Hjälp! Han äter bajs!

P

popeye

Kom på min häst när han stog och knaprade i sig sina högar i boxen idag. Varför gör han så, är det brist på mineraler eller inte tillräckligt med ståfoder?
:confused:Han får 1 l betfor, 2 k havre 1 kg korn och 11kr hö. Är ett halvblod på 8 år som rids varje dag (tävlas i hoppning)
 
Vad har du för värden på grovfodret?

Om han skulle äta någon annans bajs kan man tänka sig att det vore för att stabilisera magen. Men sitt eget, då kan man tänka sig att det är någon brist. Proteinbrist KAN ge dessa symptom.

Jag skulle råda dig att se över foderstaten för säkerhets skull.

PS- Inte knaprade väl bajset? :D -DS
 
Har kommit på att en av våra hästar har ätit skit,men inte av sin egen . :rofl:
 
Jag har bara sätt hästar göra det när de är utråkade för att det inte får utlopp för födosökande beteendet. Men det är oxå ett naturligt beteende, om det händer välldigt sällan, din polle kanskefår för lite grovfoder? Om du inte vill ändra höt, så kan du ju slänga in lite halm som han kan stå och knapra på..
 
Hej! Det är helt naturligt att hästar då och då äter av sin egen eller andras bajs. Det är oftast för att de behöver bakterierna till tarmen. I vissa fall är det för att de har mineralbrist. Du kan prova att öka på mineralerna om hästen äter bajset ofta. :)
 
Tror inte det är brist. Min häst har börjat med det för att jag dragit ner på grovfodret och för att han är uttråkad i sin rasthage.
 
Vi hade en gång en inhyrningshäst vars ägare gav så mkt havre att det mesta kom ut i skiten igen (troligtvis dåliga tänder också...)På kvällarna stod sen hästen och åt upp all skiten!!! :rofl:
 
Det handlar antagligen om obalans i mineralintaget. Det behöver inte nödvändigtvis vara så att hästen har brist utan kan bero på för mycket av något. Jag hade det problemet när min häst gjorde det under övergången från förra ägarens foderstat till min.
Då slutade jag att helt ge mineraler och problemet försvann. Nu är det så att jag ger honom Krafft så då får han i sig de mineraler han behöver utan att jag behöver vara orolig att något fattas. Ger du 11kg hö är det knappast troligt att det är pga grovfoderbrist.
Gör en noggrannt uträknad foderstat så tror jag problemet försvinner. Jag kan rekommendera att börja ge krafft!
 
Vill tillägga att krafft inte ersätter mineraler men om du ger det som helfoder får totton det den behöver. Utgå alltid från mängden hö.
 
hehe, var glad att du slipper mocka... :cool:

Nej, jag skojjade, klart beror det ju på att något inte är riktigt som det ska med maten/magen. Tycker du fått bra tips från de övriga så jag säger inget mera!
 
Normal beror det på någon form av mineralbrist eller proteinbrist. Det kan även vara det när dom tuggar på träet i boxen. :d
 
Koprofagi (hästar som äter sin egen avföring) kan bero på flera orsaker. Vanligast är att mkt unga hästar äter avföring för att få ordning på sin tarmflora. Men även äldre hästar kan göra det om de har fått obalans i tarmfloran. Har du nyligen ändrat foderstaten? Prova att ge din häst mag- tarmbalans (vet att Krafft saluför ett sådant pulver) eller prova om du kan få hästen att äta A-fil.

Den allra vanligaste orsaken till koprofagi är när hästen får för lite grovfoder, det blir ett oönskat beteende precis som vävning och luftsnappning. Kan du öka mängden grovfoder? Vilken typ av strömedel använder du i boxen? Studier har visat att koprofagi är vanligast hos hästar som står på spån.

Det finns även en del som påstår att koprofagi kan utlösas vid mineralbrist, men det finns inte (vad jag vet) några vetenskapliga bevis för det. Men du kan ju alltid kontrollera hans foderstat igen. Har du någon analys på ditt hö (även på Ca och P)?
Lycka till!

/M
 
Att ge pollen halm är ju inte helt fel, dels så kan det hjäpla hästen att få ordning på tarmfloran och så ökar det ju sysselsättningsgraden, ifall han tycker det är tråkigt.

Hur är hans avföring? är havren o kornen krossad eller blötlagd (varmt vatten) ? Du skriver inte om han får mineraler??

det är ju lättare att lista ut vad det beror på om man vet lite mer... :)
 
Han får mineraler (krafft blå tror jag), hans avföring är "vanlig" skulle jag säga, inte speciellt mycket korn eller havre i den. Han brukar hålla på och leka med saker i boxen, har knutit upp en borste som han håller på och knuffar på. Har provat med halm förut, men den ignorerar han bara och trampar runt i boxen, men det skadar ju inte förr försöka en gång till.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 237
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp