Hjälp med foderstat någon?

SofiaochLukas

Trådstartare
Jag har nu suttit hela kvällen och försökt knåpa ihop foderstat vilket jag aldrig gjort tidigare så nu behöver jag en överblick av er och gärna en kommentar över hur det ser ut.

Vi kommer nu inom snar framtid börja fodra med hösilage med denna analys:
ts: 72%
smrp: 42 g/kg foder
energi: 8,1 MJ/kg foder


krafft pluss protein:
smrp: 220 g/kg foder
energi: 12,2 MJ/kgfoder


Häst 1: fjording av den större modellen, lättfödd och tyvärr fet för tillfället (gör allt för att banta honom), väger 560kg, han är muskelfattig och bukig. Har tidigare endast stått på hö, utan foderanalys. Uträknad foderstat efter att han vilar trots att han är under igångsättning just för att banta honom.
4kg hösilage
4,5kg halm
0,45kg krafft pluss protein
120g mineraler


Häst 2: gotlandsruss, lättfödd och tyvärr fet för tillfället (gör allt för att banta honom), väger 370kg, även han muskelfattig och bukig. Har tidigare endast stått på hö, utan foderanalys.
3,5kg hösilage
2kg halm
0,25kg krafft pluss protein
120g mineraler


Häst 3: korsning, normalfödd och normal hull (ngra kilo för mycket), väger 525kg, även han muskelfattig och bukig. Har tidigare endast stått på hö, utan foderanalys.
5kg hösilage
4kg halm
0,45kg krafft pluss protein
120g mineraler


Häst 4: tinker, lättfödd, normal hull, väger 570 kg. Har tidigare endast stått på hö, utan foderanalys.
6kg hösilage
3kg halm
0,45 kg krafft pluss protein
120g mineraler


VÄLDIGT tacksam för kommentarer!
 
Sv: Hjälp med foderstat någon?

Räknar du in att halm innehåller 0 g smb rp och ca 4,5 MJ?

Vad ger dina foderstater för totala värden för varje individ?
 
Sv: Hjälp med foderstat någon?

Har du ingen analys på mineralerna i grovfodret så är det bättre att inte ge några mineraler alls, förutom selen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 524
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 223
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 590
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 824
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp