Hjälp, jag har köpt en valp!

mimmipigg

Trådstartare
Har jag gjort bort mig nu?
Har funderat ett längre tag på en valp och nu dök det upp ett erbjudande som jag inte kunde säga nej till.
Men nu är vi med hundbebis och jag ser vilket jobb som ligger framför oss. Man blir bortskämd när man haft bara en jycke och den dessutom har passerat 10-årsstrecket.
Nu blir det två hundar varav en LIVLIG valp, tror aldrig jag sett en så vild valp, en utmaning blir det!
 
Du får inte börja tveka nu!! (Det är redanför sent :D )
Tänk på att vara konsekvent och INTE gämföra valpingen med din andra vovve. Ingen hund är den andre lik.

Lycka till :bump:
 
Lite sent att tänka efter nu...
Tänk bara på att gamlingen inte får sättas åt sidan, den ska ha lika mycket uppmärksamhet som tidigare.
Hoppas det går bra med det lilla livet!
 
Det går nog bra men det blev lite panikångest när man inser att nu är det bebisdags, allting fixar sig och man kan se det från den ljusa sidan det är roligare med en valp man får bromsa än en som man måste jaga på.

//mimmipigg, som lugnat sig lite sen förra inlägget.

p.s. Gammelgubben ser nog till att ta för sig bortskämd som han är. Han gillar dessutom att leka med valpar bara de inte biter honom i örat!
 
Undrar nyfiket vad det är för en valp?
Ras(er)?

/JES
som börjar se ljuset i tunneln efter allt valp/unghundsjobbet på sin första hund!
 
Det blev en strävhårig vorsteh denna gång.
Prata inte om valp/unghundsjobb jag blir kallsvettig... :D
Det är spännande men ack så jobbigt.
Vad jag kan utläsa av min valps temperament när jag träffade honom är att jag kommer att få JOBBA och det hårt.
 
Känner igen det där :D. Efter att ha haft två lugna färdiguppfostrade gamlingar som blev 10 och 14 år kom det in en virvelvind och energiknippe utan dess like.

Själv for jag till affären och inhandlade kompostgaller i parti och minut, vi ville ju ha något kvar av huset. Levde inhägnade i åtskilliga månader innan vi fick någorlunda pli på yrvädret.

Men det finns hopp ;) han är nu 2 år, väldigt lydig och får utlopp för mycket av sin energi när han hänger med på våra ridturer.
Han är t.o.m. så ordentlig att han "skvallrar" när vår nya (betydligt lugnare) valp gör något ofog - som här t.ex. :D
 
Åh hjälp, har det redan gått två år. Jag tycker det känns som om det var igår du berättade om den nya, lilla röda.
 
Precis vad jag också tänkte. Hjälp vad tiden går...


Till trådskrivaren. Jag tror inte din valp är vildare än normalt. Man har en förmåga att glömma bort hur det var när man haft en gammal och klok hund i flera år :D
 
Jag återkommer med en lägesrapport när jag börjat slita mitt grånande hår :D
Kompostgalleruppsättning, hussanering och tomtsanering är dagens projekt.
När vi var och tittade på valpen hade han nyss vaknat-det tog 1½ timme innan han sprungit av sig så pass att han gick ta i....Han är vild!
 
Det är härligt med såna där energiknippen tycker jag. Men det tar ett tag innan första chocken har lagt sig efter att ha haft det lugnt i många år ;).

Som tur var hade vi god hjälp av gammelhunden i början att både uppfostra och vid behov "platta till" valpen. Även om de inte fick så lång tid tillsammans som vi hoppats.

xdabalekaug.jpg


Jadzia - tiden går fort. Exakt idag, dán före midsommarafton hämtade vi den lille busen :smirk:.
 
Grattis!

Har du läst B. Rödsedts bok som jag tipsade dig om.
Om inte läs den INNAN valpen får springa efter en fågel eller något annat vilt. Ingen trast ärla eller liknande. Hunden har redan efter EN gång lärt sig ett felbeteende som blir ett riktigt elände att korrigera senare när du ska jaga med den.
Det är jätteviktigt att det blir rätt FÖRSTA gången, den ska sätta sig när VARJE fågel flyger. Alla ggr.under hela livet. Då blir det enkelt när den ska användas i jakten.

Hoppas verkligen att du lyckas för då har du världens härligaste hund
 
"Jag tror inte din valp är vildare än normalt"

Säg inte det, V är en mkt speciell hund med en enerverande energi som håller i sig till de dör, med tanke på storleken kan de hundar som inte disciplinerats bli en aningen för mycket.
Upplever dem dessutom som en aningen vimsiga - sega, tåliga, outtröttliga, egensinniga, en del är dessutom studsiga och pipiga.

Min erfarenhet är att vill man ha en lydig hund så är detta en ras som kräver en aningen mer än "standard".
Den bör definitivt få arbeta - ingen hund som passar bara som sällskap.
 
lånar och svarar på tråd

Jag har en weimaraner, i stort sett samma sak, ngt mjukare, dock individuellt.

Min är 9 månader, jag tränar henne varje dag, har gjort sedan hon var 3 månader, det har gett resultat, hon går aldrig i från mig och skulle aldrig våga ifrågasätta ledarskapet, MEN vi tränar med 2 andra W, som är helt odrägliga. De fick aldrig lära sig som valpar, energiknippen som de är så väljer de att gå emot och trotsa så att de kan få utlopp för sin outtömliga energi. V är likadana, vill du ha en diciplinerad hund så finns det inga genvägar hos dessa hundar, de ska vara förarveka, men man får jobba för det, du får inget gratis.

Så börja träna från början, det är inga lätta hundar, själv har vi vhorsteförbud i huset eftersom min pappa är uppväxt med rasen. :crazy:

Jag har bara två råd.
1. Gå alla kurser du kan för det är mkt följsamma och lättränade hundar
2. Lyssna ALDRIG på "vhorsteexperter" som är från den gamla skolan, så fort elhalsband och tvångsapportering nämns dra öronen åt dig och börja prata om djurplågeri och glädje från hundens sida.

Hoppas du ska jaga med hunden.

MVH E
 
Jo, så kan det säkert vara.
Jag skrev det med ett litet leende på läpparna, eftersom man ofta har glömt bort hur det är att ha valp, när man haft en vuxen och lydig hund i många år.
 
Min yngste är ju redan ett och ett halvt och det känns inte som så länge sedan som jag visade bilder på den söta lilla vappisen :D
 
Vi hämtade hem det lilla vilddjuret på torsdagkväll och han sov hela natten utom en liten ut-och-kissa-sväng vid tre, då var jag övertygad om att jag skulle få vara vaken, men nej, han kurade snällt ihop sig igen och somnade om till 8.
Han gillar att busa men är jättelätt att säja till, jag tror att de hade stressat honom mycket där han var när vi kollade på honom.
Han har redan lärt sig gränserna på gården, går fram till gränsen står och snusar men vänder snällt tillbaka.
Verkar vara otroligt lättlärd och uppmärksam. Gillar att ligga i knät och titta på världen.
Jag hade inte alls behövt vara orolig, det här går nog finfint. Namn har vi hunnit enas om också!
Kursande och apellträning blir det så småningom och jaga ska han göra (ska bli SJCH) :D Draghund kommer han att bli också förhoppningsvis. Bara han växer till sig..
 
I kväll har vi gjort debut på brukshundsklubben! Den lille fick leka med ett par valpar och bli beundrad av alla närvarande hundmänniskor, ett lite bomärke hann sättas på apellplan så att alla ska veta att han är på gång :cool:
Nästa år tar vi dom hela bunten!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 647
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 983
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 200
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp