HJÄLP- hon är halt!!!

mian1

Trådstartare
När ska man ringa veterinär?
På de åren jag har haft henne har hon inte varit varken halt eller sjuk, men nu är häststackarn halt och står inne i stallet och ser ömklig ut. Hon busade i hagen i går, trampade snett på den hårda och knöliga marken och jag fick ta in henne, stapplandes. :cry:
För er som har olycksfåglar låter det säkert obetydligt, men jag är en jättefjantig matte och när hästen har ONT blir jag både panikslagen och handlingsförlamad.
Hon kan stödja på benet, men hon vill inte sätta ner och det syns att det gör ont. Hon är inte svullen, hoven är inte varm, det ömmar inte när man klämmer och trycker på. Möjligen kan kotan vara något svullen. Jag lindar för att hon ska få stöd och maken lindar av för att det ska få läka i frihet :smirk:
Vad ska vi göra? Hon blir helt galen om vi tar ut de andra hästarna och för att hon ska hålla sig stilla och vila benet får de andra också stanna inne. Hur länge ska man vänta innan man normalt blir orolig? Och hur länge ska hon hållas i boxvila? I vanliga fall är hästarna väldigt lugna och stillsamma i hagen.
Stackars, stackars lilla pållan :cry:
 
Okej, nu ökade paniken!!!
Hur vet jag när jag ska ringa veterinären eller ska man alltid ringa veterinären på en gång om hästen haltar?
 
Jag är en sån där olycksfågel med trasiga hästar...och om Vinafina hade varit så pass halt (och utan andra "symtom") som din pålla verkar vara hade jag åtminstone ringt och rådfrågat veterinär, gärna klinik som kan lite mer om ben...

Pussa pållan på mulen från mig och berätta gärna hur det går!
 
Nu vet jag ju inte hur illa halt den är men ringa ska du göra på en gång för att diskutera vad som hänt och hur det ser ut. Därefter får du råd om det är aktuellt för röntgen eller annat. Kanske vet tycker att du kan avvakta och se hur det utvecklas och om det är boxvila som gäller eller om den kan gå i hagen. men det behöver ju inte vara nån hovbensfraktur. Tänkte bara så eftersom det var knöligt i hagen och att hovbenet inte tål så mycket punktbelastning...
 
ring veterinären om hon knappt kan stödja på benet. det hade jag gjort i samma situation. om hästen är mindre halt så tycker jag att du kan vänta några dagar och se om det blir bättre..
 
Min pålla gjorde exakt samma sak som din, förra året.
Hon blev vrålhalt men inget var svullet, ömt eller varmt.

Hon blev sakta bättre och sammanlagt tog det en månad innan hon var helt bra.

Jag tog ut vet efter 2 veckor men hon kunde inte upptäcka något. Hon trodde att det var något högre upp som blivit skadat. Skador på djupare muskulatur och senfästen är i princip omöjliga att upptäcka.

Ifall du efter en grundlig genomgång själv inte kan känna eller uppmärksamma dessa symptom:
ömhet, smärta
svullnad
värmeökning
...så är det inte troligt att vet kan ställa diagnos heller. För att diagnosen skall vara säker måste hästen till klinik och röntgas.

Min häst fick enbart vila som förskrivning av vet, och det är högst troligt att vet kommer att säga samma sak till dig, om du inte åker till klinik.

Personligen tycker jag att du ska avvakta. Hästar precis som människor kan stuka sig, men man behöver inte genast befara det värsta.
Naturligtvis är det jättebra att åka till klinik, men detta är ju också en kostandfråga som får ställas mot den relativt lilla risk att det är en fraktur.

Om du väljer att avvakta så ska hästen under en tvåveckors tid visa stegvis förbättring. Gör den inte detta så måste du kontakta vet. Och då råder jag dig till att åka till klinik med en gång, eftersom det bara är en omväg att ta ut vet som troligtvis ändå inte kommer att kunna ställa diagnos.
 
I somras fick jag hämta min häst ur hagen på tre ben. Han ställde ner det onda så kort tid som möjligt och bara för att inte tappa balansen.Ingen svullnad, inte varm , bara aningen varm över kotan. Tog ut vet. Misstänkt hovböld, men varken trycktest eller verkning gav något. Han fick spritbandage för att dra ut ev. var. Han vilade och blev bättre, men inte bra. Till sist beställde jag röntgen, som visade en stor spricka i hovbenet. "Lång rehabilitering", sa vet. och ordinerade ringsko med sidokappor och pyttesmå hagar samt kontrollröngen var tredje månad. Idag är han frisk! Jag tycker att ditt fall låter misstänkt likt mitt. Rekommenderar röngen.
 
Jag har ringt veterinären

Har pratat med distriktsveterinären och han vill avvakta tills i morgon. Ska ringa honom om hon inte blivit bättre. Han tröstade med att han inte tyckte att det lät så alarmerande.
Hästen har en patellaupphakning på samma bakben och det kanske kan göra det lite extra stelt? Boxvila och lindade bakben tills hon antingen blir bättre eller tills veterinären kommer i morgon.

Ska snart ner och mocka igen och då får hon gå lite lös i stallet. Får se om hon kan gå bättre än i går. Två gånger tidigare under sina dryga 10 år har hon varit halt. Bägge gångerna var hon blockhalt och vi trodde väl att döden var nära. Efter bara en dag eller två var hon plötsligt helt bra igen och det syntes inte ett spår av hältan. Jag hoppas innerligt att det är så nu också!

Hon verkar som sagt inte ha direkt ont, men det är obehagligt att räta ut leden och trampa ner ordentligt på hoven. :(
 
Hästar precis som människor kan stuka sig, men man behöver inte genast befara det värsta.

Inte befara det värsta? Jag klarar knappt att ringa veterinären för att vaccinera djuren. När hunden hade blåskatarr svimmade jag i väntrummet :o
 
Re: Jag har ringt veterinären

Hej, min polle blev oxå jätte halt i hagen, men var inte tjock eller varm någon stans på benet eller hoven och verkade inte ha ont, det konstiga var oxå att när hon travade så syndes det extremt mycket men inte i skritten. Jag tänkte ringa vet. men avvaktade hon fick gå i sjukhagen ca 1 vecka och vila från ridningen i 2 veckor sen var hon bra.
Hoppas din polle blir bra, det är inte roligt när ens djur gör illa sig. Dom kan ju inte heller säga vad som är fel.
 
Om det är hovbenet kan man ta en visitertång och klämma på hoven med.
Är det hovbenet reagerar de definitivt. Samma sak med hovböld -> visar ofta reaktion när man klämmer med visitertång.

Jag hade absolut inte tagit upp veterinär det första jag gjort. Hade låtit pållen vilat (ev.boxbvila) och lindat benen och kontaktat vet. först om hältan hållit i sig minst i en vecka.
 
En ny koll

Har varit nere IGEN. Denna gången en ännu nogrannare koll med halogenlampa. Hon ÄR svullen på utsidan av kotan, långt ner. Lite varm på svullnaden, men hon ömmar inte.
Släppte ut henne ur boxen och hon vill gärna gå iväg, men hon trampar inte ner helt på hoven utan haltar och går på tåspetsen på det skadade benet.
I övrigt är hon som sagt pigg och hon har god aptit.
 
Re: En ny koll

Nej, hon är lite svullen på leden bara. Som om hon fått ett slag. Var uppe tidigt, tidigt i morse och kollade henne. Hon trampar inte ner helt nu heller, men det är betydligt bättre och hon stödjer bättre på benet, sträcker ut leden nästan helt. Hon går gärna, men haltar.
Veterinären kommer när som helst, men de tyckte tack och lov inte att det lät så farligt.
 
Diagnosen ställd

Högst troligt en hovböld eller óckså ett tryck på sulan från en knöl under hoven. Veterinären anser det osannolikt att hästen har frakturer eller ens en vrickning. Hon har fått smärtstillande, bandage och sina vaccinationer och ordinerad boxvila tills på fredag då hon antingen ska vara återställd eller så behöver vet. gräva ur en eventuell hovböld. Vid sista vaccinationssprutan kunde hon till och med resa sig ganska högt på bakbenen så nån fraktur har hon inte :smirk:

Och OM nu någon känner till nån häst som dött av hovböld eller där hela benet ramlat av till följd av en sådan - håll det för er själva! Nu ska jag se till att äta något för det har jag inte kunnat på hela dagen!
 
Re: Diagnosen ställd

Men det var ju skönt att det stannade vid en ev hovböld. Jo jag vet en häst som hade hovböld och efter en tid så...... :angel: :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er! Skulle gärna vilja höra era tankar om det här då jag är väldigt orolig.. Mitt 17-åriga d-ponny sto var ljummen/lätt varm och...
2
Svar
22
· Visningar
2 690
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 757
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 823
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Ngn kvällsmänniska vaken ?! Tog in min häst en timme sedan från hagen. Lerigt och halt i hagen. Ser att hon är väldigt svullen bak...
2
Svar
38
· Visningar
6 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp