Hjälp! HD grad A och C - avel/kastrering Rottis???

F

Fiatempo

Hej!

Nu har min högt älskade Rottweiler fått sin "röntgendom". Vi fick tillbaka det igår och det står:

HD grad C

ED 0

Anteckningar:

HD: A VÄ, C LBP HÖ

Nu undrar jag tre saker:

1. Vad betyder LBP?

2. Kan man våga avla på honom? Han är en alldeles underbar individ. Fick TOPP-betyg på MH med stora lovord från både domare, publik och uppfödare i flera led. Supersmart, rar, vänlig, lugn, stabil, älskar alla och folk frågar jämt var vi köpt honom, vi får beröm av veterinärer som tycker han är i särklass vänlig, vacker, okomplicerad, perfekt hull och päls! Flera har frågat om de kan få använda honom till avel. Inget vi i första hand tänkt utan det är vår älskade träningskompis och sällskapshund i första hand. Men tanken på att vi skulle vilja ha "en till" av honom någon gång har ju krypit sig närmare... Vet att detta inte är en garanti att valp blir som han, men, men.

3. Om ej ovan - vad tror ni om kastrering? Vår hund är 18 månader nu. Han har aldrig och är inte alls hundaggressiv idag men om andra hundar skäller på honom (vi bor i hundtätt område) så "säger han ifrån". Min man säger han inte pip när han går brevid hur de andra än reagerar, men nu när vi fått en bebis så märker jag att han "vaktar" mer när jag går ut med honom. Till saken är den att mina föräldrar har hand om honom när vi är borta ibland och (tyvärr) behandlar de honom som en bebis och har inte lika stor pli på honom varför jag är nervös hur han ska reagera mot andra hundar med dem. Vill inte att detta ska eskalera och kan vi ej/bör vi ej avla kan kanske kastrering vara ett alternativ för att han ska få en "fortsatt lugnare" tillvaro?

Snälla - svara endast med både hjärta och hjärna men också med kunskap! Tänkte även ringa uppfödare, veterinär och skk ändå men tar gärna andra synpunkter också!

MVH,:)
Fiatempo
 
Sv: Hjälp! HD grad A och C - avel/kastrering Rottis???

Han ska absolut inte användas i avel. HD är ett sånt gissel och ett sånt elände för alla inblandade, att det finns ingen anledning att föra det vidare.
Kolla, för ditt eget intresses skull, upp din hunds föräldrar och deras syskon, tidigare kullar från dem etc etc etc och du kommer förmodligen att hitta HD även där. INTE hos föräldrarna får man förmoda, för "ingen" avlar väl på Rottweiler med HD. Men som man brukar säga - det handlar inte om individen utan om släkten. Din hund har HD i släkten och det visar den nu.
Tänk på att en C-höft ofta får problem även med A-höften, då den så småningom favoriseras av hunden för att avlasta den svagare höften. Så håll honom i bra, slankt hull och se till att han är välmusklad genom att motionera honom i varierande terräng etc.
Lycka till!
Och, ja, jag skulle kastrera i ditt läge.
 
Sv: Hjälp! HD grad A och C - avel/kastrering Rottis???

Jag rekommenderar inte kastrering i ditt fall med dom höfterna.Rottweilern sväller gärna upp som en boll när den blir kastrerad,och då håller inte höfterna.Så fungerar det bra att ha honom okastrerad så tycker jag att du ska ha det.Nej,avla inte på honom.
 
Sv: Hjälp! HD grad A och C - avel/kastrering Rottis???

Sanning per modifikation, min tik är kastrat även hon sedan tre år tillbaka men är inte för fet alls. Hon mäter 65 centimeter och väger 52 kilo och är mycket väl musklad.

placering-0


Man får anpassa maten efter intaget och motion och dra av lite till endå så ska inte hunden bli fet. Kastreringen i sig är ingen ursäkt för att ha en fet hund, eller en fet katt för den delen.

TS; Vore jag du skulle jag kastrera. Jag tror säkert att din hund är jättefin till humör och i päls men det räcker inte.
 
Sv: Hjälp! HD grad A och C - avel/kastrering Rottis???

blir de feta får man helt enkelt minska på maten. svårare än så är det inte.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tvåårige rottishane HD/AD-röntgades förra veckan & idag fick jag resultaten. Armbågarna är fina men höfterna har grad C av dysplasi...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 764
Senast: ch791022
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 348
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 710
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp