Bukefalos 28 år!

HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

kl

Blir lite sur då jag läser detta TS. Du håller dig inte till sanningen. Jag återkommer med en annan version ikväll då jag har tid.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Alltså du hade boxen tills sista juni,och nån gång i juli skulle ni städa stallet?

SJÄLVKLART har DU gjort fel där! Tänk så hade stallägaren fått in en ny häst i boxen,vem skulle städa då? Nya hästens ägare? Stallägaren? Du skulle så klart ha städat ur boxen absolut senast sista juni,men jag kan fortfarande inte förstå varför du inte gjorde det på en gång när du flyttade,det hör väll till sunt förnuft?

Och det spelar ingen roll att det blev en miss i komunikationen,nu har faktist stallägaren redan städat,så klart ska du betala för det,varför ska han ta reda på ditt skit/skräp gratis?

OM du hade velat skjuta upp städningen nu pga jobb så är det väll stallägaren du skulle ha pratat med såklart,och ingen annan.

400:- är inget att tjaffsa om,jag skulle åka dit,be om ursäkt att det vart en miss,betalat och se glad ut!
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Alltså. Det är bara så att jag känner lite så här över det hela. Hade han bara sagt att han ska ha pengar för besväret att städa ur min box, då jag kom för att städa ur min box (jag mötte han ju i stallet då). Då hade jag gett honom pengarna utan tvekan. Men han sa ingenting om några pengar utan sa bara, "gjort är gjort, nu är det urstädat i alla fall".

Sen fick jag även höra från stallkompisarna att det var tidigare under den dagen han hade gömt utan mina saker som han då hade hittat (de låt uppe på loftet). Det jag inte då förstår är varför han inte sa till mig, direkt vi träffades, något i stil med "Du, förresten. Du hade glömt kvar en tömkörningsgjord osv" Men nä han sa ingenting om det utan det var förnst jag kom på att jag glömt kvar det som han började kräva pengar..

Och det var då jag blev lite på tvären. Dels för att det känns som att han bara hade tänkt vänta ut det här; dvs. skulle jag inte ringt om det så hade han säkert behållit sakerna. Och att det inte var på tal om någon betalning förrän jag väl kom på att jag ville ha mina saker.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Jag håller fullständigt med.


Absolut, jag känner inte för att polisanmäla någon för en sån här sak. Och 400 kr är inte mycket för att få tillbaka det. Det jag bara blev förvånad över var det att jag var tvungen att betala för att få tillbaka mina saker. Jag tyckte han kunde säga direkt att han ville ha pengar för att han städa ur min box men han kontaktade mig aldrig om det eller sa något om utstädningen förrän det.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Jag har förståelse för din reaktion gällande sakerna, om det gått till på det sätt du beskriver. Men eftersom du anser att det är ok att betala för städningen så är det ju bara att åka och betala de 400:- han begär :)
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Problemet är väl att du inte kunde veta om boxen var uthyrd om du inte pratat med honom. Hans dotter har kanske inte totalkoll.

Hyresgästen som säger upp sin box måste ju ta för givet att den ska vara urstädad när hyreskontraktet upphör, för även om man sköter städning osv tillsammans är det stallägaren som har ansvar för uthyrningsbiten. Han vill naturligtvis ha boxen tillgänglig, det är ju en intäkt för honom. Jag kan tänka mig att han redan var sur för att boxen inte var urstädad.

Om jag vore du skulle jag ringa hans dotter och be om hjälp, med hänvisning till ert samtal. Om inte det fungerar skulle jag betala.

Fast ts hade ju betalt sín box fram till sista juni, då KAN inte hyresvärden hyra ut den till någon annan under den tiden, det är ju ungefär som att man säger upp en lägenhet, inte kan hyresvärden hyra ut lägenheten utan att fråga en månad tidigare, och jag har ju rätt att både ha den ostädad och ha grejer i den under hela uppsägningstiden... Hyr hyresvärden ut boxen tidigare ska ju ts ha tillbaka hyra för detta.

Eller nu läste jag en gång till, är det jag som fattat fel (är trött :-P)?
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Då jag kommer dit senare och ska städa ur min box så var den redan urstädad. Jaha, ok? tänker jag då. Då kommer stallägaren och säger att HAN minsann gjort det eftersom jag inte var med på städdagen. Inte så mycket mer att göra åt det, sa bara att vi ju kom överens om att jag skulle göra det efter jobbet. Men tydligen så skulle han då göra det i alla fall.

Aja

Går tre veckor och då betet är slut och jag ska flytta till det nya stallet med pållen så kommer jag på att jag har glömt min tömkörningsgjord/longergjort med lädertömmar (en riktigt dyr en för del delen) samt två fodertunnor fulla med foder, alla mina mått samt fodertavla.


Jag ringer då till stallägaren nästan i "panik" eftersom ingen hade påpekat att jag glömt kvar det (hur kunde jag glömma det kvar? tänkte jag också)

Då får jag som svar riktigt riktigt spydig låter han "Dina saker han jag gömt undan och du kommer aldrig få tillbaka dom om du inte betalar mig 400 SPÄNN för att jag städade ur din box..

Boxen städades ur av stallägarna några dagar (veckor?) efter stalldagen. Du hade bestämt tid med din hästskötare men dök inte upp och gick inte att få tag i. Du hade fått meddelande om att boxen bör städas ur eller mockas ur iaf många gånger under sommaren, då det var mögel i boxen. Du gjorde aldrig det.
Stallägaren vill ju inte visa upp en box med mögel i bädden för nya hyresgäster så dom blev tvungna till slut att städa den själv.
Det är ju inte första gången du skiter i att städa bort något så jag förstår att stallägaren tappar tålamodet.

Ditt foder och tunnor tror jag inte att han har, det är bara TK-gjorden som han vill ha 300kr för. Eller har han ändrat sig till 400?
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Hmm. ja du..

Alternativ 1. Ge honom 400 kr och hämta ut sakerna som förmodligen var dyrare.

Alternativ 2. Be honom och hans dotter vara med på ett snabbmöte och förklara situationen. Säg att hon sagt att det vart ok..

En sak till, om man nu skulle städa tillsammans och han städade åt dig lär väl alla ha varit i stallet då, varför sa inte dottern under tiden att du skulle komma senare?

Tycker faktiskt att han kan "kräva" 400 för en ostädad box oavsett avtal som du kommit överens med med någon annan..

OM allt löser sig med lite prat, han ger dig sakerna och du får gå...
Så ge honom 200kr eller liknande för jobbet iafl, annars riskerar du skitsnack sen.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Men jobbar man så är det inte säkert att man kan svara i telefonen, eller hör den öht..

Städas ur några dagar(veckor?) låter ju trovärdigt.. Antingen är det några dagar eller så är det några veckor.. OCh skillnaden är ganska stor..

Vet du hur fort det blir mögel i en bädd på sommaren? Riktigt fort..

Och flyttar man till sista juni och städdagen är i juli så är det inte låååångt efteråt.. Sen försvarar jag inte att det inte blev gjort.. Men jag tror att det gjorts en broilerhöna av en fjäder..
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

kl

Plötsligt förstår man varför jurister och advokater lägger pengar på att annonsera i Ridsport nu för tiden... Vad har hänt med vanligt hyfs och vett i hästvärlden? Försvann det samtidigt med förmågan att kommunicera med varandra?
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Men jobbar man så är det inte säkert att man kan svara i telefonen, eller hör den öht..

Städas ur några dagar(veckor?) låter ju trovärdigt.. Antingen är det några dagar eller så är det några veckor.. OCh skillnaden är ganska stor..

Vet du hur fort det blir mögel i en bädd på sommaren? Riktigt fort..

Och flyttar man till sista juni och städdagen är i juli så är det inte låååångt efteråt.. Sen försvarar jag inte att det inte blev gjort.. Men jag tror att det gjorts en broilerhöna av en fjäder..

Jag bryr mig inte så mkt men tyvärr så tror jag TS skulle ha målat in sig i ett hörn förr eller senare i sitt liv.
Har man bestämt träff med sin hästskötare så är man inte på jobbet. Och om så skulle vara så hör man väl av sig till hästskötaren. Stackaren fick sitta och vänta i TIMMAR innan hon gav upp och åkte hem. Nu är det ju så att TS är ganska duktig på att INTE svara på samtal och sms, och vi pratar inte om en dag bara utan måååånga dagar.

När precis det var har jag svårt att säga men kan kolla upp exakt datum om jag hade velat. Jag vet att vi hade städdag första veckan jag hade semester som började v30, alltså i slutet av Juli. TS hade fått flera sms och meddelanden via hästskötaren att boxen måste mockas ur pga mögel, under Juni månad tills boxen blev urstädad. Så gott om tid det har hon haft på sig.

Olyckligt att gjorden råkade bli kvar men att börja efterlysa sina tunnor och foder i oktober månad verkar ju helt underligt för mig. Med tanke på vad jag vet om TS så förstår jag att stallägaren tog till drastiska åtgärder i ett försök att få betalt för städningen. Tyvärr var detta inte det wake-up-call som TS behövde. Tydligen krävs det mer för henne att förstå att man ibland måste göra saker som är mindre roliga. Å andra sidan har hon haft folk som städat upp efter henne utan konsekvenser tidigare.

TS: Hade jag varit dig nu hade jag betalat 300kr till stallägaren samt pratat med han om din syn på saken och låt även han ge sin syn på saken utan att bli upprörd. Han är inte omöjlig. Faktiskt är han väldigt snäll och tillmötesgående bara man pratar med han. Ta det öga mot öga bara och inte via mobilen.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Låter som att det var dåligt gjort av TS, men att komma i efterhand och begära pengar för något de inte kommit överens om och hota med att hon annars inte får tillbaka sina saker, då riskerar man nog en del skitsnack själv också. Föreslå stallägaren att lägga till en klausul i kontraktet med en angiven summa som man får betala om städningen inte görs.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Men det är ju inte vad som har hänt - enligt någon beskrivning.

Stallägaren har fått städa efter inackorderingen, trots att inackorderingen har detta som åtagande i det avtal inackorderingen godkänt. För att säkerställa att stallägaren får betalt för sitt nedlagda arbete har denne utövat sin retentionsrätt och håller inackorderingens saker till dess skulden är reglerad.

Det är som att bli sur över att den obetalda teleräkningen går till inkasso. Betala skulden så händer det inte.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

kl

Plötsligt förstår man varför jurister och advokater lägger pengar på att annonsera i Ridsport nu för tiden... Vad har hänt med vanligt hyfs och vett i hästvärlden? Försvann det samtidigt med förmågan att kommunicera med varandra?


Nåt sådant ja...

400 är väl inget att bråka om heller. Oavsett vem som står inne med "sanningen" om hur allt gick till.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Jo, fast skulden har han ju hittat på själv, det är ju det som är problemet. Står det inte i avtalet att städar man inte senast ett visst datum så utgår en straffsumma på xx kr så kan man inte begära det efteråt heller, då är det bara att bita i det sura äpplet och städa själv.

Det är ju ungefär som att jag skulle låna ut min gräsklippare till grannen och sedan går han på eget bevåg in och klipper gräset på min tomt och tar gräsklipparen med sig hem till sig igen och när jag då vill ha tillbaka den så vill personen ha betalt för gräsklippningen för att återlämna gräsklipparen.

Man kan ju inte bara hitta på avgifter i efterhand och kräva betalt för vad det nu än månne vara. Det är utpressning.

Däremot är det ju så att stallägaren har ingen skyldighet att förvara TS saker i fyra månaders tid så om han nu gjort det och ger tillbaka dem så är det på ren goodwill, egentligen hade han kunnat göra sig av med dem innan om han velat.

Tycker öht det låter mkt märkligt att "glömma" så pass väsentliga saker och komma på det sedan så långt i efterhand...
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Självklart har man rätt att ta skäligt betalt för sitt arbete i det fall inackorderingen inte sköter sina åtaganden!

Det handlar inte om avgift eller straff, utan skäligt betalt för arbetad tid. Jag är helt övertygad om att om ärendet prövats hade stallägaren fått rätt, och jag tror faktiskt att det hade gått igenom även med ett högre belopp. 400 kr är knappast skäligt betalt.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Jag är också hyfsat säker på att den rent rättsligt hade gått stallägarens väg.
Jag står i ett stall med 70 privatboxar. Ägarna har drivit det i över 30 år. De är med andra ord rätt så luttrade. De har sett och hört det mesta. Och de har med åren fått rätt bra koll på vad som gäller rent juridiskt.

Här betalar man en depositionsavgift på 5000 kr vid inflytt(jag med två hästar behövde bara betala en depositionsavgift) för att de ska kunna safe:a både gällande boxhyra, utflyttsstädning och ev skadeverkan annat än normalt slitage och olyckor. Har man skött sig och betalat allt vid utflytt får man alla pengar tillbaks. Om inte har de rätt att dra pengar därifrån.
Och jag kan säga att vi betalar nog iaf någon hundralapp till för boxstädning, vilket jag tycker är billigt.

Jag vet flera stallägare/uthyrare som behållit saker i pant för att få hyror eller boxstädningspengar. Det är människor som har väldigt bra koll på vad de rent lagligt har rätt till. Så jag finner det troligt att de har järnkoll även på detta.

Skulle jag hyra ut skulle jag dock kontraktera sånt väldigt ingående. För det finns så många som inte gör rätt för sig. Vilket jag faktiskt inte tycker TS gjort.
Boxen städar man ur senast då kontraktet löper ur. Och mockar ur den gör man vid flytt för övriga hyresgästers skull. Man låter inte blött, bädd eller skit/piss ligga kvar så.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

:bow:

*kl*

Just för att det var riktigt varmt i somras, borde boxen ha mockats ur då det inte längre stod någon häst i den. Mögel är ofräscht, och mögelsporer är inte nyttigt för varken hästar eller människor att andas in. Sunt förnuft, i mina ögon.

Nåväl. Jag kan förstå att TS pratade med de andra i stallet, då det är de som ansvarar för sina hästars skötsel (vad jag förstår). Men det är stallägaren som äger stallet och driver verksamheten, och därför borde överenskommelsen om boxstädning ha gjorts med denne. Hade det varit jag, hade jag blivit irriterad. Man kan inte lita på att kommunikationen är bra mellan andra människor, när det kommer till saker som egentligen är ens eget ansvar att se efter (i detta fallet, att boxen skulle städas).

Jag tycker att stallägaren kunde ha skött det snyggare, eller uttryckt sig på ett bättre sätt (förutsatt att TS citat stämmer). Men samtidigt kan jag tycka att stallägaren faktiskt har rätt till viss ersättning, då TS (om än oavsiktligt ?) brustit i sitt handlande/ansvar.
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
557
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 858
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 411
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp