Bukefalos 28 år!

HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

caroline_lu

Trådstartare
Hej

Varnar nu för att detta kan bli lite långt. Men jag behöver VERKLIGEN hjälp & råd nu! :cry:

Jag har stått med min häst i samma stall några år och den sista maj 2011 (i somras) så sa jag upp min stallplats pga. jag flyttade hästen till lösdrift. Uppsägningstiden i det här stallet är 1 månad så platsen hade jag kvar till sista juni.

Den 3e juni flyttade jag pållen på mitt egna bete så jag nyttjade inte boxplatsen, men eftersom att jag hade betalat för hela juni månad så hade jag kvar mina grejer där under hela uppsägningsmånaden. Eller om vi säger så här, jag höll på att fixa & dona och flytta ut under hela juni månad då. Den sista juni var jag helt utflyttad med grejer och häst.

Stallägaren har aldrig varit riktigt delaktig i den årliga stallstädningen som vi har i stallet, utan det är vi 7 personer som har våra hästar uppstallade som sköter sommarstädningen. Jag/vi kom överens om (både med de i stallet och med stallägaren) att jag skulle delta i stallstädningen under juli månad och då även städa ur min box, eftersom alla boxar skulle städas samtidigt. Även fast det då var en månad sen jag flyttade ur så gick jag med på att vara med på stallstädningen av stallet samt min tidigare box, eftersom att jag stått där så länge (kändes självklart för mig).. Vi hade däremot inte kommit överens om någon dag & tid. Men tre dagar innan får jag ett sms "stallstädning på tisdag klockan 10.00"

Grejen var att jag jobbade på veckorna eftersom jag inte hade semester som de flesta andra just då. Så ringde och sa att jag kan tyvärr inte ta ledigt, kan vi skjuta på det eller? Då bestämde alla att dom städade, också kunde jag helt enkelt komma efteråt och städa ur min box. Det var OK för mig och personerna som står i stallet..

Då jag kommer dit senare och ska städa ur min box så var den redan urstädad. Jaha, ok? tänker jag då. Då kommer stallägaren och säger att HAN minsann gjort det eftersom jag inte var med på städdagen. Inte så mycket mer att göra åt det, sa bara att vi ju kom överens om att jag skulle göra det efter jobbet. Men tydligen så skulle han då göra det i alla fall. :eek:

Aja

Går tre veckor och då betet är slut och jag ska flytta till det nya stallet med pållen så kommer jag på att jag har glömt min tömkörningsgjord/longergjort med lädertömmar (en riktigt dyr en för del delen) samt två fodertunnor fulla med foder, alla mina mått samt fodertavla.


Jag ringer då till stallägaren nästan i "panik" eftersom ingen hade påpekat att jag glömt kvar det (hur kunde jag glömma det kvar? tänkte jag också)

Då får jag som svar riktigt riktigt spydig låter han "Dina saker han jag gömt undan och du kommer aldrig få tillbaka dom om du inte betalar mig 400 SPÄNN för att jag städade ur din box..

:eek: :eek:

Fick nästan en chock! Ska jag betala för att få mina saker tillbaka? Och sen hade han aldrig sagt åt mig att jag var tvungen att vara med på städdagen, för annars hade jag måsta betala 400 kr för att jag uteblev pga. jobb. Sen sa han aldrig nåt om att han skulle städa ur min box, eller att han tar betalt för det. Hade han bara ringt och sagt det till mig innan han gjorde det så hade jag bett min syster eller någon annan fara dit på stört och städa ur den innan han gjorde det..

Så vad hade ni gjort? Betalat och sett glad ut? Jag vet inte, men tycker ni det här är rätt av honom? :confused:
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Jag hade sagt till honom att ni har inte kommit överrens något angående någon städning och kommer därför inte betala honom. Jag hade även sagt att jag hade polisänmält honom för stöld om jag inte fått tillbaka sakerna.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Grejen är ju den, att JAG skulle ju städa ur min box. Så är det ju alltid då man flyttar ifrån ett stall, det självklara - att man städar ur den själv. Men då hinner han göra det innan mig och säger att jag ska debitera. Kan han göra så även fast jag sa att jag skulle städa ur den då jag kommer tillbaka från jobbet?
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Jag hade sagt till honom att ni har inte kommit överrens något angående någon städning och kommer därför inte betala honom. Jag hade även sagt att jag hade polisänmält honom för stöld om jag inte fått tillbaka sakerna.

Precis.....
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Har ni ett kontrakt där det står att boxen ska städas ur vid flytt? Där ska det väl även stå vilken kostnad man får betala om man inte gjort det. Finns detta antingen skriftligt eller muntligt då hade jag betalat men inte annars.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Har ni ett kontrakt där det står att boxen ska städas ur vid flytt? Där ska det väl även stå vilken kostnad man får betala om man inte gjort det. Finns detta antingen skriftligt eller muntligt då hade jag betalat men inte annars.

Absolut. I kontraktet står det såklart att man ska städa ur sin box vid flytt, vilket jag även hade tänkt göra. Däremot så står det inget om att man ska betala om stallägaren gör det. Finns även inget muntligt sagt om några pengar. Sen sa han aldrig att "om du inte kommer och gör det NU, nu så gör jag det och du får betala". Utan det var mer att när jag kom dit och skulle göra det så hade han redan gjort något, utan att "tjata" eller höra av sig.

Håller detta om man skulle polisanmäla? är bara orolig att jag inte får mina saker tillbaka
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Ett litet tillägg.
Har ni en sådan överrenskommelse att man ska städa ur sin box så kan han ju göra så eftersom då borde du ju ha städat ur den innan/när du hade din sista dag i kontraktet. Dvs sista juni.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

I princip håller jag nog med oxo, men samtidigt kan jag se det ur andra synvinkeln också. Det är ju inte allt för ovanligt med trådar om det här på buke...
Jag kan mycket väl tänka mig en tråd från stallägaren där det står typ
"Jag hade en hyresgäst som sagt upp sin plats och flyttat hästen. Hästen flyttades sista juni, men boxen var inte urstädad då. Vi hade en överrenskommelse om att hästägaren skulle städa ur boxen på vår årliga stallstädning, men h*n dök inte upp så jag var tvungen att städa boxen. Tydligen hade h*n kommit överrens med de andra inhyrda om att städa den senare, men det visste ju inte jag som hade en ny hyresgäst på ingång. Dessutom lämnade hästägaren grejer kvar, bl.a. en tömkörningsgjord och två stora tunnor foder. Inte förrän i slutet av sommaren kom hästägaren och ville ha grejerna. Vad kan jag göra? Gör jag fel om jag tar en mindre summa pengar, säg 400 kr, som ersättning för urstädning av boxen och förvaring av grejerna?"

Du kom ju överrens med stallägaren att du skulle vara med vid den årliga stallstädningen och städa ur boxen. Sedan är det inte rätt, tycker jag, av stallägaren att ta dina grejer på det där viset, men som sagt kan jag se det ur hans perspektiv också och tycker inte att det är helt tokigt. Olycklig situation från båda håll, helt enkelt. Jag vet inte vad jag skulle göra i det läget.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Förklara hur läget ser ut, det var meningen att du skulle städa boxen och att han sen städade den är hans eget fel och han får stå sitt kast och skylla sig själv. Hota med att om han inte lämnar tillbaka dina saker kommer du anmäla honom för stöld samt utpressning, för det han pysslar med är utpressning "om du inte betalar får du inte dina saker".
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Ett litet tillägg.
Har ni en sådan överrenskommelse att man ska städa ur sin box så kan han ju göra så eftersom då borde du ju ha städat ur den innan/när du hade din sista dag i kontraktet. Dvs sista juni.

Ja, det var det jag tänkte. Däremot så kom alla i stallet överens om att vi skulle städa boxarna gemensamt med stallet eftersom att alla boxar skulle användas under hela tiden fram till städdagen.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Håller också med om att boxen ska vara urstädad innan sista dagen kontraktet gäller, om ett sådant avtal finns. Men får stallägaren behålla TS grejer om hon inte följer kontraktet? Om det nu inte står något specifikt om det i kontraktet då.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Han får ju inte hota dig med att vägra lämna tillbaka dina saker. Jag hade nog ringt och rådfrågat polisen/jurist. En anmälan kan man alltid göra men det är ju inte säkert att den går vidare. Tycker bara att själva sättet att kräva pengar på är fult. Det ska ju stå i ditt kontrakt vad du blir skyldig om du inte håller din del av kontraktet. Dock kan ju jag tycka att du inte har hållt din del eftersom du inte städade ur din box vid flytten.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Jobbig sits, inte för att detta hjälper dig men jag förstår inte varför du inte tog upp med stallägaren att du ej hade möjlighet att deltaga vid stallstädningen.

När det gäller betalning av box så kanske stallägaren debiterar för de dagar som du ej "har flyttat ut"? Tänkte då på att du hade saker kvar samt att boxen ej var städad på avtalad dag.

Sedan så kan jag inte se att han skulle ha någon rätt att hålla dina saker i pant.

Hoppas att det löser sig för dig.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

I princip håller jag nog med oxo, men samtidigt kan jag se det ur andra synvinkeln också. Det är ju inte allt för ovanligt med trådar om det här på buke...
Jag kan mycket väl tänka mig en tråd från stallägaren där det står typ
"Jag hade en hyresgäst som sagt upp sin plats och flyttat hästen. Hästen flyttades sista juni, men boxen var inte urstädad då. Vi hade en överrenskommelse om att hästägaren skulle städa ur boxen på vår årliga stallstädning, men h*n dök inte upp så jag var tvungen att städa boxen. Tydligen hade h*n kommit överrens med de andra inhyrda om att städa den senare, men det visste ju inte jag som hade en ny hyresgäst på ingång. Dessutom lämnade hästägaren grejer kvar, bl.a. en tömkörningsgjord och två stora tunnor foder. Inte förrän i slutet av sommaren kom hästägaren och ville ha grejerna. Vad kan jag göra? Gör jag fel om jag tar en mindre summa pengar, säg 400 kr, som ersättning för urstädning av boxen och förvaring av grejerna?"

Du kom ju överrens med stallägaren att du skulle vara med vid den årliga stallstädningen och städa ur boxen. Sedan är det inte rätt, tycker jag, av stallägaren att ta dina grejer på det där viset, men som sagt kan jag se det ur hans perspektiv också och tycker inte att det är helt tokigt. Olycklig situation från båda håll, helt enkelt. Jag vet inte vad jag skulle göra i det läget.


Jag håller med det till en viss del då man ser det från den synvinkeln också. dvs ur hans synvinkel. Däremot skulle vi alla komma överens om en städdag, men alla kunde den dagen utom jag och jag kan tyvärr inte ta ledigt från jobbet bara sådär.

Alla som var med på städdagen hade då kommit överens med varandra om att jag fick komma efter och städa det som var kvar, de som dom lämnade åt mig. Då kan kom dit så hade han gjort det utan att säga något om det åt mig.

Ja jag vet inte riktigt vad jag ska göra, kommer säkert sluta med att jag får lov att betala för att få tillbaka mina saker.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Som du skriver är det självklart att du ska städa ur boxen själv, och det är du medveten om. Bra så långt.
I min värld (och nu säger jag bara att det är i min värld) gör man det innan eller senast sista datum man har boxen. Har du den till sista juni, ska den städas ur senast sista juni. Första juli kanske den är uthyrd till en ny hyresgäst, och vem ska städa då? Nya hyresgästen, eller stallägaren?

Här är alltså knäckfrågorna för mig: Har stallägaren sagt att det är okej för dig att vänta med att städa? Vilket datum kom du för att städa, och vem hade du kommunicerat med?

Nu ska jag vara obekväm:
Om jag hade varit stallägare hade jag varit intresserad av att hyra ut boxen snarast, det är ju en intäkt för mig. Om jag då hade gått in i stallet,kanske med presumtiv hyresgäst, och sett en skitig box första juli hade jag surat ihop, det kan jag lova. Dessutom hittar han en massa grejor som ligger kvar och skräpar (tycker han). Därmed kan det inte ens anses klarlagt att du verkligen flyttat, och i princip skulle han kunna debitera dig en extra månadshyra.

Han kanske har haft problem tidigare med oseriösa hyresgäster och ledsnat, och du blir drabbad.

Därmed inte sagt att någon får sno ens saker, men i det här fallet hade jag bitit i det sura äpplet och betalat. Longergjorden är värd bra mycket mer bara den, och så slipper du bråka.
Att börja klydda med polisanmälan och annat ställer bara till det värre. Om du inte kan resonera med honom, lugnt och trevligt, och få honom att se hur du tänkt och att du ville göra rätt för dig är det bättre att hosta upp pengarna.

Ta det som en dyrköpt lärdom att alltid prata med rätt person, gärna maila eller sms:a så du har skriftligt på alla överenskommelser. Det är lätt för de andra i stallet att lova saker. Ingen av dem kommer att hjälpa dig att betala.:crazy:
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Jobbig sits, inte för att detta hjälper dig men jag förstår inte varför du inte tog upp med stallägaren att du ej hade möjlighet att deltaga vid stallstädningen.

När det gäller betalning av box så kanske stallägaren debiterar för de dagar som du ej "har flyttat ut"? Tänkte då på att du hade saker kvar samt att boxen ej var städad på avtalad dag.

Sedan så kan jag inte se att han skulle ha någon rätt att hålla dina saker i pant.

Hoppas att det löser sig för dig.


Grejen med det här stallet är att de som står i stallet sköter allt underhåll, städning m.m. Det är ett sånt stall där de inhyrda håller i reglerna tillsammans och sköter städningar, årlig mockning av hagar osv själva/tillsammans. Stallägaren har aldrig varit med på städdagar eller dyl. S

Det var stallägarens dotter som kontaktade mig om städdagen och då jag frågade om vi kunde ta det en senare tid/annan dag så sa hon att det var helt lugnt att jag kom direkt efter jobbet i stället.

Varför jag inte kontaktade honom var för att vi aldrig tidigare gjort det då det varit på tal om städning/möten osv (kring stallet). Men nu i efterhand skulle jag nog gjort det!
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Men hade du sagt till stallägaren att du inte kunde komma klockan 10 utan skulle komma efter jobbet och städa din del? Hade du inte gjort det så tycker jag inte att stallägaren gjorde "fel" just med boxstädandet iallafall.

Äsch, jag såg nu att du svarat på samma fråga i ett tidigare inlägg.
Det är ju lätt att vara efterklok, men självklart skulle du ha pratat med stallägaren och ingen annan. De andra i stallet skulle "bara" städa sina boxar, medans du hade en överrenskommelse med din f.d. hyresvärd att följa. Då är det viktigare att kontakta hyresvärden och komma överrens med honom och inte med hans dotter.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Problemet är väl att du inte kunde veta om boxen var uthyrd om du inte pratat med honom. Hans dotter har kanske inte totalkoll.

Hyresgästen som säger upp sin box måste ju ta för givet att den ska vara urstädad när hyreskontraktet upphör, för även om man sköter städning osv tillsammans är det stallägaren som har ansvar för uthyrningsbiten. Han vill naturligtvis ha boxen tillgänglig, det är ju en intäkt för honom. Jag kan tänka mig att han redan var sur för att boxen inte var urstädad.

Om jag vore du skulle jag ringa hans dotter och be om hjälp, med hänvisning till ert samtal. Om inte det fungerar skulle jag betala.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Varför jag inte kontaktade honom var för att vi aldrig tidigare gjort det då det varit på tal om städning/möten osv (kring stallet). Men nu i efterhand skulle jag nog gjort det!

Ja precis, gjort är ju gjort, men annars så är det ju inte de andra i stallet som kan besluta om sådant.

Det var stallägarens dotter som kontaktade mig om städdagen och då jag frågade om vi kunde ta det en senare tid/annan dag så sa hon att det var helt lugnt att jag kom direkt efter jobbet i stället.

Tycker att rådet nedan är bra

Om jag vore du skulle jag ringa hans dotter och be om hjälp, med hänvisning till ert samtal. Om inte det fungerar skulle jag betala.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Jag skulle ha betalat och sett glad ut :)
Du har ett kontrakt där det står att du ska städa ur boxen vid avflyttning. Du fick dispens att göra det på städdagen istället för den sista juni. Du meddelade inte stallägaren att du uteblev från städdagen..
Jag tycker att det är självklart att stallägaren i detta fall ska få de 400:- han begär för boxstädningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 858
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 411
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 731
Ekonomi & Juridik Någon juridiskt kunnig som kan hjälpa oss här...? Vi (samtliga hyresgäster) blev uppsagda från lösdriften vi stod på i våras och...
Svar
14
· Visningar
2 979
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp