Bukefalos 28 år!

Hjälp, jag är ingen affärsman

rebus

Trådstartare
Jag har fått kontakt med några personer som visade sig ha väldigt fina hästar, de bor inte i Sverige. Efter en massa mailande beslutades det att jag skulle komma och hälsa på, vilket skedde. Det var verkligen fina hästar, jag bodde på ett hotell i närheten, men de bjöd hem mig på kvällen och visade mig runt en hel dag i olika stallar.
Andra dagen kom det fram att de gärna ville in på marknaden i Sverige med sina hästar, jag förklarade att jag har lite hobbyhästar och att jag inte är någon försäljartyp. De ville ändå att jag skulle filma och ta lite kort på hästen som var till salu och annonsera ut den för ett visst pris, ett pris som jag tyckte var billigt för den hästen, men somsagt de ville gärna sälja den till Sverige. Enligt dem skulle jag få en summa pengar som tack för hjälpen, men det sa jag att jag inte ville ha, summan var ca 10% av vad hästen såldes för.

Väl hemma annonserade jag ut hästen i fråga och nu är den såld, jättekul för dem. Säljarna är väldigt tacksamma mot mig skriver de och de vill nu föra över den där penningsumman de sa att jag skulle få till mitt konto. Problemet är att det känns dumt för mig att ta emot dessa pengar. När jag var där så sa de att så gör man i hästhandlarvärlden, men jag har bara sålt några av mina egna hästar förr, så jag vet inte. Jag kan känna att jag gärna åker och hälsar på dem igen och jag vill då inte känna det som att jag är "skyldig" dem något. Kanske är det ovanan att "tjäna" pengar så lätt som detta ändå gick. Hur hade ni gjort? Jag får nästan intrycket att de känner sig dumma om de inte får betala mig, hur fungerar det i hästhandlarvärlden och utomlands ( i det här fallet Tyskland)?
 
Sv: Hjälp, jag är ingen affärsman

Men du har väl förmedlat hästen då är det väl helt okej att ta betalt. Inte ovanligt ens i sverige. Tror nästan de flesta försäjningstall förmedlar hästar de inte har stående där.:D
 
Sv: Hjälp, jag är ingen affärsman

Klart att du ska ta betalt! Om de inte får betala dig som tack för hjälpen kommer de aldrig att våga be dig om en tjänst mer.

Tacka och ta emot!
 
Sv: Hjälp, jag är ingen affärsman

Självklart ska du ta emot pengarna! Fattar inte vad du tvekar på, det verkar som du kan få igång ett bra sammarbete som gynnar båda parter. Kör på!! :bump:
 
Sv: Hjälp, jag är ingen affärsman

Det är ganska vanligt att den som förmedlar hästen tar 10% i provision, så de gör nog bara det som är okej för dom själva.
 
Sv: Hjälp, jag är ingen affärsman

Det du ska vara noga med här är att se till så att avtal och köpekontrakt är rätt utformade så att du inte råka illa rent juridiskt.

Det finns en del rättsfall där förmedlaren hamnat lite illa till när det sedan har visat sig vara något fel på hästen. Ofta med långa rättsliga processer som kostar en hel del även om man inte blir dömd i slutändan.

Så se till så att de avtal ni har håller dig utanför om det skulle bli en framtida reklamation på hästen. Se också till att det i avtalet mycket tydligt står vilket landslagstiftning som gäller för affären. I det här fallet så kan en första tvist börja med att man ska bestämma om köpet skett enligt svensk eller tysk lag. Så det ska stå i avtalet klart och tydligt vilket lands lagstiftning som gäller.

Men ta emot pengar för att du har gjort ett jobb ska du naturligtvis göra. Se bara upp med om de ska anses som "vita eller svarta" så att det blir rätt med skattemyndighetarna i bägge länderna.
 
Sv: Hjälp, jag är ingen affärsman

Svarar alla eftersom ni verkar tycka samma sak; då känns det mer OK att ta emot pengarna. De har inte sina hästar i firma, utan det är också hobbyhästar, köpekontrakt är upprättat mellan köpare och säljare, jag finns ej med i kontraktet alls utan mina pengar är mellan mig och säljaren.

Nu har jag även fått bra kontakt med köparen och jag kommer att "följa" hästen här i Sverige och se hur det går för den, den kommer inte att stå så långt från där jag bor, köparen vet inte om att jag får pengar i affären av säljaren.

Som sagt detta är den första häst jag "förmedlar", och det blev mer av en slump, men det kanske blir fler framöver, vi får väl se;)
 
Sv: Hjälp, jag är ingen affärsman

Lyssna på Masse! Om det kommer fram att du förmedlat vid en ev reklamation av hästen, så är det dig köparen ska reklamera till, tror jag. Är du näringsidkare eller privatperson? Kolla iaf upp vad som gäller innan!
 
Sv: Hjälp, jag är ingen affärsman

Tycker också som sagt att du ska ta emot! ;) Du har ju hjälpt dem att förmedla och ska ha betalt för det. Dessutom känns det ju säkert bättre för dem att ge dig betalt också.
 
Sv: Hjälp, jag är ingen affärsman

Fast hon har förmedlat kontakten till säljaren. Det lär inte kunna bli några problem med det.
 
Sv: Hjälp, jag är ingen affärsman

I dag har jag mailat mina uppgifter och jag skrev att det var trevligt att göra affärer med dem. De skrev tillbaka att de tyckte detsamma.
Jag tog upp det där med om det är något fel på hästen, de sa att om något sådant händer så är jag ej inblandad i det utan köparen kontaktar i sådana fall säljaren och de beslutar vad som görs. Jag har förmedlat kontakten mellan säljare och köpare och är inte inblandad i själva affären mellan dem, sedan har säljaren givit mig provision efter försäljningen.
Nu känns det bra, de vill att jag kommer dit i vår som vi tidigare pratade om, och jag får väl försöka vänja mig vid att man kan ta emot pengar för tjänster man gör när det gäller hästar.
Tack alla för er hjälp, det underlättade beslutet och jag tror faktiskt det känns bäst för dem också som det nu låter på tonen i mailen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 354
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 650
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 623
Senast: Fiorano
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 791
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp