sv: Hjälp! Hästen knäpper av i nacken!

Jag har en häst som är sådan, det är dock en äldre häst (20+) som jag o min sambo köpte enbart som "ridlärare" till min sambo. Meningen var att han skulle ridas ute i största mån o att jag skulle hålla honom i en hyfsad form med arbete från marken o lite dressyr/hoppning.
Ute är han verkligen stark, lydig, god kondition, går i en fin form och bjuder, han är högt utbildad i dressyr och hoppar gärna. Ute i naturen går det finfint att arbeta honom öppna/sluta/galoppombyten etc

På banan är han en helt annan häst, bjuder inte fram, förutom om man hoppar vilket vi inte gör så ofta o så högt pga hans ålder i kombination med att han har gått hårt tidigare i sitt liv.
Jag har arbetat honom mkt, o gör fortfarande, från marken, longreining, tömkörning, longering, löshoppning, inga fel på bjudningen då.

Vill med det säga att är tanken att hästen ska "tillbaka" till ridbana/tävlingar så skulle jag absolut köpa en annan häst. Hästar kan bli "förstörda" o jag tror inte alltid det går att få tillbaka viljan, oavsett hur man aktiverar dem.
 
Sv: Hjälp! Hästen knäpper av i nacken!

För mig så betyder knäckt av att överlinjen är bruten, den bär sig inte i en jämn fin båge längre utan mer som ett liggande S, den trycker in hakan och ner ryggen. I den formen kan dom antingen dra sig undan tygeln (trippa rakt upp och ner) eller hänga i 'tygelhammock' (luta sig framåt).
WEG-GP-Isabell-Werth-Warum-Nicht-FRH_JB_5546-web.jpg
Warum nicht är en sådan häst jag skulle säga går så, avknäckt i tygelhammock...
 
Sv: Hjälp! Hästen knäpper av i nacken!

Som så många andra har sagt här: rid ut. Rid runt träd, klättra, trava på i friskt tempo, galoppera. Skritta ut eller bara led ut hästen på de lediga dagarna (utmärkt träning för en själv ;) ) Strunta över huvud taget i ridbanan eller ridhuset de första månaderna. Även jag kan rekommendera daddesitsen om du känner att du inte får tillräcklig respons av att bara rida ute.

Ditt jobb här är att låta hästen få tillbaka sin arbetsglädje och det tar tid. Lockas inte in i ridhuset för att vissa tycker att det är märkligt att du rider ut i ur och skur när du "borde" träna dressyr. Målet är att få en GLAD häst som gillar att jobba, oavsett vad den ska göra.

Och du, glöm inte att köpa bra regnkläder till dig själv. :p
 
Sv: Hjälp! Hästen knäpper av i nacken!

KL

För mig så betyder knäckt av att överlinjen är bruten, den bär sig inte i en jämn fin båge längre utan mer som ett liggande S, den trycker in hakan och ner ryggen. I den formen kan dom antingen dra sig undan tygeln (trippa rakt upp och ner) eller hänga i 'tygelhammock' (luta sig framåt).
WEG-GP-Isabell-Werth-Warum-Nicht-FRH_JB_5546-web.jpg
Warum nicht är en sådan häst jag skulle säga går så, avknäckt i tygelhammock...

Slående bild på en tidigare VC-vinnare. Jämför med detta tex.
Tinne-Silfv%C3%A9n-Don-Auriello-9T5U4717.jpg


Finns ännu bättre bild på Ridsports omslag.

Hoppas att de tar medalj i OS! Ursäkta "off topic".
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 303
Träning Hej! Jag har kommit rätt långt sen jag skrev här senast. I veckan hörde en från mitt stall av sig och undrade ifall jag kan börja rida...
Svar
9
· Visningar
1 880
Hästhantering Jag behöver hjälp med min häst. Jag vill gärna ha tips på övningar för att bygga förtroende med min häst och få honom tryggare. För att...
Svar
7
· Visningar
2 540
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 466
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp