Bästa köpskontrakt?

Loons

Trådstartare
Hejsan

Behöver lite tips om vilket köpskontrakt ni bruker använda vid hästköp?

Tittade på Agria's, men blev väldigt förvånad över detta "alternativ 2 – Köp enligt köplagen  Hästen överlåts i befintligt skick med total friskrivning för alla synliga och dolda fel. Köparen godtar således Hästens skick och avstår med bindande verkan från alla anspråk mot Säljaren på grund av fel eller brister i Hästen av vilket slag det vara må. Köpeskillingen har fastställts med hänsyn härtill. Köparen har således ej rätt att göra gällande några som helst fel och brister i Hästen (fullständig friskrivningsklausul)"

Jag köper privat, och jag känner att säljaren verkar väldigt bra och ärlig, men kan det stämma man inte är skyddat alls ang. dolda fel. Om det är något som säljaren ved flid inte talat om tex?

Help! :)
 
I Köplagen har säljare och köpare samma ansvar för varans skick så att säga. Det är upp till säljaren att lämna ut all information och till köparen att undersöka.
I den lagstiftningen kan man om man önskar just avtala bort dolda fel och sälja i det som brukar kallas befintligt skick. Om nu bägge parter godtar det. Med andra ord i affärer som lyder under Köplagen kan man avtala om nästan vad som helst så länge bägge parter går med på det.

När det gäller Konsumentköplagen kan man inte göra det. I den lagen kan man bara avtala om sådan som är bättre för köparen än vad lagen säger. Annat gäller inte även om man skulle ha gjort ett skriftligt tillägg som bägge skrivit under.

Det korta svaret på din fråga är: Ja man kan avtala bort dolda fel i affärer som görs enligt Köplagen.
 
Hejsan

Behöver lite tips om vilket köpskontrakt ni bruker använda vid hästköp?

Tittade på Agria's, men blev väldigt förvånad över detta "alternativ 2 – Köp enligt köplagen  Hästen överlåts i befintligt skick med total friskrivning för alla synliga och dolda fel. Köparen godtar således Hästens skick och avstår med bindande verkan från alla anspråk mot Säljaren på grund av fel eller brister i Hästen av vilket slag det vara må. Köpeskillingen har fastställts med hänsyn härtill. Köparen har således ej rätt att göra gällande några som helst fel och brister i Hästen (fullständig friskrivningsklausul)"

Jag köper privat, och jag känner att säljaren verkar väldigt bra och ärlig, men kan det stämma man inte är skyddat alls ang. dolda fel. Om det är något som säljaren ved flid inte talat om tex?

Help! :)
Ett fel som säljaren känner till är inte dolt
 
Så hur gör man då för att säkra sig bäst möjligt? (och det är rimligt för båda köpare och säljare) någon som har tips på ett bra kontrakt?
Jag har endast handlat i danmark förut, så då har det varit efter dansk lagstiftning med danskt kontrakt :)
 
Så hur gör man då för att säkra sig bäst möjligt? (och det är rimligt för båda köpare och säljare) någon som har tips på ett bra kontrakt?
Jag har endast handlat i danmark förut, så då har det varit efter dansk lagstiftning med danskt kontrakt :)

Gen om att göra en ordentlig besiktning på klinik som du väljer.
Begära ut journaler, kolla upp säljaren ordentligt, kolla tävlingsresultat osv.
 
Ett fel som säljaren känner till är inte dolt

Nej men om köparen inte undersöker saken har den inte fullgjort sin undersökningsplikt och kan inte åberopa felet. Det är inte som med konsumentköplagen som är gjord för att skydda konsumenter mot "stora bolag"/näringsidkare, under köplagen är båda parter likställda.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 565
Ekonomi & Juridik Har hittat en köpare på min häst, men vi har ej skrivit papper ännu. Sitter och pillar med kontraktet nu. Så här står det: "Parterna är...
Svar
15
· Visningar
2 212
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 075
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Sitter och kollar igenom avtal då jag (förhoppningsvis) ska sälja min häst, den ska besiktas på fredag. Under paragrafen "Hästens...
Svar
8
· Visningar
881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp