HJÄLP- hon är halt!!!

Re: Diagnosen ställd

Tänker du på den där hästen vars hovböld spred sig till hela kroppen, den blev alldeles knölig och slutade som kamel? I så fall har jag också hört talas om den :D.

mandalaki
 
Re: Diagnosen ställd

:rofl: :rofl: :rofl:.......men då hade ju iaf varbölden utvecklats till en "vattenböld" :angel:

Förresten har kamelen vatten i sina pucklar och hur "dricker" den av detta vatten :confused:
 
Re: Diagnosen ställd

Det här hittade jag på Gotlands djurparks hemsida :idea:.

"En kamel kan dricka 136 lite vätska under kort tid, vilket motsvarar en tredjedel av kroppsvikten.
I öknens hetta kan kamelen klara sig tio gånger längre tid än en människa utan att dricka.
Kameler tolererar temperaturvariationer från -27 grader till +50 grader.
Kamelens pucklar fungerar som ett näringsförråd och inte, som man trodde tidigare, som ett vattenförråd."

mandalaki
 
Re: Diagnosen ställd

FY vad ni är elaka! :mad:
Och Mandalaki är bara avundsjuk för att jag har en riktig häst och inte en TANTPONNY!!! :devil:
 
Re: Diagnosen ställd

Var det en hovböld .....kom det ut något var....överlevde både du och hästen :confused:
 
Re: Diagnosen ställd

Nä, det var inte ens en hovböld. Den lilla utväxten under sulan, den som veterinären skar bort, var vad som tryckte och förmodligen hade hon väl trampat på något hårt i hagen just med utväxten.
Dagen efter veterinären var uppe trampade hon ner helt på hoven, men vi lät henne ändå stå i boxvila. Morgonen efter det fick vi grönt ljus att släppa ut henne. Då var hon helt ohalt, inget var i hovbandaget och allt var frid och fröjd.

När vet. berättade att det var högst otroligt att det var mer allvarligt än en hovböld så kunde jag andas ut!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er! Skulle gärna vilja höra era tankar om det här då jag är väldigt orolig.. Mitt 17-åriga d-ponny sto var ljummen/lätt varm och...
2
Svar
22
· Visningar
2 690
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 757
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 823
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Ngn kvällsmänniska vaken ?! Tog in min häst en timme sedan från hagen. Lerigt och halt i hagen. Ser att hon är väldigt svullen bak...
2
Svar
38
· Visningar
6 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp