Hjälp med gaffelbandsblödningar.

emiko91

Trådstartare
Hej!
Jag är ryttare på en 5årig travhäst, som tyvärr haft väldigt otur i livet. När han var 2år gammal var det ett ligament i hoven som lossnade, vet dock inte vad själva skadan heter på veterinärspråk, men det började med en total boxvila på 6mån. När återkollen kom ville dom avliva honom men hans ägare ville fortsätta kämpa, så efter ytligare 6mån boxvila blev han friskförklarad för att börja träna. Så sedan i Juli 2012 (4år gammal) har han tränats i trav, endast varit nere på 1,34-tempo och jag har skrittat honom tre dagar i veckan + lite trav. Så det är inget hårt arbete han har fått utföra för att vara en travhäst.

Sen har han varit lite diffust svullen i ett bakben sedan i Januari, han har fått vila någon vecka, det har gått ner och sen har vi fortsatt. Men senaste veckorna har både jag och hans travtränare tvekat, något har varit fel. Så igår (fredag 15/3) var vi till Veterinären på Bergsåker och där hittade dom blödningar på gaffelbandet som dessutom var svullet, på det bakben vi misstänkt. Så nu är han beordrad boxvila över helgen och sedan liten hage och lite-lite skritt tills 1 juni då vi ska tillbaka på koll.

Nu är det så att han redan är inne på sin andra chans, detta är kanske sista sjukdomen han kommer få ha som travhäst innan dom ger upp hoppet om honom. Har ni några extra tips, behandlingar eller liknande som jag kan göra för att läka blödningarna och få skadan att läka snabbare på dom här 2,5 månaderna? Jag är desperat, jag gör vad som helst för den här hästen...

Han älskar livet, älskar att bli riden och att få jobba. Jag måste försöka göra allt jag kan för att han ska få vara en travhäst, han har potential att bli riktigt bra, annars hade hans tränare och delägare aldrig kämpat så hårt för honom vid den första skadan. Dom misstänker att denna skada har kommit lite tack vare den långa boxvilan, det är ju aldrig bra för ligament och liknande att stå stilla så länge. Men saken är den att jag kommer få honom om han inte håller för trav eller den dagen han ska pensioneras ifrån travet. Då ska han få bli min dressyrhäst och han hade älskat det! Därför måste jag ha eran hjälp med att försöka läka det här på alla sätt som går, han är värd att få klara sig den här gången också.

Så alla tips och trix är jätte välkomna, på vad jag kan göra med gaffelbandsblödningarna, för att få dom att försvinna, att få svullnaden att försvinna. Självklart ska han fortsätta vila under tiden, men alla alternativa saker är välkomna, eller massage-tips eller ja, vad som helst! Är som sagt ganska desperat, han älskar livet och jag älskar honom..

Tack!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 872
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 996
Senast: Sasse
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 391
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp