HjÄlp Med Att Bygga Ridbana!

H

hon_med_skäcken

Vi ska bygga ridbana nu hemma;) Tack och lov;). Men jag vill att det ska bli rätt så att man inte slänger ut massa pengar på att anlägga en bana.. Vi har inte så mkt pengar till fiberdukar, gummi dukar o.s.v.. Jag har tagit ut lite tips på nätet men jag vet ej hur det blir. Kan ni ge lite tips på vad ni kanske har gjort hemma på er utebana. Läste att man kunde scakta av och lägga på BARK och sen 0,8 sand över är det bra? Eller ska man bara lägga 0,8 sand över gräset?
Det kanske finns många andra som kan bättre än jag:idea:
 
Sv: HjÄlp Med Att Bygga Ridbana!

alltså om vi säger såhär. Att inte vilja slänga ut en massa pengar på ridbana som du kallar det... behöver ju inte slängas ut! Om vi säger att vi betalar en hundring för en ridbana (100000) då får du ju allt du behöver som, duk, makadam, sand, drenering. Allt sådant som behövs för att ridbanan skall funka i alla väder. Dessutom så att sanden inte försvinner ner i jorden eller sprider ut sig. Så i längden så tjänar man på att bygga en ordentlig ridbana och du kommer ångra dig annars. Lägger man sanden direkt på gräset vet ja inte hur det blir men sanden kommer ju så småningom glida åt sidan och du kanske får hästen att trampa rakt på gräset, halkar, bryter ett ben och så kostar det pengar! Nu gick jag lite långt men du förstår principen.;) Sen är det ju upp till var och en hur man vill göra sin ridbana. Finns ju massor av olika material. Vi har drenerat våran ridbana, makadam, grus i botten, duk och sen sand. Funkar jättebra! Kostade 100 000 om ja inte minns fel.
Men som sagt. Alla vill ha olika.

Lycka till!
Underhåll är oftast dyrare i längden än en stor kostnad.
 
Sv: HjÄlp Med Att Bygga Ridbana!

oki men jag förstår vad du menar.. Men nu är det så att vi HAR ínte RÅD att betala 100 000 på en RIDBANA:eek:. Den behöver ej kosta så mkt..Det är så att vi har ett hyrstall och ägaren som har stallet vill oxå ha en ridbana men vill absolut inte lägga ut så mkt pengar. Det kan vi inte heller göra som bara hyr hos dom.. Det skulle kännas lite knepigt om vi lämnade stället sen och dom fick den ridbanan sen. Dessa hästar,, dom är inte billiga;)
 
Sv: HjÄlp Med Att Bygga Ridbana!

e de inte som äger banan ska ni inte betala en krona för den - inte förrän den är färdig och isf betala för att använda den!
 
Sv: HjÄlp Med Att Bygga Ridbana!

Hej!

Utanför min ridbana, på "vägen" till/från ridbanan, har jag lagt 0-8 direkt på marken. Och det är jättebra underlag av det! Så är ni inte hur många som helst som skall rida samt att ni kan spara lite på eran ridbana när det är dom värsta regnperioderna och anlägger banan på hyfsat dränerat område så funkar det nog.

Och så får ni fylla på med något lass 0-8 vartefter åren går, men det blir mååånga lager 0-8 bara för kostnaden av markduken...

Jag har även läst i Ridsport tror jag det var att 0-8 på gräs är en utmärkt budget-ribane variant.

Lycka till!
 
Sv: HjÄlp Med Att Bygga Ridbana!

Jaha tack för tipsen..:D
 
Sv: HjÄlp Med Att Bygga Ridbana!

*kl*
Ni som anlagt ridbana med 0-8 grus, hur mycket har ni betalat för ett lass inkl transport (och hur många kubik fick ni per lass)????
 
Sv: HjÄlp Med Att Bygga Ridbana!

jag har 0-8 som översta lager på min ridplan, har annat grus under. Till det översta lagret på min 24 x 40 meters bana gick det 8 lass med 0-8 grus, 4 stycken bil med släp omgångar. Tyvärr minns jag inte längre hur många kubik det var.

Gruslagret under var "slätt som ett dansgolv" innan det här lagret lades på så inget extra grus av det här användes för att jämna ut några ojämnheter.

Priset vet jag inte riktigt eftersom jag köpte gruset till alla lagren samtidigt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 704
Senast: Amk
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 750
Senast: Ava22
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 652
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 133
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp