Hjälp med formen!

K

KarinLundgren

Hej!

Jag har precis blivit medryttare på en arabvalack. Denna lille kille har haft dåligt med ryggmuskler och därför försöker jag jobba mycket på formen.
Själv är jag inte jätteduktig, har blivit lite rostig de senare åren då jag inte har någon tränare så jag har tappat en del och gör säkert massvis med småfel. Men det jag behöver hjälp med är helt enkelt: vad gör jag för fel?

Jag jobbar mycket i trav med honom, och tycker att jag har lyckats hitta en bra form där. Efter uppvärmning och ett par varv på volt, lite ställning, lite sidförande så lossnar han nu rätt fort och han liksom släpper i bogen och det känns som framdelen bara "följer med" och bakdelen är motorn. Jag får hästen under mig, känns det i alla fall som. Däremot nu när jag hade chansen att någon filmade och tog kort ser jag att han ofta viker in huvudet alldeles för långt, har nosen mot bogen, och så har jag fått lära mig att det inte ska vara. Ändå känns det som att ryggen är höjd, hästen är balanserad och baken följer med mig. Jag är mjuk i handen och drar aldrig ihop halsen, rider inte annorlunda på de två bilderna som jag har skickat med.

Fuskar han och har jag kanske bara fått för mig att det känns som han jobbar rätt? Eller gör jag något allvarligt fel?
När jag travar av på långa tyglar går han fortfarande med huvudet långt ner och drivande bakben, så det känns som det funkar rätt.

Sen har jag en fråga till. I galoppfattningen bockar han nästan alltid igång, det blir en studs och sedan kommer han fram i galopp. Kan det bero på att han har såpass dåliga rygg- och bakmuskler än så länge att det är jobbigt att fatta galoppen ur en lugn trav i form? Eller är det kanske någon mer som känner igen det?

Lägger in några bilder så ni kan se hur det ser ut. Lite suddiga och dåliga, jag är alldeles för framåtlutad på den där han har vikt in nosen, men det får ni leva med :)

Tacksam för hjälp och tillrättavisning...

p5010019.jpg

p5010014.jpg


Hoppas bilderna kom med nu, vet inte riktigt hur man gör.
 
Sv: Hjälp med formen!

Skulle önska att han vinklade in sina bakben något. Han ser ut att jobba ärligt med ryggen. Dock något framtung samt går bakom lod. (Dvs nosen för långt bak) Det tyder på att han försöker komma undan bettet och vågar/vill inte gå fram till det. Om hästen sänker huvudet när du länger tyglarna arbetar han med ryggen. Jag tror att han kommer bli mindre framtung när hästen får mer muskler och orkar bära sig. Tänk på att inte gå för fort fram när du sätter igång hästen, för att undvika onödiga skador. Mycket vanligt, tyvärr.

Det här med galoppen kan ändra bero på att hästen är dåligt musklad, bus eller att den har ont någonstans.
Beter han sig på samma sätt om du gör flera galoppfattningar, dvs inte första galoppfattningen? Är det i något speciellt varv som det sker? Ligger sadeln bra?

Sen en liten sak till, din sits är något framåtlutad och du har lätt att hamna i stolsits, som på andra bilden. Bak med axlarna och sträck på dig! :) Om du gör det kommer du komma åt hästen på ett annat sätt och komma till ridning mer.

Hoppas du inte tar illa upp för kritiken, försöker bara ge lite tips. :) Annars såg det bra ut! ;) Lycka till!
 
Sv: Hjälp med formen!

Tack för hjälpen!

Okej, men då jobbar han i alla fall rätt med ryggen, precis som det känns. :) Som syns har han än så länge dåligt musklad bak men då får han nog med sig bakbenen mer när jag har jobbat upp musklerna där lite mera.

Det här med att han går bakom lod och inte kommer fram till bettet, hur ska jag komma till rätta med det? En kompis sa att jag ska försöka "driva upp honom", alltså driva med skänkel och säte uppåt-framåt mot handen, och på så sätt tippar inte nosen in lika långt mot bringan.

I galoppen är det i prinicip varje gång och i båda varv, ibland blir det en ren och ordentlig fattning men det är vanligare med en bockstart. Tror att det är lite värre i höger varv, men det är också hans svåra varv. Vill nästan alltid ta vänster galopp.
Sadeln tror jag är okej, har provat att rida honom i två olika sadlar men problemet är detsamma. Men jag kanske helt enkelt får leva med det tills han har muskler nog att trycka ifrån utan att skjuta upp i en bockning.

Tack för hjälpen med sitsen, jag jobbar mycket på den men då jag inte har tränare blir det lätt att jag sitter fel eftersom jag är så fokuserad på vad hästen gör att jag glömmer bort mig själv... Skulle behöva någon som stod bredvid och påminde mig om att "sträck på dig!" i varannat travsteg... :)
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 382
Senast: Bri
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 715
Senast: Ramona
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
779
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
26
· Visningar
1 494
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp