Häst slitit av sig skon

pilmen

Trådstartare
Hej på er! Skulle gärna vilja höra era tankar om det här då jag är väldigt orolig..
Mitt 17-åriga d-ponny sto var ljummen/lätt varm och svullen på en kota bak. Märkte det idag när vi tog in hästarna för natten. Tog då ut och tittade, klämde o kände. Hästen reagerade inte när jag tryckte.. Vi tog även ut o sprang en liten bit o vi tyckte oss inte kunna se någon hälta, åtminstone inte kraftig eller tydligt. Kom in i stallet igen o ser att det är skon som är problemet. Hon har alltså dragit av sig halva skon, den sitter kvar men trycker på hovväggen. Det får oss att misstänka att hon fastnat i hagen, tex en rot och sen dragit med egen kraft och då kommit loss. Kan tänka mig att det lär ha hänt något i benet/kotan om det är så hon gjort. Hon vill inte stödja på benet..
Vi tog bort den skon så nu står hon inne på box med lindade bakben.
Är väldigt orolig, ska såklart kontakta vet om det inte blir bättre. Vill höra era spontana tankar!
 
Hej på er! Skulle gärna vilja höra era tankar om det här då jag är väldigt orolig..
Mitt 17-åriga d-ponny sto var ljummen/lätt varm och svullen på en kota bak. Märkte det idag när vi tog in hästarna för natten. Tog då ut och tittade, klämde o kände. Hästen reagerade inte när jag tryckte.. Vi tog även ut o sprang en liten bit o vi tyckte oss inte kunna se någon hälta, åtminstone inte kraftig eller tydligt. Kom in i stallet igen o ser att det är skon som är problemet. Hon har alltså dragit av sig halva skon, den sitter kvar men trycker på hovväggen. Det får oss att misstänka att hon fastnat i hagen, tex en rot och sen dragit med egen kraft och då kommit loss. Kan tänka mig att det lär ha hänt något i benet/kotan om det är så hon gjort. Hon vill inte stödja på benet..
Vi tog bort den skon så nu står hon inne på box med lindade bakben.
Är väldigt orolig, ska såklart kontakta vet om det inte blir bättre. Vill höra era spontana tankar!
Ta än lindan nu, om du vill göra något så kyl.

Att kyla gör i sämsta fall ingen nytta, värma kan göra skada många gånger värre.
 
Kyl massor! Det är i princip det enda du kan göra som kan hjälpa väldigt mycket och som, oavsett vad det är för fel, inte kan skada.
 
Hoven var lite varm och öm där skon tryckt..

Tack för svar ang lindor o kylning. Menar ni kallt vatten eller sån gel (vad det nu heter..) som kyler?
 
Hur satt skon? Var den sned på hoven eller böjd ”uppåt”?
 
Skon var böjd ”mot marken” om ni förstår. Alltså tillräckligt för att sidokappan satte sig mot hoven.
 
Jag kan tyvärr inte stanna uppe o kyla i natt, även om jag skulle vilja. Hjälper det att gå ut o kyla en gång nu?

Vi lindade med tanken att det skulle ge stöd, men ni tycker jag ska ta bort lindorna alltså?
 
Skon var böjd ”mot marken” om ni förstår. Alltså tillräckligt för att sidokappan satte sig mot hoven.
Hade den trampat in sidokappan i sulan? Isf kan den vara öm och på sikt ev utveckla en böld. Men det undersöker ju hovslagaren när han/hon slår på skon igen.
 
Precis, skon hade dragits ut och sen antagligen tryckts in mot hoven när hon har gått i hagen. Så sidokappan satt och tryckte mot hovväggen.
 
Min häst gjorde en liknande grej för två veckor sedan Och hon var lite halt i några dagar men nu är det helt borta och hon är som vanligt igen
Tillägg sidokappan var så pass mycket intryckt i sulan att hon knappt stödde på hoven
 
Senast ändrad:
Precis, skon hade dragits ut och sen antagligen tryckts in mot hoven när hon har gått i hagen. Så sidokappan satt och tryckte mot hovväggen.
Fast kappan ska ju ligga mot hovväggen, hade hon trampat på kappan så den gått in i sulan? Tror oavsett inte att du behöver oroa ihjäl dig. Ha lite koll och ring hovslagaren så fort som möjligt bara.
 
Min lyckades med samma sak i boxen över natten för nån månad sen 🤦🏼‍♀️
trampade in kappan i hoven, hovis kom redan samma dag och slog på skon korrekt igen. Pålle var öm en dag efteråt bara.

Ta av lindorna, kyl & ring hovslagaren imorgon!
 
Hovslagaren kunde tidigast komma på fredag.
Tack snälla för era tips, o även några historier som lugnade mig lite 😊
Antagligen lär hon vara halt imorgon då hon inte är van att gå barfota, och dessutom öm i sulan..
 
Nyttig läsning.

Kyla
Som sagt är kyla att föredra när det är en akut skada eller om skadan är i den akuta fasen. Likaså om det är en svullnad eller inflammation är kyla att rekommendera. Det som de flesta känner till är att man använder kyla på en stukning, Men det är inte bara på stukningar som man kan tjäna på att använda kyla. Ryggskott, diskbuktningar/diskbråck/svullna diskar, tennisarmbåge/golfarmbåge, löparknä, hopparknä med mera kan med fördel behandlas med kyla. Kylan gör att blodkärlen drar ihop sig och genomblödningen minskar och därmed svullnaden. Vid kylning i minst 20 minuter fås även en påverkan av kroppens egna smärthämmande system vilket leder till smärtlindring och avslappning av muskulaturen. Viktigt vid sådan långvarig kylning är att han något torrt och tunt mellan kylan och huden för att minska risken för köldskador. Alternativt kan man massera området med kylan istället. Man bör upprepa kylbehandlingen 10-20 minuter var eller varannan timme för bibehållen effekt.

Värme
Värme kan alstras i många former. Massage, liniment, vetekuddar, värmefiltar, värmelampor och hot-packs för att bara nämna några. Värme ökar cirkulationen och gör muskel och mjukdelar mjukare och smidigare. En ökad cirkulation främjar utläkningen av skada. Om man använder värme för tidigt efter en skada så kan det orsaka att svullanden, inflammationen och skadans omfatting blir större. Därför skall man vara restriktiv med värme de första 2 dygnen.

Utklippta från http://skaderehab.se/info/om-kyla-varme/

För övrigt ger inte lindan stöd om du inte drar åt riktig ordentligt med elastiska lindor.
 
@pilmen om hästen trampat sko med sidokappa snett så den blivit halt av det, så betyder det inte att den behöver kylas eller värmas i benet i sak, eller att skada uppstått även om hästen givetvis blir påverkad av om skon hamnat snett och sidokappan hamnat in i hovväggen.

Det är bra att ni tagit bort skon men eftersom hästen blivit påverkad av det så se till att den blir undersökt snarast.

jag hade inte släppt ut den utan sko om den uppvisar problem och underlaget är dåligt. Om du ska släppa ut den hade jag haft en toffla på hoven . De finns hos vissa veterinärer att låna. Annars kan du själv göra en toffla med tex blöja och silvertejp som håller för en dag i sjukhage /bra underlag i hage.
 
@pilmen om hästen trampat sko med sidokappa snett så den blivit halt av det, så betyder det inte att den behöver kylas eller värmas i benet i sak, eller att skada uppstått även om hästen givetvis blir påverkad av om skon hamnat snett och sidoknappan hamnat in i hovväggen.

Det är bra att ni tagit bort skon men eftersom hästen blivit påverkad av det så se till att den blir undersökt snarast.

jag hade inte släppt ut den utan sko om den uppvisar problem och underlaget är dåligt. Om du ska släppa ut den hade jag haft en toffla på hoven . De finns hos vissa veterinärer att låna. Annars kan du själv göra en toffla med tex blöja och silvertejp som håller för en dag i sjukhage /bra underlag i hage.
Mitt förslag om att kyla var p g a att benet verkade påverkat - inte p g a tappskon.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 500
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 274
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 588
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp