Bukefalos 28 år!

Hjälp med J.Russel tik

Sablar22

Trådstartare
Min syster har bekymmer med sin äldsta tik, hon har 2st Jack Russel tikar. 5 & 3 år om jag minns rätt.
Den äldsta Lisa, är en jycke som fick flytta 2 ggr på kort tid innan hon landade hos syrran.
Hon är väldigt fäst vid matte och ska helst vara i hennes omedelbara närhet hela tiden,
osäker och skällig. Söker helst kontakt med människor ist för hundar, blir stressad av människor som har ett yvigt kroppsspråk.
Problemet är när Lisa blir tillrättavisad eller går upp i varv så ger hon sig på den andra tiken Maja.
Maja skriker och lägger sig på rygg.. men Lisa fortsätter ändå.
Annars funkar dom jättebra tillsammans, utom just då Lisa blir stressad och ger sig på Maja.

Maja är en mjuk och mild hund som älskar allt och alla, följsam och vänlig.

Hur skulle ni hantera situationen ?
 
Om det är matte som tillrättavisar Lisa så måste matte försöka komma på ett annat sätt att tillrättavisa på. Man kan nog säga att detta är en typ av omvänt beteende. Det skulle vara bra att få en händelse relaterad. Är det möjligt att ignorera felet och berömma när Lisa gör rätt istället?
 
Jag hade sett över aktiveringen och undvikit saker som stressar Lisa (i den mån det går), inkl tillrättavisningar, när den andra tiken är med. Separat hade jag tränat Lisa för att komma tillrätta med stressen.
Sen beror det ju på HUR hon ger sig på den andra tiken. Hur allvarligt det är och hur mycket tid man vågar försöka.
 
Om det är matte som tillrättavisar Lisa så måste matte försöka komma på ett annat sätt att tillrättavisa på. Man kan nog säga att detta är en typ av omvänt beteende. Det skulle vara bra att få en händelse relaterad. Är det möjligt att ignorera felet och berömma när Lisa gör rätt istället?
Det har syrran också börjat nosa i, att det inte fungerar att tillrättavisa henne.
Ska höra med henne när hon vaknar om hon har ngn färsk incident.
 
Jag hade sett över aktiveringen och undvikit saker som stressar Lisa (i den mån det går), inkl tillrättavisningar, när den andra tiken är med. Separat hade jag tränat Lisa för att komma tillrätta med stressen.
Sen beror det ju på HUR hon ger sig på den andra tiken. Hur allvarligt det är och hur mycket tid man vågar försöka.
Det är inte allvarligt på så vis att Maja blir skadad, utan det är jobbigt för syrran att se det hela upprepa sig regelbundet.
Maja är dock sitt vanliga glada milda jag direkt efter.
Har du några tips om hur du skulle ha tränat för att komma tillrätta med stressen?
Tacksam för era svar! :)
 
Hur aktiveras/jobbas hundarna? Tränas de åtskilt eller tillsammans? Varför och hur tillrättavisas hunden?
 
Dom tränar/jobbar nog inget vad jag vet, utan det är promenader och vara lösa på gården.
Att Lisa blir tillsagd och tagen därifrån är nog mest för att syrran tycker att situationen som uppstår är jobbig.
Maja skakar av sig det hela ganska snabbt, men håller sig undan från Lisa ett tag. Hittills har inga fysiska skador skett.

Men det jag kan tycka är svårt, är just att hitta ngt sätt att låta Lisa jobba utan att hon går upp i varv och blir manisk.
Det enda som jag hittills hittat är att gömma godis under en plastkåsa. Den är svår att greppa över, och enda lilla kant
att bita tag i är på handtaget. Det tog henne en stund att klura ut det där, men nu har hon fattat och då är det ju inte lika jobbigt
längre.

Om jag kommer och hälsar på t ex, så blir jyckarna jätteglada och far omkring, skäller och studsar.
Hälsar jag då på Maja först så flyger Lisa på henne ganska omgående.
Syrran tar Lisa därifrån och sätter ner henne en bit bort, direkt försöker hon återigen komma åt Maja
och om inte syrran säger till så flyger hon på henne igen.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 806
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 989
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 909
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp