Bukefalos 28 år!

hjälp jag har fått kattungar!

C

Cettan

Inatt blev jag mormor! Fem små kattungar har det tittat ut. Lite fundersam på om det inte finns en till där inne, men sista ungen kom ut strax efter kl 5 inatt och det har fortfarande inte kommit ut någon sjätte kattunge så det kan hända att det bara var fem. Det är första gången för både mig och katten. Väldigt spännande men jag är lite orolig också. En av dem är mycket mindre än de andra och ligger mest stilla när de andra kravlar omkring i en hög på varandra. Undrar om den kommer att klara sig. Kattmamman är inte så mycket hos dem heller så jag vet inte om de får dia ordentligt. Hur får man henne att vara kvar där? Sen det största problemet. Jag har en till vuxen katthona som också ska ha snart. Men hon försöker stjäla kattungarna och äta upp dem. Och nej, hon vill inte bara ta dem o ha som sina enga, det är stor skillnad på när riktiga mamman flyttar runt dem med munnen och när Nicky tar dem. Hon gör precis som med möss. Och tyvärr låter kattmamman henne komma in i lådan hela tiden så jag måste sitta och vakta. Hur gör man i en sådan här situation? Jag bor i en liten etta utan dörrar så nu är hon instäng på toaletten, men det är ju stressande för henne vilket inte är så bra eftersom hon också ska ha snart. Och så skriker hon hela tiden vilket stressar mamman. Någon som har några goda råd?
 
Sv: hjälp jag har fått kattungar!

Jobbig situation. :( Hur kommer det sig att du har två dräktiga honor i en liten etta? Jag skulle nog hellre stänga in mamman med bebisarna så de får vara ifred. Då är det nog större sannolikhet att hon även ligger mer med bebisarna så de får dia ordentligt.

Väg dem och håll koll på om de går upp i vikt, ca 10 g om dagen är önskvärt. Om den lille äter duktigt själv kan du prova avvakta, men kanske även lägga dit honom/henne när de andra bebisarna sover så den slipper bråka med de andra om tutten. Om den verkar svag så kan man stödmata med mjölkersättning, det finns på apoteket (heter KMR).

Lycka till!

/Erica
 
Sv: hjälp jag har fått kattungar!

Jadu, det är en bra fråga. Det var inte riktigt meningen att de skulle bli samtidigt... Men den ena honan rymde ut när hon löpte. Trodde inte det han hända något för jag fick in henne rätt fort igen, men tydligen hade jag fel... Men det ska nog gå bra. Egentligen är inte lägenheten SÅ liten. Det är mest det att jag inte har några dörrar. Men det var ett bra förslag som du sa. Jag ska släppa in mamman i badrummet istället. Ioförsig får hon vara ifred nu med, hon har en bokartong med tak som står i en avskild vrå i lägenheten. Men jag ska prova att flytta henne iallfall. Går inte det ska jag försöka skärma av mellan vardagsrummet och hallen och köket på något sätt. Så får de halva lägenheten var :)

Den lilla är inte så aktiv och letar inte efter tutten själv. Jag har satt dit henne och hon hittar den, men suger inte så mycket utan hänger mest där. Jag ska iväg till veterinären vid ett och köpa nytt foder till mamman för hon har blivit så tunn nu. Ska höra lite med honom också vad han tycker. Kan väl vara en bra ide att köpa mjölkersättning på en gång så att jag har hemma ifall det skulle behövas. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 358
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 404
Övr. Katt Hej Om två veckor ska jag hämta fyra kattungar. Då är de tolv veckor. De ska veterinärbesiktigas innan jag hämtar dem så jag vet att de...
Svar
4
· Visningar
1 356
Senast: Sol
·
Övr. Katt Min katt fick för lite drygt två dygn sedan en kattunge. Jag har märkt att hon har problem med att dia och har nu börjat mata den lilla...
Svar
3
· Visningar
2 700
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp