Hjälp, jag äter för mycket!

Jag vet inte om du kan tänka dig sånt, men en sk gel före träningspasset kunde ge dig en energikick? Det finns massor av olika sport gels att välja bland men de kan verkligen rädda en - t.ex. när man sitter på cykeln, har tio mil kvar i blåsten och har gått in i väggen.
 
Låter ju intressant att testa, dvs om det du räknar som underskott är den mängd mat som är lämplig för dig, (nu blir det ju kalorier igen men normalintag man, normala portioner) för träna någon timma (eftersom du tränade mindre intensivt när du var skadad), dvs inte ett egentligt underskott utan bara i jämförelse med boost grejen för många timmars träning.
Jag hänger inte riktigt med i vad du menar?
Jag vet inte om du kan tänka dig sånt, men en sk gel före träningspasset kunde ge dig en energikick? Det finns massor av olika sport gels att välja bland men de kan verkligen rädda en - t.ex. när man sitter på cykeln, har tio mil kvar i blåsten och har gått in i väggen.
Jag är skeptisk. Inte mot att det fungerar, men jag är generellt avig mot trenden att vi inte ska äta mat; det finns så många nyttigheter i själva maten som inte finns i gels och sportdrycker. En måltid borde ha samma effekt ändå, med allt det positiva som mat för med sig? Sen förstår jag att det är lite svårt att äta på cykeln eller löpspåret, men det finns ju sätt att bygga upp glykogen (tror jag det är?) i musklerna i förväg innan ett långt pass. Kan jag nu inte göra det innan varje pass så får jag nog leva med det ett tag bara tänker jag; hellre gå ner lite snabbare i vikt så jag kan träna som vanligt igen sen :)
 
Jag hänger inte riktigt med i vad du menar?

Jag är skeptisk. Inte mot att det fungerar, men jag är generellt avig mot trenden att vi inte ska äta mat; det finns så många nyttigheter i själva maten som inte finns i gels och sportdrycker. En måltid borde ha samma effekt ändå, med allt det positiva som mat för med sig? Sen förstår jag att det är lite svårt att äta på cykeln eller löpspåret, men det finns ju sätt att bygga upp glykogen (tror jag det är?) i musklerna i förväg innan ett långt pass. Kan jag nu inte göra det innan varje pass så får jag nog leva med det ett tag bara tänker jag; hellre gå ner lite snabbare i vikt så jag kan träna som vanligt igen sen :)
Ett försök att säga, ät inte för lite heller ;) (lagom är bäst eller något)
 
Jag är skeptisk. Inte mot att det fungerar, men jag är generellt avig mot trenden att vi inte ska äta mat; det finns så många nyttigheter i själva maten som inte finns i gels och sportdrycker. En måltid borde ha samma effekt ändå, med allt det positiva som mat för med sig? Sen förstår jag att det är lite svårt att äta på cykeln eller löpspåret, men det finns ju sätt att bygga upp glykogen (tror jag det är?) i musklerna i förväg innan ett långt pass. Kan jag nu inte göra det innan varje pass så får jag nog leva med det ett tag bara tänker jag; hellre gå ner lite snabbare i vikt så jag kan träna som vanligt igen sen :)
Jo jag vet - gels är en quick fix i "skarpt läge" så att säga. Och i riktigt långa "pass" typ Ironman, kan man inte äta tillräckligt med mat för att hålla energin uppe under så lång tid (uppemot 16 timmar) - magen klarar inte av att hantera den mängden medan man t.ex. cyklar eller springer. Då är gels rena rama guldet. Men jag förstår hur du menar.

Jag tänker att det i din situation nog är svårt att ha "bägge världarna", du får nog, som du säger, sikta in dig på viktnedgången först och sen öka på träningen när du nått ditt mål. Du ÄR ju redan vältränad så det handlar inte om att börja om från scratch.

Lycka till!
 
Det låter nästan för bra för att vara sant. Å andra sidan har jag skippat mandlarna sen jag startade tråden och två av tre dagar har jag legat runt + - 0, så det kanske stämmer. Igår låg jag ca 1000 kcal över, men då tränade jag inte i och för sig. ...kan det verkligen vara så lätt? Att jag hållit på i ett år utan någon framgång men så skippar jag mandlar och frukost? Får väl se hur det här går då:laugh:

...du kan inte skicka en länk så jag kan kolla mot vad Lifesum säger?
Vill du ha en länk på vart jag fick uträckningen på behovet eller till "din exempel foderstat"? Behovet hittade jag här http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php Jag räknade på tung och mycket tung motion.
Men ungefärligt näringsinnehåll i kosten räknade jag ut för hand så då får jag skicka dig bilder av mina uppställningar ;).
 
Vill du ha en länk på vart jag fick uträckningen på behovet eller till "din exempel foderstat"? Behovet hittade jag här http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php Jag räknade på tung och mycket tung motion.
Men ungefärligt näringsinnehåll i kosten räknade jag ut för hand så då får jag skicka dig bilder av mina uppställningar ;).
Jag gissade ju lite och räknade ut på någon form av vad jag gissade var en medelstor man typ 185 lång, 95 kg och ca 30 år.
 
Jag gissade ju lite och räknade ut på någon form av vad jag gissade var en medelstor man typ 185 lång, 95 kg och ca 30 år.

Jag tror det är där det diffar lite, jag är inte så stor. Gör jag samma uträkning där hamnar jag på 2100 för viktminskning med nuvarande träningsnivå, så lite mer än mandlarna måste bort:o
 
Jag tror det är där det diffar lite, jag är inte så stor. Gör jag samma uträkning där hamnar jag på 2100 för viktminskning med nuvarande träningsnivå, så lite mer än mandlarna måste bort:o
Jag räknade inte på viktminskning alls. Men mandlarna står för 1200 kcl vilket är lite mer än 1/3 av ditt intag enligt exemplet. Lifesum och de där brukar väll ligga lite lågt på behovet med? Prova med att ta bort mandlarna så ser du om någon månad om du har någon förändring. Gör du för mycket så brukar man få bakslag.
 
Jag tror det är där det diffar lite, jag är inte så stor. Gör jag samma uträkning där hamnar jag på 2100 för viktminskning med nuvarande träningsnivå, så lite mer än mandlarna måste bort:o
Jag tror du kommer ganska långt om du börjar med att ersätta mandlarna med tex kikärtor eller quinoa. Samt sedan minskar portionerna för vilodagar. Det är ändå något konkret att göra just nu och sedan få tid att känna efter och jobba vidare. Att fundera på vad de olika delarna i maten ger dig.
 
Jag räknade inte på viktminskning alls. Men mandlarna står för 1200 kcl vilket är lite mer än 1/3 av ditt intag enligt exemplet. Lifesum och de där brukar väll ligga lite lågt på behovet med? Prova med att ta bort mandlarna så ser du om någon månad om du har någon förändring. Gör du för mycket så brukar man få bakslag.
Jo, mandlarna har jag redan tagit bort, och frukost har jag skippat sen innan. Hamnar av sig självt nu på mellan 2100 och 3100 kcal om dagen, så bättre än innan och jag mår bra.

Jag tror du kommer ganska långt om du börjar med att ersätta mandlarna med tex kikärtor eller quinoa. Samt sedan minskar portionerna för vilodagar. Det är ändå något konkret att göra just nu och sedan få tid att känna efter och jobba vidare. Att fundera på vad de olika delarna i maten ger dig.
Yes, det är såhär jag börjat nu (fast jag bara skippar mandlarna utan ersättning, tror inte jag behöver vara så orolig så länge jag har bra proteinintag överlag). Problemet är väl om något att jag är mer hungrig på vilodagarna eftersom de är efter träning, än på själva träningsdagarna. Men jag får experimentera lite kommande veckor och se vad som fungerar helt enkelt :)
 
Min första reaktion när ts skriver vad denne äter på en typisk dag och samtidigt tränar väldigt mycket är: jag skulle svälta ihjäl! Visserligen är jag man..
Men jag undrar även, var är fettet?! Fett gör dig mätt och belåten medans kolhydrater gör dig hungrig. För mig var fettet lösningen på alla mina liknande problem som ts.
Fett gjorde mig mätt längre samtidigt som jag kunde minska volymen på portionerna efter ett tag när kroppen fattat att den fick massor av bra energi (som dessutom inte lagras in i fettvävnaden alls lika lätt som kolhydrater).
Sen tror jag även att mer protein kan hjälpa, men vill oftast inte föreslå det när en person äter så extremt lite fett eftersom fettet är den enda näringskälla som inte direkt har något tak när det gäller kaloriintag.
Naturliga fetter räddade i stort sett mitt liv. I ditt fall som vegan finns bara två alternativ, och det är ju kokosfett och olivolja (kallpressad ekologisk såklart).
Sen kanske du även behöver lagad mat? Raw food i all ära, men min kropp blir inte tillfreds utan minst ett mål riktigt varmt mål mat om dagen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
Kropp & Själ Ja, mina knän mår inte alls bra sedan lilla dottern kom. Jag antar att de är en kombination av allt bärande på henne, bärande på extra...
Svar
12
· Visningar
1 452
Senast: escodobe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp