Bukefalos 28 år!

HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Jag förstår givetvis hur du känner inför att han kräver pengar för dina saker. Men samtidigt så förstår jag honom också, hade jag varit i hans situation och upptäckt att du inte städat ur boxen den dagen du sagt att du skulle, så hade jag också blivit sur. Sen att du har tagit det med hans dotter, och de har dålig kommunikation, plus att han aldrig varit intresserad av att vara med på städningar och liknande förut, det är en tråkigt, men inget att göra åt.

Hur gammal är dottern? Är det en vuxen människa, som du känner att du skulle kunna prata med? I så fall, gå genom henne, och be henne förklara att ni var överens om att du skulle komma senare samma dag och städa? Om dottern är den som brukar vara i stallet hade jag nog faktiskt tagit henne mer för "stallägare" än pappan, som inte verkar vara så aktiv ute i stallet, och då hade jag nog också kontaktat henne när du fick förhinder. Hon kanske kan hjälpa dig?

Annars är jag konflikträdd, och troligast är att jag hade värderat vad som gynnar mig mest. Är sakerna värda mindre än 400 kronor hade han fått behålla dem, och jag hade köpt nya, hade det varit värt mer (och det verkar det ju vara i det här fallet), så hade jag gett honom pengarna bara för att få tillbaka mina saker och slippa tjaffsa.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Jag håller med de flesta här om att boxen skulle städas ur. Högst olyckligt att informationen om att du skulle göra det efter jobbet inte kom fram till honom. Jag kan förstå att han vill ha 400 kr för det.

MEN

Då skulle han ha sagt det till dig när ni möttes och helt enkelt tagit samtalet där. Då hade det kommit fram vilken överenskommelse du och hans dotter hade haft. Han hade ändå kunnat kräva 400 kr för jobbet han gjorde. Då hade det varit rätt gjort. Men att medvetet undanhålla och vägra ge tillbaka någon dess saker innan den betalar är inte ok. Särskilt inte med tanke på att han inte har meddelat dig om att du ska betala något.
Han skulle ha meddelat dig om betalningen innan, inte informerat dig om den i ett utpressningssyfte.
Mycket fult gjort. Känns som att han kom på att han ville ha pengarna i samma stund som du ringde.

Jag tycker att du ska betala, men då ska du ringa honom och berätta att du gärna betalar för att han städade ur boxen för dig, men att det absolut inte är okej att behålla dina saker på det sättet!
Jag tycker han har handlat på ett mycket omoget sätt, när han ändå utan utpressning hade kunnat kräva pengar för det jobb han har gjort.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Jag hade sagt till honom att ni har inte kommit överrens något angående någon städning och kommer därför inte betala honom. Jag hade även sagt att jag hade polisänmält honom för stöld om jag inte fått tillbaka sakerna.
Vet inte om det är mer egenmäktigt förfarande än stöld?
Var i en lite liknande sits, en kärring som vägrade lämna tillbaka mina saker till mig om jag inte hämtade dem själv, samtidigt som hon gjort jäääävligt klart för mig vad som "kan hända" om de ser mig på sin gård igen...
Min kompis som var kvar i stallet fick inte heller ta med grejerna, icke.

Ringde polisen och de sa att de kunde följa med om det behövdes, men att jag skulle börja i änden att berätta för personen att polisen är rådfrågad och att det kan bli tal om anmälan om jag inte får tillbaka mina saker.
Vi hade ingen som helst överenskommelse att hon skulle få behålla sakerna "om jag..." utan hon behöll dem för att hon kände för det.

Till slut tog min kompis med sig en "back-up" och åkte dit för att hämta mina saker, så det löste sig.
Men hon hade inte kommit undan om hon fortsatt vägra.

Grejen är ju den, att JAG skulle ju städa ur min box. Så är det ju alltid då man flyttar ifrån ett stall, det självklara - att man städar ur den själv. Men då hinner han göra det innan mig och säger att jag ska debitera. Kan han göra så även fast jag sa att jag skulle städa ur den då jag kommer tillbaka från jobbet?

Då har han gjort det av "fri vilja" och inget du ska lastas för, fine han hade kunnat sagt "jag vill ha 400:- för urstädningen" men NO WAY att han har rätt att säga att han ska ha 400:- för att du ska få tillbaka dina saker som han behåller för att han mockade ur din box på eget bevåg, något du själv tänkt göra, men det verkar tyvärr inte som att den delen nått fram.

Då känner jag spontant att du borde kunna hänvisa till att du fått ok från stallkamraterna (som du ju sagt till att du skulle städa senare, om jag förstod rätt?) och att du pratat med dottern?

Jag skulle ha betalat och sett glad ut :)
Du har ett kontrakt där det står att du ska städa ur boxen vid avflyttning. Du fick dispens att göra det på städdagen istället för den sista juni. Du meddelade inte stallägaren att du uteblev från städdagen..
Jag tycker att det är självklart att stallägaren i detta fall ska få de 400:- han begär för boxstädningen.

Varför ska hon betala en summa som inte avtalats?? Och nu var det ju inte för boxstädningen i huvudsak, utan för att hon skulle få tillbaka sina saker.

Jag håller med de flesta här om att boxen skulle städas ur. Högst olyckligt att informationen om att du skulle göra det efter jobbet inte kom fram till honom. Jag kan förstå att han vill ha 400 kr för det.

MEN

Då skulle han ha sagt det till dig när ni möttes och helt enkelt tagit samtalet där. Då hade det kommit fram vilken överenskommelse du och hans dotter hade haft. Han hade ändå kunnat kräva 400 kr för jobbet han gjorde. Då hade det varit rätt gjort. Men att medvetet undanhålla och vägra ge tillbaka någon dess saker innan den betalar är inte ok. Särskilt inte med tanke på att han inte har meddelat dig om att du ska betala något.
Han skulle ha meddelat dig om betalningen innan, inte informerat dig om den i ett utpressningssyfte.
Mycket fult gjort. Känns som att han kom på att han ville ha pengarna i samma stund som du ringde.

Jag tycker att du ska betala, men då ska du ringa honom och berätta att du gärna betalar för att han städade ur boxen för dig, men att det absolut inte är okej att behålla dina saker på det sättet!
Jag tycker han har handlat på ett mycket omoget sätt, när han ändå utan utpressning hade kunnat kräva pengar för det jobb han har gjort.

Håller med dig.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Absolut, stallägaren har gjort fel. Han har inte rätt att behålla sakerna. Det är ingen i tråden som tycker det heller, vad jag kan se.

Men frågan är om det är värt besväret för 400 kronor? Hur mycket kommer polisen att engagera sig i detta? Är det en stor eller liten stad, hur mycket skitsnack kommer det att bli, och i det snacket, vem kommer folk att tro, ts eller stallägare? Det ska också vägas in tycker jag.

Och, som sagt, han har rätt i sak. I princip skulle han kunna begära en månadshyra eftersom boxen inte var städad på avträdesdatum. Det hade varit mer korrekt förfarande av honom att skicka en sådan faktura.

Vem vet? Kanske lackade han ur när han dessutom (sett ur hans synvinkel) upptäckte att det stod en massa skräp kvar efter hyresgästen, han bar ut det i ett förråd och tänkte inte mer på saken förrän hon ringde, då for den lede i honom och han sa som han sa.

Nog spekulerat om tankeverksamheten hos denne man, han har självklart inte rätt att behålla sakerna men däremot har han rätt att begära en månadshyra extra och det blir väl dyrare än 400 kronor.

Därför skulle jag be om ursäkt för missförståndet och säga att jag inte betalar för att han har gömt mina grejor, eftersom det är brottsligt förfarande av honom, men att jag förstår hans sida av saken och betalar för att jag borde kommunicerat med honom och inte hans dotter. I bästa fall mjuknar han då och säger att det inte behövs. I värsta fall kostar det 400 kronor, men han har inget att säga efteråt.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Varför ska hon betala en summa som inte avtalats?? Och nu var det ju inte för boxstädningen i huvudsak, utan för att hon skulle få tillbaka sina saker.

Varför inte? Vad är det som rättfärdigar TS att bryta avtalet (dvs inte städa ur boxen enligt överenskommelse)?
Menar du att det är ok för en part att frångå/bryta avtal men inte att den andra parten då vill ha ersättning, även om detta inte har avtalats om?
Det känns lite ensidigt, eller??

Nu var det faktiskt i huvudsak för boxstädningen som stallägaren vill ha 400:-, inte för att lämna ut sakerna.. eller tolkar jag TS första inlägg fel?
Därutöver så innebär väl ändå en boxstädning, särskilt i samband med en årlig stallstädning, lite mer än att bara mocka ur en box? För mig iaf så innebär boxstädning att man tömmer boxen på strö och skurar av väggar, vattenkopp och krubba..

KL
Som jag ser det så behåller stallägaren sakerna som säkerhet för sin fordran. Om detta är juridiskt korrekt i just detta fallet vill jag hålla osagt, men det finns fall då det är helt lagligt att göra så.

Sen lite OT kanske, men jag hade aldrig glömt att ta med en dyr gjord med lädertömmar och flera fulla fodertunnor vid avflyttning. Känns som lite väl stora och värdefulla saker att glömma kvar vid flytt och sakna först flera veckor senare..
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Om du vill ha dina saker utan att betala de 400:- stallägaren begär av dig så kan du ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogden till en kostnad av fn 300:- :)
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Som jag ser det så behåller stallägaren sakerna som säkerhet för sin fordran. Om detta är juridiskt korrekt i just detta fallet vill jag hålla osagt, men det finns fall då det är helt lagligt att göra så.

Vill bara tyddliggöra vad jag menar med detta inlägg:
Det är inte alls självklart att stallägaren har gjort något brottsligt i detta fall..
Retentionsrätt = En rättighet för en borgenär att kvarhålla en gäldenärs egendom som säkerhet för sin fordran.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Jag tycker det är rätt självklart att man får betala om man inte fullföljer sina avtalade åtaganden. 400 kr för slutstädning av box är billigare än jag sett när det avtalats avgift från början, jag hade huggit på den dealen direkt.

Nu hade du ju dessutom dragit över tiden (städdagen låg efter sistadatum för avtalet), och då är det ju ännu viktigare att du faktiskt fullföljde eller skickade någon annan i ditt ställe.

Jag ansr att du bör göra rätt för dig, d v s betala för avstädningen som du inte enligt avtalet fullföljt. Det är dessutom en mycket låg avgift för att få det gjort av någon annan.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Jag hade inte käftat emot själva betalningen, men det faktum att han gömt dina grejjer hade fått mig att sätta mig på tvären först. Dålig stil då det uppenbarligen inte står i kontraktet att han har rätten till det. Att du valde att städa ur boxen på städdagen var ditt eget val. Du kunde fortfarande städat ur den samma dag du flyttade hästen, eller under alla dessa veckor hästen gick på bete. Så du har ju skjutit upp städningen medvetet vilket i sig gör att jag förstår att stallägaren tog tag i det själv och nu vill ha betalt för det. Det var ingen fantasisumma heller tycker jag, att tömma och få rent en box är en del arbete. Så trots att stallägaren beter sig oproffsigt som håller i dina grejjer tycker jag du ska betala, för han har trots att utfört en tjänst du skulle ha gjort själv och som är en självklarhet som dessutom står i kontraktet.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Jag tycker såhär:

Det är två olika fall.

1. Han har "tagit tillfånga" dina saker, och du kan inte hämta dem.

2. Han har städat din box pga bristfällig kommunikation.

Dina saker ska du ha, punkt slut. Du ska inte behöva betala för dem.

Det där med boxen är en helt annan sak, och där borde du kanske ta kontakt med jurist el liknande för att få veta vad som faktiskt gällde/gäller. Här på bukefalos kan vi bara spekulera och stötta.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Fast varför ska stallägaren behöva förvara TS saker i flera veckor efter flýtt om de inte kommit överens om det? Säger man upp platsen, flyttar och slutar betala för sig så finns ingen anledning att använda det gamla stallet som förvaringsplats...

Jag som stallägare hade också blivit grinig om TS struntat i att flytta ut sina saker och städa ur boxen innan sista datumet. Hade TS däremot kontaktat mig och sagt att hon jobbade och frågat om det var okej att städa ur box vid annat tillfälle så hade det varit helt okej om jag inte haft en ny hyresgäst till boxen. Med ny hyresgäst hade TS vackert fått betala för att vi hade åkt på att städa ur hennes box. Dock hade jag nog i samband med det påpekat att hon också hade prylar kvar i stallet och gett henne ett sista datum för att hämta dem.

Nu säger TS att hon hade bestämt med någon annan att boxen skulle städas senare, det var klantigt att inte också kolla med stallägaren om det var okej så gällande att h*n vill ha ersättning för att de var tvungna att städa...om du slipper månadshyran och kommer undan med bara 400 så försöker h*n vara schysst mot dig och du borde hosta upp pengarna illa kvickt. Att de tar dina kvarglömda grejor som pant är kanske inte lagligt men de hade ju lika gärna kunnat slänga det du lämnat och sen bara ställa sig frågande till att du påstår att du lämnat foder (hur 17 missar man det förresten?) och annat och istället hävdat att det var tomt på grejor när du flyttat.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Fast varför ska stallägaren behöva förvara TS saker i flera veckor efter flýtt om de inte kommit överens om det? Säger man upp platsen, flyttar och slutar betala för sig så finns ingen anledning att använda det gamla stallet som förvaringsplats...

Jag resonerar likadant. Absolut att man kan glömma kvar saker, vi är bara mänskliga. Men skulle jag bli erbjuden att få hämta tillbaka mina saker för en peng så skulle jag inte klaga. Stallägaren har ju ändå undvarat plats åt sakerna (som kanske skulle ha gett nya inackorderingen mer plats..).
Glömmer du kvar saker i en gammal lagerlokal ser du som oftast inte röken utav sakerna sedan alt. att du får betala hyra för förvaring tills sakerna sonika är flyttade.

Sedan är det tråkigt att kommunikationen över boxstädningen inte nådde ända fram..
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Hon trodde att hon har flyttat ut allt.

Varför i hela fridens namn påpekade han inte det den 1 juli, om det nu var så otroligt jobbigt att förvara det?

Jag tycker fortfarande att stallägaren har tagit 400 ur luften, och har ingen som helst rätt att begära det.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Kl.

Dina saker ska du ha hur som... Annars är det stöld.

Att han kräver pengar kan jag förstå. Men det får han göra på annat sätt. :grin:

Jag har fått städa upp efter många som hyrt av mej. Och inte fått en spänn för det:mad:. Så jag vill inte hyra ut alls längre. Valde en enda person som fått hänga kvar sista åren i mitt förra stall då hon är en kanontjej som gjorde sitt utan bråk. (++++ att hon är väldigt goo vän)

Brast ni i kommunikationen så är det så, men har han fortfarande gjort jobbet med att städa.. Vilket inte är kul att göra gratis så jag tycker du ska betala.;)
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Nej, det är inte stöld. Det är retentionsrätt, jag hade solklart också hållt sakerna till skulden är reglerad.

...
Retentionsrätt, från latinets retentio vilket ungefär betyder kvarhållning, är den juridiska termen för en borgenärs rätt att till säkerhet för sin fordran innehålla viss gäldenärens lösa egendom, till dess han fått sin fordran betald.
...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Retentionsrätt
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Oj. Hade jag ingen aning om. Kanske man ska använda sej av i framtiden om jag någonsin beslutar mej för att hyra ut igen för att slippa städa undan efter småflickor som hyr boxar och bara drar utan en tane på att jag får städa efter dem....
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Men jag är lite osäker här om retentionsrätt verkligen gäller.

Borde inte då
1. Finnas skriftlig faktura? Ett uttalande i telefon räcker väl inte långt. Stallägaren har dessutom inte kommunicerat över huvud taget med TS. Hon visste inte ens att han ansåg sig ha en fordran på henne innan hon själv ringde.

2. Värdet på sakerna motsvara värdet på fordran? Här behåller han saker med ett värde långt över 400 kronor.

3. Finnas någon sorts bevis på att fordringsägaren verkligen har en legitim fordran.

Upplys mig gärna, någon.:)
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

du har inte städat + han har varit tvungen förvara dina saker... varför tog det så lång tid för dig komma på att du glömt saker? Bråka över 400 kronor... jadu, betala och få saken ur världen
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Så tänker jag också. Sen kan jag förstå att man som stallägare kan bli otroligt trött på alla förklaringar/bortförklaringar.
 
Sv: HJÄLP! Han har mina saker! Vad göra?

Nu är det ju lite mer komplext än att bara på ett forum förkunna att det är si eller så. Det jag och även Lovisaleonora_ nog vill påskina är att det inte är självklart att stallägaren har gjort sig skyldig till brott iom att han behåller TS saker som säkerhet för sin fordran.
Jag tycker inte att det är ok (inte ens på ett forum) att orättmätigt anklaga någon för stöld, utpressning och andra kriminella handlingar, utan att ha bevis för det.
Hur en domstol skulle bedömma gällande om stallägaren i just detta fall har retentionsrätt eller ej ska man dock hålla osagt.
Men som försök till svar rent allmänt på dina frågor:
1 Nej det måste inte finnas en skriftlig faktura. En fordran kan ju även uppstå om t.ex. A har lånat pengar privat av B och vägrar betala tillbaka.
Privatpersoner skriver sällan fakturor till varandra :)
2 Ja sakernas värde ska sättas i relation till skuldbeloppet. I detta fall behöver det inte alls vara så att sakvärdet överskrider skuldbeloppet. Begagnatvärdet på gjorden kanske inte alls är så högt samt att tunnorna bara innehåller billig havre? det vet vi ju inte..
3 det är ju upp till en rättsinstans att bedömma en sådan sak, i detta fallet så anser ju uppenbarligen stallägaren att det finns en legitim fordran och lär så tro tills annat bevisats i sak :)
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
557
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 858
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 411
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp