HJÄLP! Leverproblem..

myfairlady91

Trådstartare
Var iväg med min katt hos veterinären idag, han har varit lite hängig de senaste dagarna och inte ätit/druckit så mkt. Tog blodprov på honom som visade att allt var bra med njurarna, men däremot så var det lite aktiviteter i levern. Hade ett för högt värde. Fick lite antibiotika och kortison, ska ha det i 30 dagar. Var uttorkad så han fick dropp oxå. Köpte specialfoder för leverproblem, Hills. Allt som allt så gick det på 1428 kr och då har vi inte hämtat ut medicinen. Men det är det värt, han har ju inte kostat så himla mkt i veterinärkostnader de senaste 13 år.

Jag undrar om det är någon mer som har gett sin katt Hills foder för just leverproblem och hur länge man ska ge katten det!?! Är det på livstid eller kan man gå över till annat foder när säcken är slut!?! Glömde fråga veterinären..

Vi ska inte tillbaka på återbesök om 30 dagar utan om katten är ok så är det bara att fortsätta som vanligt. Innebär det att hans levervärden är ok då!?!

Kan så himla lite om katter alltså..
 
Jag har inte haft någon katt med leverproblem, men dock en katt som har haft lite höga njurvärden. Han fick då äta Specific foder för njursjuka katter, och det åt han tills njurvärderna låg normalt igen (vilket tog ca 6 mån). Nu har vi börjat gå över till hans vanliga foder igen, och om några månader ska vi väl på en återkontroll för att se om njurvärderna ligger bra eller ej. Jag hoppas det!
Det konstiga är att han aldrig visat några symtom från njurarna, det upptäcktes vid en rutinkontroll då han var inne för annat...
 
Man har väldigt mycket reservkapacitet
och det är först när mycket stor del
av njurar/lever slås ut som man ser
symptom.
 
För säkerhets skull kan du väl bara ringa veterinären och höra vad som gäller med fodret.
De brukar ha journaler så de kan titta tillbaka och se vem du och din katt är och vad ni var in för!
 
Jag har precis varit inne till veterinären med min norska skogkatt som också varit hängig under en längre tid, hon hade bra värden på levern och njurarna med hade förövrigt dåligt blodvärde, hon var också uttorkad så hon fick dropp, special foder (Hills) och antibiotika besöken gick på närmare 2000 kr utan medicinen.

Min katt har tyvärr inte blivit bättre efter 1 vecka så vi måste få en ny tid till henne imorgon igen, hennes bror har just avlidit pga leverproblem.

Hon har fått "normal" mängd special foder alltså lika mycket som hon äter vanligt blötfoder.

Hoppas att din kisse kommer att bli frisk snart!
 
Tack för svaren!

Min kisse mår mkt bättre nu, han äter och dricker som vanligt. Ligger inte inne å sover hela dagarna längre utan han är ute å rör på sig som vanligt. Ska ringa veterinären i veckan tänkte jag..
 
Vilken tur att han mår bra! :)
Jag fick avliva min hona idag :cry: hon hade en medfödd missbildning i blodkärlen.. *snyft*
 
Senaste uppdateringen:
Katten mådde bra efter en månad, han var fullt återställd (trodde vi iaf). Åt som vanligt och var pigg å glad.. Men i början av april så började han magra av och åt inte lika mkt längre. Vi fick ny medicin för "leverproblemen". I söndags så var han riktigt dålig och jag å sambon åkte till Slöinge med honom. Där togs det lite prover och det visade sig att han hade problem med sköldkörteln. Han fick ligga kvar och vi hämtade honom i tisdags. Han hade inte ätit något, men det var igen fara enligt dem jag pratade med på Slöinge. I morse så vaknade min pappa av att katten gick ner till hallen och gnydde lite. När han kom ner så låg katten på mattan och var helt väckt. Mamma å pappa bar ut katten på gräsmattan och pappa satte ett skott i nacken på katten! :cry: Pappa ville inte att han skulle lida något mer..
Det känns så tomt och jag är ledsen.. Kan inte riktigt förstå att katten är borta!?! Såg när han föddes mer eller mindre och han har alltid funnits hos oss känns det som (13 år blev han).

Nu har han det bra, slipper lida mer.. Det är bara vi som är kvar som lider..
 
Vor katt hade/har? förhöjda levervärden. Det upptäcktes då hon kastrerades. Käkade Hills foder för leverproblem och nu efter 5-6 säckar så har vi gått över på vanligt Hills foder igen. Ska dock in till våran underbara veterinär och ta nya prover snart igen då vi vill se hur det ser ut nu.

(Hon fick medicin också till en början.)

Tråkigt att kissen inte klarade sig. men hon fick i alla fall några fina år och som det verkar så var hon ju riktigt dålig och då är det ju det ända rätta även om det är så otroligt tungt när dom är borta.
 
Min katt hade nog trots allt inte några leverproblem. Det senaste blodprovet vi tog var helt fullt normalt. Inget höjt levervärde.. Hade ju i stället problem med sköldkörteln!

HAN fick många fina år tillsammans med min familj å mig. Han var världens bästa katt i mina ögon och det blir svårt att ersätta honom..

Jag är arg på mig själv över att vi inte tog bort honom i söndags när han mådde så dåligt. Men gjort är gjort..
 
Tack :bow: Jag önskar bara att vi hade låtit honom slippa lida helt å hållet.. det hade varit bättre att låtit honom somna in i söndags! Men gjort är gjort och han kommer inte tillbaka :cry: Det blir svårt att ersätta honom då det var världens bästa katt i mina ögon!
 
Det är lätt att vara efterklok.
Det var inte meningen att skriva hon, går av bara farten då vi har hon katter hemma. jag är övertygad om att han hade det bra hos er.
Ingen ersätter ett älskat djur som gått bort. Men det kanske kommer finnas en ny plats för en ny individ senare. Men alla djur är olika och har sin speciella plats som ingen annan kan ta!
 

Liknande trådar

Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
516
Senast: Lyan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 437
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 108
Senast: Castellini
·
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp