Bukefalos 28 år!

hjälp, katten luktar, typ diesel!

jerseyko

Trådstartare
på hela ryggen, tror de kan va diesel men kan lika gärna vara något annat, sambon är inte hemma heller han hade vetat de direkt.

Vad ska jag göra? Hur märker man om hon fått i sig något giftigt?
 
Sv: hjälp, katten luktar, typ diesel!

Tvätta, givetvis! Först två omgångar med matolja som sköjs bort, sedan två omgångar med diskmedel(yes) som sköljs bort, sedan något milt schampo om ni inte har kattschampo. Skölj noga och länge efteråt. Ring vet om katten verkar må dåligt, eftersom du inte vet exakt vad det är så kan du inte säta in någon förebyggande åtgärd själv.
 
Sv: hjälp, katten luktar, typ diesel!

Bara hälla på matolja på ryggen?

Jag kommer ju ingenstans heller eftersom sambon står på vägen med rasat avgassystem.

Dåligt mår hon inte, ligger här vid datorn och sover, andas ganska häftigt men hon kom ju in nyss, svart å de e skitvarmt ute, men hon flämtar inte.

Dom spyr väl om dom blir förgiftade?
 
Sv: hjälp, katten luktar, typ diesel!

Ja, på med matolja, det löser upp eventuella dieseloljor, och sen går resterna att tvätta bort med yes. Du märker nog om hon börjar må dåligt, en enstaka kräkning är heller ingen större fara, men om hon börjar vingla, kräks flera gånger osv så behöver hon ju vård. Antagligen är det ingen fara, och den största risken är ju då exem på ryggen där det sitter. Ett bra tips är att klippa klorna innan man badar...
 
Sv: hjälp, katten luktar, typ diesel!

den här katten brukar bada i bäcken och fånga ödlor så de blir nog inga större problem, har spolat henne bra mång ggr under kranen då hon gjort riktigt stora hyss som kattunge, men hon har aldrig brytt sig.

Nu ligger hon å vilar, kollade slemhinnorna och dom är laxrosa och har inte ändrat färg.

Väntar med att bada tills gubben kommer hem, så han kan konstatera vad det är, Förhoppnignsvis har hon bara legat under någon gammal bil å tagit skydd för värmen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
870
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
560
Senast: Catsu
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
759
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 238
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp