Bukefalos 28 år!

Hjälp! Kaniners tänder??

YorkWann

Trådstartare
Passar några bekantas dvärgvädur nu i en vecka. Jättetrevlig liten sak! :) Men la märke till att den inte gnagde så bra, den ville, men det gick liksom inte. sitt torrfoder och hö knaprar den i sig. :)

Nu såg jag att tänderna är VÄLDIGT långa, vad gör man åt det? filar man eller klipper själv??

Ägarna är på semester utomlands och går inte att få tag på, och mormodern, som haft kaninen en vecka nu visste inte alls. (Jag har haft kaniner innan men det var minst 15 år sen och alla slet ner sina tänder bra.)

Ringa vet och rådfråga??
 
Sv: Hjälp! Kaniners tänder??

Jag själv hade inte vågat mig på att fixa tänderna..jag hade nog ringt vet.

Alla våra gnagare(kanin o marsvin) har fått tillgång till mkt hö, då detta gör att dom sliter ner tänderna naturligt. Även en bit torrt bröd varje dag har gjort susen! Aldrig behövt korrigera tänderna hos vet.

Hoppas det löser sig för er!
 
Sv: Hjälp! Kaniners tänder??

Går de över varandra, tex under/över? (Trött men du kanske förstår?:o)

Fick rådet av en vetassistent när jag ringde dit att höra med en djuraffär här och de skötte slipning/klipp utmärkt. Sövdes senare hos vet eftersom de trodde att tänderna bak hade blivit knas också. Den kaninen hade troligtvis fått en smäll av någonting som ändrade bettet.
 
Sv: Hjälp! Kaniners tänder??

Om din kanins tänder inte slipas ned naturligt kan du vända dig till en veterinär eller till din uppfödare som brukar kunna slipa ned kaninens tänder. En kaninuppfödare har ofta garanti mot ärftliga bettfel, och du brukar kunna byta kanin om du märker att kaninens tänder inte är som dem ska.

Länk raderad av moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp! Kaniners tänder??

Klippa med klotång är inte att rekommendera då tänderna kan spricka hela vägen upp. Låter som den här kaninen har problem även med kindtänderna då bör man söva och undersöka munhålan och låta veterinär raspa dem.
 
Sv: Hjälp! Kaniners tänder??

ja, precis..risken är att dom spricker hela vägen, hade INTE gett mig på det sj..Så veterinär är att rekommendera!! Speciellt om hon har så att dom går över varandra så pass mkt!
 
Sv: Hjälp! Kaniners tänder??

Klippa med klotång är inte att rekommendera då tänderna kan spricka hela vägen upp. Låter som den här kaninen har problem även med kindtänderna då bör man söva och undersöka munhålan och låta veterinär raspa dem.

Okej, hur kommer det sig att du tror hon har problem med kindtänderna?
 
Sv: Hjälp! Kaniners tänder??

Om tänderna inte har slipats normalt på länge så lär ju de tänderna ha växt mer än vad de borde.
 
Sv: Hjälp! Kaniners tänder??

aha, okej.

alltså, jag har faktiskt gett mig på att klippa lite på tänderna då vet inte har tid förrän nästa vecka och kaninstackarn lider ju av detta. (De är LÅNGA, börja "rulla" inåt liksom) Nu kan hon äta lite pellets osv igen..
 
Sv: Hjälp! Kaniners tänder??

Då hon verkar ha svårt att tugga. Jag har sett i och för sig ett marsvin som hade svårt att äta och dreglade lite. På den hade kindtänderna vuxit om varandra i gommen. Så det är bra att kunna titta in i munne på kaninen och se så det inte har hänt något sånt. TS skrev ju att den hade underbett (kan ju vara normalt bett) men precis som på hästar när tänderna inte går exakt emot varandra så kan de växa för mycket även inne i munnen och de tänderna är svåra att se själv.
 
Sv: Hjälp! Kaniners tänder??

Jag skulle nog gå till vetrinären eller kolla om djuraffären gör det
/Guinea
 
Sv: Hjälp! Kaniners tänder??

Hellre vetrinär än djuraffär. Djuraffärer tenderar att tro sig ha mer kunskap än de verkligen har...
 
Sv: Hjälp! Kaniners tänder??

*kl*

På marsvin kan man kolla tänderna i käkarna om man försiktigt lirkar in en tesked i munnen. Fast då får man ju hålla djuret väldigt stilla. Men säger ändå som de andra, veterinär skadar inte att uppsöka. Men om det inte är din kanin så kanske ägarna ska göra det när de kommit tillbaka.
 
Sv: Hjälp! Kaniners tänder??

Man kan klippa själv när det gäller framtänderna. Klotång och en fil. vet. gör på samma sätt när det gäller framtänder.
Dock behöver ni/de någon som visar första gången, bäst då att kontakta vet. Där kan även kindtänderna kontrolleras, jag tror inte det går med tesked på kanin.

TS skrev ju att den hade underbett (kan ju vara normalt bett) men precis som på hästar när tänderna inte går exakt emot varandra så kan de växa för mycket även inne i munnen och de tänderna är svåra att se själv.

Underbett är aldrig normalt bett på en kanin. Rätt bett är när överkäkens framtänder är något framför underkäkens, och underkäkens tänder ligger mot de små stödtänderna i överkäken (ser ut små riskorn bakom tänderna).
När tänderna går ihop exakt kant mot kant kallas det tångbett vilket också är ett fel.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 741
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 637
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 101
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 189
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp