Bukefalos 28 år!

Hjälp - hopplöst sadelläge?

PonnyMammaiSkåne

Trådstartare
D3849971-C2EC-49E7-A999-1B34567F5D3A.jpeg
Hej! Jag är ny på forumet. Det måste finnas fler ponnyer som vår och vilken sadel har de (som ligger bra:). Vi har en b-ponny, 126cm som har kort sadelläge, bred, platt, svängd rygg och sp en låg manke på det
Har haft sadelutprovare som provat allt hon hade - 5st olika märken, alla 15” och ingen passade. Det måste vara 15”. Nu kommer hon ta hem en Whitaker Barnsley som vi får prova men hon har bett mig leta vad jag kommer över.
Fått tips om Bates Pony Cair (nyare modellen). Enligt den utprovaren går den på nästan alla ponnyer då man kan anpassa med koppjärn och även med olika ilägg. Läste dock att Bates bara passar raka ryggar men det gäller äldre modellen enligt den utprovaren.
Vad säger ni som har öga för det här? Se bilder. Vi har precis köpt henne, kommer tömköras en del och tänker att överlinjen kommer höjas något men svängd kommer hon ju alltid vara.
 
Visa bifogad fil 11419 Hej! Jag är ny på forumet. Det måste finnas fler ponnyer som vår och vilken sadel har de (som ligger bra:). Vi har en b-ponny, 126cm som har kort sadelläge, bred, platt, svängd rygg och sp en låg manke på det
Har haft sadelutprovare som provat allt hon hade - 5st olika märken, alla 15” och ingen passade. Det måste vara 15”. Nu kommer hon ta hem en Whitaker Barnsley som vi får prova men hon har bett mig leta vad jag kommer över.
Fått tips om Bates Pony Cair (nyare modellen). Enligt den utprovaren går den på nästan alla ponnyer då man kan anpassa med koppjärn och även med olika ilägg. Läste dock att Bates bara passar raka ryggar men det gäller äldre modellen enligt den utprovaren.
Vad säger ni som har öga för det här? Se bilder. Vi har precis köpt henne, kommer tömköras en del och tänker att överlinjen kommer höjas något men svängd kommer hon ju alltid vara.
Har en bred b ponny med lite mer manke än er och en prestige joy jumper i vidaste modellen. Den är 15 tum och väldigt trevlig att sitta i och bra passform på många typer känns det som!
 
Har en bred b ponny med lite mer manke än er och en prestige joy jumper i vidaste modellen. Den är 15 tum och väldigt trevlig att sitta i och bra passform på många typer känns det som!

Tack för tips! Tänk om jag lyckas hitta en sådan begagnad! Den skall jag leta efter!
 
Jag hittade rätt många. Kostar 16 000 ny. Jag hittade en för 5 och sen fick jag lägga lite på att bredda den!

Vi har 2år kvar på b-ponny så det känns lite mycket att köpa en ny.. Hmm.. jag lyckas inte hitta en enda Joy Jumper 15” nu när jag letar.. Jag lägger hellre en del på en beggad kvalitetssadel än köper en ny för samma summa. Jag letar
 
Vi har 2år kvar på b-ponny så det känns lite mycket att köpa en ny.. Hmm.. jag lyckas inte hitta en enda Joy Jumper 15” nu när jag letar.. Jag lägger hellre en del på en beggad kvalitetssadel än köper en ny för samma summa. Jag letar
Jag fick leta i hela sverige. Hade först ut en utprovare som menade att den borde passa och tog sen en chans. De verkar rätt eftertraktade...
 
Ok.

Det trodde jag om min med men hon har en bred, platt rygg och Lippo låg jättebra på henne. Dom har ju ett par olika. Vi hade Fazzino/Vanessa.

Jag tror man måste testa för att veta säkert - hästarna har ibland en helt annan åsikt om vad som passar än vad utprovarna har. (ja, min är väldigt svårsadlad så vi har testat en hel uppsjö av sadlar på henne).

/L
Fick höra av sadelutprovaren att både lippo/Pessoa inte har tillräckligt breda koppjärn och att ponnyns rygg är för bred och platt..
 
Ok.

Det trodde jag om min med men hon har en bred, platt rygg och Lippo låg jättebra på henne. Dom har ju ett par olika. Vi hade Fazzino/Vanessa.

Jag tror man måste testa för att veta säkert - hästarna har ibland en helt annan åsikt om vad som passar än vad utprovarna har. (ja, min är väldigt svårsadlad så vi har testat en hel uppsjö av sadlar på henne).

/L
Sant - borde prova!
 
Fick höra av sadelutprovaren att både lippo/Pessoa inte har tillräckligt breda koppjärn och att ponnyns rygg är för bred och platt..
Är hon så bred går Prestige Joy också bort, den är max 100 grader.
Pessoa är lätt takformade i bossorna vill jag minnas. Tekna likaså. Wintec/Bates nyare är rätt raka men de äldre mer svängda särskilt i vidder vid/xvid! Faktiskt blir även Thorowgood rätt svängda i de vidderna också, och de har rejält vida järn. Claridge house Calypso är superbillig, och kan också funka (men man behöver banka ut koppjärnen, originalen räcker nog inte till). Stubben Rex vore perfekt om du hittar i rätt vidd.
 
Red en liten welsh som ser ut att vara lik din i ryggen. Bred (om ännu mer bred än din) och kort. 120cm hög och petite förutom över ryggen. På henne hade vi en Prestige happy Pony. En Prestige joy jumper hade säkerligen lagt sig bra med
IMG_3471b.jpg
 
Red en liten welsh som ser ut att vara lik din i ryggen. Bred (om ännu mer bred än din) och kort. 120cm hög och petite förutom över ryggen. På henne hade vi en Prestige happy Pony. En Prestige joy jumper hade säkerligen lagt sig bra med
Visa bifogad fil 11425

Ja, den ser inte helt olik ut - särskilt bilden bakifrån ser ju lika ut. Jag har sett Happy Pony men bara på bild. Jag har tänkt att de är till de riktigt små ryttarna. Dottern är 10år och jag söker en sadel hon kan ha hela resterande del av b-ponny tiden. Tills hon blir 12-13 alltså..
 
Är hon så bred går Prestige Joy också bort, den är max 100 grader.
Pessoa är lätt takformade i bossorna vill jag minnas. Tekna likaså. Wintec/Bates nyare är rätt raka men de äldre mer svängda särskilt i vidder vid/xvid! Faktiskt blir även Thorowgood rätt svängda i de vidderna också, och de har rejält vida järn. Claridge house Calypso är superbillig, och kan också funka (men man behöver banka ut koppjärnen, originalen räcker nog inte till). Stubben Rex vore perfekt om du hittar i rätt vidd.

Är inte så kunnig - takformade bossor - passar de bäst på häst som inte har så platt rygg som vår eller?
Vill helst ha lädersadel men börjar bli rätt desperat..
Jag tolkar ditt svar som att du inte tror att en nyare Bates är ett alternativ?
Intressant att du nämner Stübben Rex - sådana finns det ju lite här och var.. Kan säkert leta upp någon!
 
Ja, den ser inte helt olik ut - särskilt bilden bakifrån ser ju lika ut. Jag har sett Happy Pony men bara på bild. Jag har tänkt att de är till de riktigt små ryttarna. Dottern är 10år och jag söker en sadel hon kan ha hela resterande del av b-ponny tiden. Tills hon blir 12-13 alltså..
Jag är dryga 160 lång och fick utan problem plats i den :) Men absolut, den är främst tänkt till små ryttare. Dock är alla 15tummare rätt små oavsett.
Pessoa har rätt platta knästöd så där går det bra att få plats även om man växer.
Prestige pony är himla trevlig, dock skulle jag tro att den eventuellt lägger sig lite på två punkter på er ponny (men svårt att se på bild såklart), men värt att testa om ni kommer över en. Passar den så är den guld.
Kan tipsa om Zaldi! Hade jag på min C-ponny som var superkort i ryggen. Var den eller en specialbeställd amerigo att välja på enl sadelprovaren :angel:

Prestige happy pony
IMG_8522b_redigerad-1.jpg
 
Här är ponnyn som hade zaldin. För svängd rygg för prestige, för kort för måånga sadelmärken jag provade, pessoa fungerade ej- för raka.

Ser egentligen mer lik ut din än lilla bruna ponnyn jag skickade.

IMG_9284bc.jpg


Måste säga med att er verkligen inte ser ut att ha ett hopplöst sadelläge! Sådär är standard för många ponnyer :d
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
895
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 344
Senast: Thera
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 399
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 078
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp