Bukefalos 28 år!

Hjälp!! Lätta tränings tips till högdräktig och undernärd fullblod?

MocklersHill

Trådstartare
Hejsan
För cirka 2 veckor sedan tog jag omhand om ett engelskt fullblod sto på 14 år. Hon hade tidigare blivit vanvårdad hos en äldre man som hade ett 50-tal fullblods hästar som han vanvårdade totalt, då de ej fick tillräckligt med mat och både ston och hingstar gick i samma hage hela tiden vilket då ledde till att praktiskt taget alla stona var dräktiga (lika så mitt)!
Men i somras satte polisen stopp för honom och tog ifrån honom han hästar. Och mitt sto har nu sedan i somras varit på en djurklinik och fått äta upp sig lite, dock är hon ju fortfarande undernärd men med lite mat i några veckor till så kommer hon att se ut som vilken häst som helst :)
Därför är min fråga om det är någon som kan komma med tränings tips på hur jag kan bygga upp hennes muskler, dock inte för ansträngade övningar för det är så att hon fölar om cirka 1-1,5 månad!
Vet att man inte ska träna dom den sista tiden, men är orolig att fölningen inte kommer att gå bra om hon bara består av "skinn och ben"
Tacksam för svar! :)
 
Sv: Hjälp!! Lätta tränings tips till högdräktig och undernärd fullblod?

Tycker nog inte att du ska börja träna henne nu när hon är högdräktig och behöver all energi till sin dräktighet och förestående fölning.
Däremot kan du ut och promenera med henne, röra på sig mår hon bra av och det är nog alldeles tillräckligt för henne nu.
Annars är det nog bara mat, kärlek, pyssel och lugn och ro hon behöver.
 
Sv: Hjälp!! Lätta tränings tips till högdräktig och undernärd fullblod?

Tycker nog inte att du ska börja träna henne nu när hon är högdräktig och behöver all energi till sin dräktighet och förestående fölning.
Däremot kan du ut och promenera med henne, röra på sig mår hon bra av och det är nog alldeles tillräckligt för henne nu.
Annars är det nog bara mat, kärlek, pyssel och lugn och ro hon behöver.

Nej självklart inte, jag menar mest bara vilka övningar jag kan göra för att bygga upp henne. Leder bara runder henne i skritt i ridhuset, men jag menar typ: att jag går över bommar osv....
 
Sv: Hjälp!! Lätta tränings tips till högdräktig och undernärd fullblod?

En undernärd häst ska inte tränas eller "bygga muskler" från träning alls . Är den undernärd kan den öht inte sätta muskler för resursen till det finns inte på den hullmässigt så all energi behövs för att återställa balansen på grund hull på hästen .
Låt den bara ha det lugnt , gå i hagen, äta näringsriktig mat baserad på en analyserad grovfodergiva som du kompletterar upp med det den behöver av extra energi och protein . Hon behöver säkert kalk och bitamin tillskott utöver det vanliga också eftersom hon har den historia hon har och är högdräktig . Är hon så undernärd se till att täcka henne varmt också så energi inte bränns till att hålla värme !.Att gå promenader är fint för henne men glöm muskel byggande "övningar" i övrigt .
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp!! Lätta tränings tips till högdräktig och undernärd fullblod?

Fast jag blir rädd när jag läser ditt inlägg. Är det din häst från början eller har du köpt denna häst? Eller är du "jourhem" åt hästen??


Att du ska ta hand om en undernärd häst som ska föla "när som helst" och du ställer dessa frågor..
Jag hoppas det går bra och för övrigt så skriver jag udner på mackans inlägg.
 
Sv: Hjälp!! Lätta tränings tips till högdräktig och undernärd fullblod?

En undernärd häst ska inte tränas eller "bygga muskler" från träning alls . Är den undernärd kan den öht inte sätta muskler för resursen till det finns inte på den hullmässigt så all energi behövs för att återställa balansen på grund hull på hästen .
Låt den bara ha det lugnt , gå i hagen, äta näringsriktig mat baserad på en analyserad grovfodergiva som du kompletterar upp med det den behöver av extra energi och protein . Hon behöver säkert kalk och bitamin tillskott utöver det vanliga också eftersom hon har den historia hon har och är högdräktig . Är hon så undernärd se till att täcka henne varmt också så energi inte bränns till att hålla värme !.Att gå promenader är fint för henne men glöm muskel byggande "övningar" i övrigt .[/QU

Allt de med maten och vitaminer får hon redan, ja självklart ska jag inte få henne biffig! Men grejen är den att hon måste röra på sig, och det är de som är min fråga, vilka övningar kan jag göra då? för måste röra på henne då det är väldigt dåligt väder ute och hon motionerar knappast så mycke nu :/ Är rädd att hon blir stel om hon bara står i hagen och sen tar in henne i boxen och hon bara står där :/
 
Sv: Hjälp!! Lätta tränings tips till högdräktig och undernärd fullblod?

Röra på henne går väl utmärkt ? Du får promenera och gå . Övningar och muskelbyggande och bommar osv glöm det . Om du traskar ridhuset runt lär det räcka om du bedömer hon behöver annat än total vila och hagvistelse . Har du dåliga hagar i fråga om
Naturlig vistelse eller korta utetider ?
 
Sv: Hjälp!! Lätta tränings tips till högdräktig och undernärd fullblod?

Röra på henne går väl utmärkt ? Du får promenera och gå . Övningar och muskelbyggande och bommar osv glöm det . Om du traskar ridhuset runt lär det räcka om du bedömer hon behöver annat än total vila och hagvistelse . Har du dåliga hagar i fråga om
Naturlig vistelse eller korta utetider ?

men nu ska jag förtydliga de här!! jag vill inte att hon ska ha massa muskler, bara att hon rör sig och mår bra!
Ja för just nu går jag cirka 30 min i ridhuset om dagen med henne,nej hagarna är det inte fel på, bara mest att hon bara står stilla när det är så mycke snö nu :/ och sen när hon kommer in i boxen så rör hon inte sig så mycke där heller :/ hon har redan problem med stela leder om hon står länge, men de går över såfort jag gått med henne en stund. Men tror du att de räcker med att jag bara går med henne i ridhuset en stund om dagen?
 
Sv: Hjälp!! Lätta tränings tips till högdräktig och undernärd fullblod?

Att ta en liten promenad om dagen är väl alldeles utmärkt. Att anstränga en häst i det skicket som snart ska föla hade jag inte gjort. :)
 
Sv: Hjälp!! Lätta tränings tips till högdräktig och undernärd fullblod?

Att ta en liten promenad om dagen är väl alldeles utmärkt. Att anstränga en häst i det skicket som snart ska föla hade jag inte gjort. :)

Va bra :)
Hon tycker om de oxo så de e ju bra ;)
Hur pass länge kan jag gå med henne tills hon ska föla?
 
Sv: Hjälp!! Lätta tränings tips till högdräktig och undernärd fullblod?

Ja det tror jag definitivt utifrån de förutsättningarna du beskriver .
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: nexxa
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 616
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235
Hundhälsa Hejsan Jag och min sambo är lyckliga husse & matte till en japansk spets på 6 månader. Vi är dock rädda för att vi har gett våran valp...
Svar
4
· Visningar
2 067
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp