Hjälp, jag förstår ingenting!!!

caradan

Trådstartare
Försökte gå in på Ninas hemsida och läsa hur man ska räkna ut en bra sammansatt foderstat men jag förstår absolut ingenting.....

Någon som vill förklara eller kanske tom räkna åt mig???
 
Så här äter han nu:
12 kg hö
1 kg lusern (pelletrerat)
1 kg Hippo Basic
1 kg Fibergi Bas
300 g Betfor.

HU ser detut?

Jag har räknat och ftt fram att han har ett behov av 64 MJ.

Han är en hbl valack på 162 cm, 21 år och smal. väldigt svår född.

Han har börjat bli finare i hullet men han är långt ifrån ok.

(höt är:
Torrsubstans: 84 %
Smältbart protein, foder: 30 g/kg foder
Energi, foder; 7,5 MJ/kg foder
--------------------------------------------
Råprotein: 71 g/kg torrsubstans
Smältbart protein: 35 g/kg torrsubstans
Energi: 9,0 MJ/kg torrsubstans
 
Har du ingen analys på mineralerna?

Om din häst är mager på dagens foderstat så kan du glömma att han har ett behov på 64 MJ, eftersom foderstaten ger ca 120 MJ, nästan dubbelt så mycket.

Den ger däremot för lite protein. Du måste byta ut Hippo Basic och Fibergi Bas mot kraftfoder med mer protein i, exempelvis Krafft Groov och Krafft protein. Äldre hästar har ofta ett högre behov av protein eftersom de inte alltid kan ta upp näringen lika bra som yngre hästar.

mvh Jessica
 
Räknat lite snabbt utan mineraler eftersom du inte angett nån mineralanalys. Räknat med 120MJ eftersom det är det han fått innan. Då får jag ihop en foderstat som ser ut som följer:
12kg Hö
1,5kg Groov
0,3kg Krafft Protein
0,4kg Betfor
1kg Lusern

Ger 120 MJ och 721g/kg protein, blir en kvot på 6,0.
 
Nej jag har inga värdern på mineralerna...frågade här innan jag skickade in min analys och fick tips att det räckte ta det som jag tagit...
Hur fick du fram MJ värdet på det jag fodrar med?

När jag räknade ut hans behov så följde jag NInas sida och lade till 10 % för att han är svår född..kanske ska lägga till mera?
Även mera för träning? (har lagt till 20 %)
 
Om du fick rådet att inte ta mineralanalys var det inget vidare bra råd du fick. :( Mineralanalysen är viktig så jag råder dig att ta en i efterhand.

Eftersom du har skrivit vad han äter nu så kan jag räkna ut hur mycket MJ det innehåller.

Du har säker räknat rätt utifrån Ninas hemsida men det är inte säkert att just din häst har samma värden som en "standardhäst" som tabellerna går på. Om din häst får 120 MJ just nu och är mager på det så är det bättre att dra ned på MJn lite grann, rätta till proteinkvoten och se hur hästen reagerar. Som jag redan har skrivit så behöver äldre hästar ofta mer MJ och protein eftersom de kan ha svårt att ta upp näringen.

Hur är det med din hästs tänder förresten, är de kollade? Dåliga tänder kan också göra att hästen magrar.

Jag har gjort ett förslag på foderstat:

11 kg hö
1 kg lucern
1,5 kg Krafft Groov (inte den nya sorten)
400 g Krafft Protein

MJ 109,3
Smrp 702

Smrp/MJ 6,42

Om du efter ett par månader inte tycker att det händer någonting så kan du öka Krafft Proteinet med 100 gr.

mvh Jessica
 
Om man tar ex soja i stället för Krafft protein skulle väl oxå fungera? (mest iom att soja är billigare och min ekonomi inte är bäst)
 
Ja, det går bra. Smrp/MJ-kvoten blir lite högre (6,61) men det kanske går bra ändå.

Tänk på att sojan måste vänjas in långsamt, vissa hästar kan reagera med foderknölar om det går för fort.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
580
Senast: Amha
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
958
Senast: MiniLi
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 608
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 117
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp