Sälja under vilken lag?

kolblakkur

Trådstartare
Har hittat en köpare på min häst, men vi har ej skrivit papper ännu. Sitter och pillar med kontraktet nu. Så här står det:
"Parterna är medvetna om att Hästen utgör begagnad vara, varför den överlåts i befintligt skick. Köparen har beretts möjlighet att före köpet noga undersöka Hästen. Parterna har avtalat följande om det skick Hästen skall överlämnas i på leveransdagen:

Alternativ 1 Endast vid konsumentköp enligt konsumentköplagen

Hästen överlåts i befintligt skick utifrån vad en omsorgsfull Köpare har anledning att förvänta sig med hänsyn till Hästens ålder och bruk, pris, kända veterinärintyg samt de upplysningar och garantier säljaren lämnat i § 7, § 8, § 9 samt eventuell friskrivning i § 10. Om Köparen har avstått från att göra egen veterinärbesiktning på klinik före köpet, äger Köparen ej rätt att göra gällande sådana fel och brister som borde ha upptäckts vid sådan normal och omsorgsfull veterinärbesiktning.

Eller alternativ 2 – Köp enligt köplagen

Hästen överlåts i befintligt skick med total friskrivning för alla synliga och dolda fel. Köparen godtar således Hästens skick och avstår med bindande verkan från alla anspråk mot säljaren på grund av fel eller brister i Hästen av vilket slag det vara må. Köpeskillingen har fastställts med hänsyn härtill. Köparen har således ej rätt att göra gällande några som helst fel och brister i Hästen (fullständig friskrivningsklausul)."

Vilket alternativ blir mest fördelaktigt för mig som säljare att välja? Hästen kommer inte att veterinärbesiktigas innan köp.

I nästa paragraf står det:
"Reklamation - gäller ej vid konsumentköp
Reklamerar Köparen inte inom sex månader från leveransdagen förlorar Köparen, om inte annat följer av garanti eller liknande utfästelse, rätten att åberopa felet. fel som upptäcks efter denna reklamationsfrist anses således ej utgöra fel som åvilar Hästen per leveransdagen och får ej åberopas av Köparen."

Innebär det att vid alternativ 2 så kan köparen reklamera?
 
Vilken lag det blir beror på vilken "status" säljare och köpare har.
1. Är säljaren näringsidkare/företag och köparen privatperson blir det Konsumentköplagen och de regler som gäller där.
2. Är säljare och köpare privatpersoner blir det Köplagen.
3. Är säljaren privatperson och köparen näringsidkare/företag blir det Köplagen.
4. Är säljare och köpare bägge näringsidkare/företag blir det Köplagen.
 
Konsumentköplagen ger köparen en mycket starkare ställning, bl a är tiden för reklamation 3 år. Men även om det normalt "skulle räcka" med köplagen så kommer konsumentköplagen att gälla om man anger den i kontraktet.
 
Konsumentköplagen är en så kallat tvingade lagstiftning som lägger det mesta ansvaret på säljaren. Den gör också att även om man skriver in saker i sitt köpeavtal så gäller det inte om det är en försämring för köparen.
I Köplagen däremot gäller allt som bägge parter är överens om i sitt avtal. Saker som befintligt skick eller att man ska tillämpa det regler som finns i Konsumentköplagen. Som säljare om man inte är tvingad till att använda Konsumentköplagen ska man tänka sig noga för innan man går med på att använda den istället för Köplagen. Man får då själv ett sämre skydd om det visar sig att det blir någon typ av tvist.
 
Har hittat en köpare på min häst, men vi har ej skrivit papper ännu. Sitter och pillar med kontraktet nu. Så här står det:
"Parterna är medvetna om att Hästen utgör begagnad vara, varför den överlåts i befintligt skick. Köparen har beretts möjlighet att före köpet noga undersöka Hästen. Parterna har avtalat följande om det skick Hästen skall överlämnas i på leveransdagen:

Alternativ 1 Endast vid konsumentköp enligt konsumentköplagen

Hästen överlåts i befintligt skick utifrån vad en omsorgsfull Köpare har anledning att förvänta sig med hänsyn till Hästens ålder och bruk, pris, kända veterinärintyg samt de upplysningar och garantier säljaren lämnat i § 7, § 8, § 9 samt eventuell friskrivning i § 10. Om Köparen har avstått från att göra egen veterinärbesiktning på klinik före köpet, äger Köparen ej rätt att göra gällande sådana fel och brister som borde ha upptäckts vid sådan normal och omsorgsfull veterinärbesiktning.

Eller alternativ 2 – Köp enligt köplagen

Hästen överlåts i befintligt skick med total friskrivning för alla synliga och dolda fel. Köparen godtar således Hästens skick och avstår med bindande verkan från alla anspråk mot säljaren på grund av fel eller brister i Hästen av vilket slag det vara må. Köpeskillingen har fastställts med hänsyn härtill. Köparen har således ej rätt att göra gällande några som helst fel och brister i Hästen (fullständig friskrivningsklausul)."

Vilket alternativ blir mest fördelaktigt för mig som säljare att välja? Hästen kommer inte att veterinärbesiktigas innan köp.

I nästa paragraf står det:
"Reklamation - gäller ej vid konsumentköp
Reklamerar Köparen inte inom sex månader från leveransdagen förlorar Köparen, om inte annat följer av garanti eller liknande utfästelse, rätten att åberopa felet. fel som upptäcks efter denna reklamationsfrist anses således ej utgöra fel som åvilar Hästen per leveransdagen och får ej åberopas av Köparen."

Innebär det att vid alternativ 2 så kan köparen reklamera?
Konsumentköplagen gäller mellan företag och privatperson.

Köplagen gäller mellan två privatpersoner eller mellan två företag.

Konsumentköplagen ger ett starkare skydd åt köparen.
 
Har hittat en köpare på min häst, men vi har ej skrivit papper ännu. Sitter och pillar med kontraktet nu. Så här står det:
"Parterna är medvetna om att Hästen utgör begagnad vara, varför den överlåts i befintligt skick. Köparen har beretts möjlighet att före köpet noga undersöka Hästen. Parterna har avtalat följande om det skick Hästen skall överlämnas i på leveransdagen:

Alternativ 1 Endast vid konsumentköp enligt konsumentköplagen

Hästen överlåts i befintligt skick utifrån vad en omsorgsfull Köpare har anledning att förvänta sig med hänsyn till Hästens ålder och bruk, pris, kända veterinärintyg samt de upplysningar och garantier säljaren lämnat i § 7, § 8, § 9 samt eventuell friskrivning i § 10. Om Köparen har avstått från att göra egen veterinärbesiktning på klinik före köpet, äger Köparen ej rätt att göra gällande sådana fel och brister som borde ha upptäckts vid sådan normal och omsorgsfull veterinärbesiktning.

Eller alternativ 2 – Köp enligt köplagen

Hästen överlåts i befintligt skick med total friskrivning för alla synliga och dolda fel. Köparen godtar således Hästens skick och avstår med bindande verkan från alla anspråk mot säljaren på grund av fel eller brister i Hästen av vilket slag det vara må. Köpeskillingen har fastställts med hänsyn härtill. Köparen har således ej rätt att göra gällande några som helst fel och brister i Hästen (fullständig friskrivningsklausul)."

Vilket alternativ blir mest fördelaktigt för mig som säljare att välja? Hästen kommer inte att veterinärbesiktigas innan köp.

I nästa paragraf står det:
"Reklamation - gäller ej vid konsumentköp
Reklamerar Köparen inte inom sex månader från leveransdagen förlorar Köparen, om inte annat följer av garanti eller liknande utfästelse, rätten att åberopa felet. fel som upptäcks efter denna reklamationsfrist anses således ej utgöra fel som åvilar Hästen per leveransdagen och får ej åberopas av Köparen."

Innebär det att vid alternativ 2 så kan köparen reklamera?
Det är mest fördelaktigt att sälja enligt köplagen men man kan inte välja lagrum, det bestäms utifrån förutsättningarnantalet.

Det gäller också att köparen ska acceptera.
Som köpare så hade jag inte accepterat total friskrivning från fel utom i speciella fall såsom köp från dödsbo, en foder häst jag haft en längre period eller extremt prisvärt som vänskapspris.
 
Har hittat en köpare på min häst, men vi har ej skrivit papper ännu. Sitter och pillar med kontraktet nu. Så här står det:
"Parterna är medvetna om att Hästen utgör begagnad vara, varför den överlåts i befintligt skick. Köparen har beretts möjlighet att före köpet noga undersöka Hästen. Parterna har avtalat följande om det skick Hästen skall överlämnas i på leveransdagen:

Alternativ 1 Endast vid konsumentköp enligt konsumentköplagen

Hästen överlåts i befintligt skick utifrån vad en omsorgsfull Köpare har anledning att förvänta sig med hänsyn till Hästens ålder och bruk, pris, kända veterinärintyg samt de upplysningar och garantier säljaren lämnat i § 7, § 8, § 9 samt eventuell friskrivning i § 10. Om Köparen har avstått från att göra egen veterinärbesiktning på klinik före köpet, äger Köparen ej rätt att göra gällande sådana fel och brister som borde ha upptäckts vid sådan normal och omsorgsfull veterinärbesiktning.

Eller alternativ 2 – Köp enligt köplagen

Hästen överlåts i befintligt skick med total friskrivning för alla synliga och dolda fel. Köparen godtar således Hästens skick och avstår med bindande verkan från alla anspråk mot säljaren på grund av fel eller brister i Hästen av vilket slag det vara må. Köpeskillingen har fastställts med hänsyn härtill. Köparen har således ej rätt att göra gällande några som helst fel och brister i Hästen (fullständig friskrivningsklausul)."

Vilket alternativ blir mest fördelaktigt för mig som säljare att välja? Hästen kommer inte att veterinärbesiktigas innan köp.

I nästa paragraf står det:
"Reklamation - gäller ej vid konsumentköp
Reklamerar Köparen inte inom sex månader från leveransdagen förlorar Köparen, om inte annat följer av garanti eller liknande utfästelse, rätten att åberopa felet. fel som upptäcks efter denna reklamationsfrist anses således ej utgöra fel som åvilar Hästen per leveransdagen och får ej åberopas av Köparen."

Innebär det att vid alternativ 2 så kan köparen reklamera?

Ridpodden hade ett avsnitt om hästjuridik runt försäljning som jag tyckte var väldigt bra om du vill lyssna:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/803316?programid=4710
 
Det är mest fördelaktigt att sälja enligt köplagen men man kan inte välja lagrum, det bestäms utifrån förutsättningarnantalet.

Det gäller också att köparen ska acceptera.
Som köpare så hade jag inte accepterat total friskrivning från fel utom i speciella fall såsom köp från dödsbo, en foder häst jag haft en längre period eller extremt prisvärt som vänskapspris.
Detta gäller en shetlandsponny, då kanske man är mer accepterande av en total friskrivning...
 
Detta gäller en shetlandsponny, då kanske man är mer accepterande av en total friskrivning...
För mig spelar det ingen roll. En shetlandsponny kostar lika mycket i veterinärräkningar mm. Bara det att säljaren totalt vill friskriva sig från alla fel (även om det inte riktigt funkar) skulle få mig att backa och tro att det är något lurt.
 
För mig spelar det ingen roll. En shetlandsponny kostar lika mycket i veterinärräkningar mm. Bara det att säljaren totalt vill friskriva sig från alla fel (även om det inte riktigt funkar) skulle få mig att backa och tro att det är något lurt.
Men det gör väl veterinärräkningar för en häst du fått för kompispris också?
 
Men det gör väl veterinärräkningar för en häst du fått för kompispris också?
Dels så litar jag förhoppningsvis på min kompis och känner till hästen och dels så har jag fått ordentig rabatt.

Okända har jag ingen koll på och risken är större att bli lurad.
 
@kolblakkur jag har med nyfikenhet följt hela denna tråden i tysthet och rakt igenom reflekterat över precis det @Lobelia nu undrat över - dvs det stora, som jag tolkat det, fokuset på friskrivning för säljarens del, och att hästen "köps i befintligt skick" .

Har typ väntat på att någon skulle ta upp det men tänkt att du utifrån övriga formuleringar ang pris anpassat till detta har anledning som du nu svarat ang och motiverat .

Dock så rent objektivt (vilket ju inte är ngt din tråd handlar om frågemässigt då du så tydligt förklarat att det är utifrån just SÄLJARperspektiv du skapat din tråd ) så inflikar även jag nu det Lobelia svarat på att jag som köpare i en "vanlig" köpesituation aldrig hade skrivit under en särskild punkt där "hästen köps i befintligt skick" .

Just denna klausul har funnits i decennier inkl i de färdiga standardkontraktsmallar som finns tillgängliga (Ffa är det väl Deckermans som folk fortfarande använder ?) .
Som köpare hade jag aldrig kryssat i den punkten som sagt , generellt. Även om man ändå kan överklaga och ha sig och dra rättegång utifrån lagar som ändå kan åberopas trots att man skrivit något i ett kontrakt så slipper man en del krångel och ffa onödiga tvister om man från början vet vad man skriver under .

Men jag tror inte att den diskussionen kanske hör till just din tråd .:)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 506
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 803
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 024
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hejsan Behöver lite tips om vilket köpskontrakt ni bruker använda vid hästköp? Tittade på Agria's, men blev väldigt förvånad över...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp