HJÄLP, med foderstat till gammal ponny..

T

tezzan

Skulle behöva lite hjälp med att räkna lite foderstat, förstår mig inte alls på hur man gör... :crazy:

Jag har en 23-årig stor och kraftig d-ponny, som rids så gott som varje dag, tränas i både hoppning och dressyr. Han har fått följande:

Havre (1,5 skopa): = 0,6 kg
Korn (2 skopor): = 1,4 kg
MinerBlå: 70 gram
Ensilage: ca 10 kg

Värdena på ensilaget:
Torrsubstans 70%
Smältbart protein, foder 27 g/kg foder
Energi 6.4 mj/kg foder
Kalcium 1.7 g/kg foder
Fosfor 1.4 g/kg foder
Magnesium 0,6 g/kg foder
Kalium 12.4 g/kg foder

Råprotein 74 g/kg torrsubstans
Smältbart protein 38 g/kg torrsubstans
Energi 9,1 mj/kg torrsubstans

Tack på förhand!! :D
 
Vad vill du fodra med utöver havre och korn? Du måste ge ngt proteinrikt som komplettering då hösilaget har lite dåligt med protein.

Lucern, soja, vetekli, krafft protein..? (enbart vetekli el. lucern går dock inte så bra, men har inte räknat på det helt, så lucern KAN räcka om du ger mkt av det)
 
det spelar inte så stor roll, bara han får i sig tillräckligt med protein.. krafft protein kanske, eller soja?
 
Ett förslag:

10 kg hösilage
1 kg Hippo Alfa
0,8 kg havre
0,1 kg linfrökaka
0,3 kg kli
70 kg miner blå
0,5 mått foderkrita

Ger 87 MJ
SmP/MJ 6,07
Ca/P 1,55
Ca/Mg 2,87
 
:o Det är ju viktigt att de inte får brist på något! :D Äsch, du fattade ju... (och tur var väl det!)
 
Ett förslag till:

10 kg hösilage
1 kg lucernhack
1 kg Krafft Groov
0,5 kg Krafft Breed

MJ 86,5
Smrp 565
Ca 46
P 26,8
Mg 14,6

Smrp/MJ 6,53
Ca/P 1,72
Ca/Mg 3,15

Jag lade honom ganska högt i Smrp/MJ kvot eftersom äldre hästar kan ha problem att ta upp näring. Ger du ett halvt kg Groov till och tar bort Breeden så får du en kvot på 6,05. Ger du 200 gr vetekli och 350 gr Breed så får du en kvot på 6,41. Alla mineralkvoter stämmer också i båda förslagen.

mvh Jessica
 
tack så hesmkt mycket för förslagen! :bow:

eftersom både havre och korn ingår i stallhyran så använder jag mig gärna av det. + annat också förståss. går det att få till en foderstat så?
 
tar tacksamt emot fler förslag! :)

kanske ska tillägga att jag helst inte ger honom betfor pga att han blir lös i magen av det..
 
9 kg hösilage
1 kg lucernhack
1,5 kg havre
200 gram soja
100 gram miner blå

(eller ta 75 kg mineraler för allt i världen! :))

86 MJ
SmP/MJ 6,44
Ca/P 1,53
Ca/Mg 2,72
 
ja som du sa är det ju bäst att vara på det säkra så att han inte får brist på något! :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 228
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 592
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
584
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 795
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp