Hjälp med betyg

_FiA_

Trådstartare
Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att hjälpa mig lite med mina gymnasiebetyg? Jag funderar på att söka till högskola/universitet, och på dom utbildningar jag är intresserad av så står det ju antagningshistorik för att man ska se om man ens skulle ha någon chans att komma in (jämfört med tidigare år) men jag fattar inte alls hur jag räknar ut hur mina betyg blir. Om någon vill hjälpa mig kan jag ta kort på betygsdokumente.
 
Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att hjälpa mig lite med mina gymnasiebetyg? Jag funderar på att söka till högskola/universitet, och på dom utbildningar jag är intresserad av så står det ju antagningshistorik för att man ska se om man ens skulle ha någon chans att komma in (jämfört med tidigare år) men jag fattar inte alls hur jag räknar ut hur mina betyg blir. Om någon vill hjälpa mig kan jag ta kort på betygsdokumente.
https://www.antagning.se/sv/Det-har...tyg-2010-och-framat/Rakna-ut-ditt-meritvarde/ kanske kan hjälpa dig?
 
Vad är det du inte förstår? Det känns som en hyggligt rättfram beskrivning:
Multiplicera kurspoängen (dvs hur stor kursen är) med betygspoänget (dvs 20, 15, 10 beroende på betyg), summera alltihop, slå ut ett medelvärde genom att dela den summan med din totala kurspoäng
 
Vad är det du inte förstår? Det känns som en hyggligt rättfram beskrivning:
Multiplicera kurspoängen (dvs hur stor kursen är) med betygspoänget (dvs 20, 15, 10 beroende på betyg), summera alltihop, slå ut ett medelvärde genom att dela den summan med din totala kurspoäng

Jag fick IG i ett par kurser så jag har samlat betygsdokument och har även reducerat bort franskan från gymnasiet, dock har jag läst upp ämnen på komvux efteråt. Hur räknar jag då?
 
Jag fick IG i ett par kurser så jag har samlat betygsdokument och har även reducerat bort franskan från gymnasiet, dock har jag läst upp ämnen på komvux efteråt. Hur räknar jag då?

Om du inte har något slutbetyg blir det svårt att räkna ut. Är du ens behörig att söka då?
Om det du har kompletterat är rätt kurser för att fylla upp till ett slutbetyg så gör du precis som ovan, fast du använder komvuxkurserna också, med resp. poäng enligt skalan.

Vilka kurser som ska räknas kan också bero på vilken utbildning du söker, titta på länken som @californication postade så finns det exempel med kompletteringar.
 
Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att hjälpa mig lite med mina gymnasiebetyg? Jag funderar på att söka till högskola/universitet, och på dom utbildningar jag är intresserad av så står det ju antagningshistorik för att man ska se om man ens skulle ha någon chans att komma in (jämfört med tidigare år) men jag fattar inte alls hur jag räknar ut hur mina betyg blir. Om någon vill hjälpa mig kan jag ta kort på betygsdokumente.

Allt hänger egentligen på om du slutade läsa innan 2010 eller efter 2010.

Grundläggande behörighet
Före 2010
Du som har slutbetyg eller ett samlat betygsdokument från gymnasial vuxenutbildning har grundläggande behörighet till högskolestudier om:
  • du har minst 90 procent godkända kurser av vad som krävs för ett slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning.
    Är du osäker på om du kommer upp till 90 procent, ta kontakt med en studievägledare. Du som har samlat betygsdokument och inte nådde upp till 90-procentskravet före 2010, måste få ut ett slutbetyg för att bli behörig.
Efter 2010
Du som har slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning har grundläggande behörighet till högskolestudier om du har:
  • lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng
  • lägst betyget Godkänt i kärnämneskurserna Svenska A och B, eller Svenska som andra språk A och B, Engelska A och Matematik A.
Källa: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/
 
Om du inte har något slutbetyg blir det svårt att räkna ut. Är du ens behörig att söka då?
Om det du har kompletterat är rätt kurser för att fylla upp till ett slutbetyg så gör du precis som ovan, fast du använder komvuxkurserna också, med resp. poäng enligt skalan.

Vilka kurser som ska räknas kan också bero på vilken utbildning du söker, titta på länken som @californication postade så finns det exempel med kompletteringar.
ja det jag har kompletterat med har gjort att jag fått ett "slutbetyg" har alltså läst upp de jag hade IG i förutom ett ämne. Men tack då förstår jag nog , ska ge mig på att försöka.
 
Allt hänger egentligen på om du slutade läsa innan 2010 eller efter 2010.

Grundläggande behörighet
Före 2010
Du som har slutbetyg eller ett samlat betygsdokument från gymnasial vuxenutbildning har grundläggande behörighet till högskolestudier om:
  • du har minst 90 procent godkända kurser av vad som krävs för ett slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning.
    Är du osäker på om du kommer upp till 90 procent, ta kontakt med en studievägledare. Du som har samlat betygsdokument och inte nådde upp till 90-procentskravet före 2010, måste få ut ett slutbetyg för att bli behörig.
Efter 2010
Du som har slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning har grundläggande behörighet till högskolestudier om du har:
  • lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng
  • lägst betyget Godkänt i kärnämneskurserna Svenska A och B, eller Svenska som andra språk A och B, Engelska A och Matematik A.
Källa: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/
Fast som sagt har jag läst upp dom IG jag hade ,på komvux. så tillsammans med komvuxplugget så har jag "slutbetyg"
 
Okej, jag har redan fasnat haha ;).

så här står det: Se till att du använder rätt flik i Räknehjälpen när du fyller i dina betyg. Du som har slutbetyg ska använda fliken som heter ”Slutbetyg”. Om du har slutbetyg men har kompletterat på komvux från hösten 2012 och framåt, använder du i stället fliken ”Slutbetyg och A-F-betyg”

Jag pluggade upp mina betyg på komvux år 2008. Vilken flik ska jag fylla i alla betyg? Förstår jag rätt om jag ska fylla i allt under "slutbetyg" eftersom jag läste innan 2012 på komvux? https://www.antagning.se/Global/Räknehjälpen svensk/index.html
 
Okej, jag har redan fasnat haha ;).

så här står det: Se till att du använder rätt flik i Räknehjälpen när du fyller i dina betyg. Du som har slutbetyg ska använda fliken som heter ”Slutbetyg”. Om du har slutbetyg men har kompletterat på komvux från hösten 2012 och framåt, använder du i stället fliken ”Slutbetyg och A-F-betyg”

Jag pluggade upp mina betyg på komvux år 2008. Vilken flik ska jag fylla i alla betyg? Förstår jag rätt om jag ska fylla i allt under "slutbetyg" eftersom jag läste innan 2012 på komvux? https://www.antagning.se/Global/Räknehjälpen svensk/index.html

Vad betyder det att du skriver "slutbetyg"? Har du ett slutbetyg eller har du ett samlat betygsdokument? Om du har ett slutbetyg från Komvux 2008 så tolkar jag det som att du fyller i dina betyg under fliken "Slutbetyg".

I urvalet till högskolan delas de sökande in i olika urvalsgrupper, som tilldelas olika antal platser till utbildningen beroende på hur många som sökt inom respektive grupp och en viss omfördelningsprincip. Inom varje grupp konkurrerar de som hamnat i respektive grupp om platserna som gruppen tilldelats. Jag har lite svårt att förstå utifrån det du skriver vilken grupp du hamnar i, men tänk på det när du tittar på vad som krävs för den utbildning du vill gå.

Bäst är nog att kontakta en studievägledare om du vill reda ut exakt vad som gäller för dig, om du känner dig osäker själv.
 
FÖRLÅT Det är jag som är virrig här.Jag var helt övertygad om att jag inte hade ett slutbetyg från gymnasiet, men jag måste minnas helt fel. Skyller på att man börjar bli gammal :angel:

Har tagit fram betygen och tittar på dom. Dokumentet från gymnasiet står det SLUTBETYG på. Under "programmets omfattning" står det "reducerat" Det är för att jag reducerade bort Franskan

Dokumentet från Komvux står det SAMLAT BETYGSDOKUMENT på och det är 4 ämnen jag fick IG i på gymnasiet, som jag läst upp till minst G.

Någon som nu förstår under vilken flik jag ska fylla i?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 625
Senast: Saigon
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 986
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 161
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 224
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp