Bukefalos 28 år!

Hjälp med avtal

Blandrastik

Trådstartare
Sitter och kollar igenom avtal då jag (förhoppningsvis) ska sälja min häst, den ska besiktas på fredag.

Under paragrafen "Hästens skick", finns två alternativ:

1. Endast vid konsumentköp enligt konsumentköplagen.
Hästen överlåts i befintligt skick utifrån vad en omsorgsfull köpare har anledning att förvänta osv.


2. Köp enligt köplagen
Hästen överlåts i befintligt skick. Köparen avstår alla anspråk mot säljaren och priset är fastställt med hänsyn till detta osv.


Jag vill ju kryssa i alternativ ett, men enligt lite runtsurfande skulle konsumentköplagen bara gälla om jag är näringsidkare. Jag säljer som privatperson till privatperson. Tycker alternativ två känns lite "härharuenhäst".

Vilken ruta ska jag bocka i?
 
2. Det är den lagstiftning som gäller. Däremot så är köplagen dispositiv så du kan formulera om texten som du vill. :)
 
Men varför hålla på och mecka med något som fungerar? OM du inte är juridiskt bevandrad, kan du ju få en "trevlig" text som inte håller vid en tvist.

Nöj dig med standardtexten om du inte vill ha annan betydelse.
 
Nej, ska nog inte mecka. Det är bara texten:
Köpeskillingen har fastställts med hänsyn härtill. Köparen har således ej rätt att göra gällande några fel och brister.

Det låter som om hästen borde vara billigare, men jag kryssar i den rutan.
 
Jag ger mig! :D

Jag fick bara en sån dålig bild av att alternativ två var när du typ "köpte en Brunte på Vrigstad Marknad" enligt "skyll-dig-själv-om-det-inte-funkar-men-den-var-ju-billig-principen.
 
Men vad är du ute efter? Vill du lämna garantier på hästen kan du ju göra det i sista avsnittet. Men varför i hela friden vill du ta på dig ansvar för köparens hantering?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 882
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Har hittat en köpare på min häst, men vi har ej skrivit papper ännu. Sitter och pillar med kontraktet nu. Så här står det: "Parterna är...
Svar
15
· Visningar
2 261
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Hejsan Behöver lite tips om vilket köpskontrakt ni bruker använda vid hästköp? Tittade på Agria's, men blev väldigt förvånad över...
Svar
5
· Visningar
1 118
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp