hjälp med lastning

H

hippihopp

jaha, vet inte om tråden ligger rätt, men isåfall kan ni väl flytta den ?

jo .. min häst tar hur lång tid som helst att lasta, det skulle kunna ta upp mot en timme om han fick bestämma ! :eek:

såhär går det till:

vi går mot transporten, lugnt och fint tempo, och i rak riktning. vi kommer fram till "rampen"/luckan, går upp på den, men, där tar det stopp, med frambenen på luckan och bakbenen på marken :cool: sen tar han kanske ett steg, sen stannar han igen.. och så håller han på så, men om det tar för lång tid backar han ut hela vägen och man får börja om från början :mad:
känns som om jag har provat alla möjliga metoder.

* t.ex. linor (runt rumpan på han),

* lägga små högar av havre på golvet i transporten så att han går från första högen till nästa osv osv, tills han kommit in och får det som finns kvar i spannen, plus äpple lr liknande,

* locka med äpple, havre, morötter i spann,

* kört in transporten i hagen och låtit honom undersöka och gå in när han vill,

* att jag sitter på golvet inne i transporten,

* att jag (eller ngn annan) "lyfter" fram hans ben,

* petat/kittlat honom med spö, vid armbågarna och knävecken, så att han ska ta ett steg framåt,

* tagit bort mellanväggen, helt, så att det ska bli större plats,

* och ja, säkert en hel del annat, men inget jag kommer på nu. känns verkligen som om jag provat det mesta, men inget hjälper :crazy:

så, nu vill jag ha en MASSA tips från er bukisar ! så att vi kan välja något som kan passa oss bäst.

jag vill nästan inte ens åka på träningar/tävlingar bara för att jag vet hur jobbigt det är att lasta honom :cry: speciellt när vi ska hem, det är liiiiiiite lättare när vi är här hemma och lastar (och ska iväg).

detta blev ju en halv novell, hoppas ni orkar läsa och kan ge mig lite tips ! :bow:
 
Sv: hjälp med lastning

Vart bor du någonstans?

Om du finns i Gävleområdet vet jag någon som skulle kunna hjälpa dig. Efter en träff med denna människa lastar min häst nästan sig själv.
 
Sv: hjälp med lastning

nej, jag bor typ en bit från kristianstad :grin:
 
Sv: hjälp med lastning

Blir han upprörd/stessad när du försöker? Hur är han väl inne???

Prova klick träna han
 
Sv: hjälp med lastning

nejj, han bara står där och "hånler" :devil: :grin:

men när jag väl har fått in honom, ja, då står han lugnt och fint, det är
bara "vägen in" som är besvärlig ;)

hur gör man då ? :p

och, alltså, han går ju in typ direkt när man tar linorna, men när man kommer med dom så börjar han alltid backa ut typ så fort han ser dom "/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp med lastning

Du skrev att du har provat med att peta med spö på armbågar osv. Testa att peta på sidan av magen. ( Inte "smekande" tag utan lösa iriterande pet om du fattar vad jag menar :D Förhoppningsvis kommer din buse till häst tycka du är otroligt jobbig och gå in. :)

Kom bara ihåg att sluta så fort han går frammåt och beröm den i massor :)

Lycka till :d
 
Sv: hjälp med lastning

Jag har haft samma problem med min före detta new forest. Väldigt irriterande när de är helt lugna och det ser ut som om de bara gör det för att jävlas. Hon hade typ samma problem som din och det tog alltid längre tid när vi skulle hem. Men lastningen gick betydligt bättre när hon bara hade vanliga benskydd/lindor istället för transportskydd. Försök lägga en hel dag på att gå in och ut. Vägrar hästen gå framåt så backa den några steg sen framåt igen osv.. Du kan även gå på en liten volt ca 15m från transporten några varv sen framåt igen, stannar den så backar du bak och går på volten några varv, till sist tröttnar hästen och förstår att det är minst jobbigt att gå på :) Bor också i Kristianstad:) Blev väldigt rörigt, hoppas du förstår:)
 
Sv: hjälp med lastning

Några enkla saker man kan tänka på är att om han har andra hästar runtomkring, exempelvis i hagar, när ni lastar så se till att transporten är ställd så att han har hästarna framför sig istället för bakom, det brukar underlätta.

Se också alltid till att dörren fram är öppen så transporten ser ljus och luftig ut.

Lycka till!
 
Sv: hjälp med lastning

kl.

du kan ocksa prova att anvanda ett spo pa bakbenen nar han star halvvags in. du star pa sidan av ramp och haller honom med hans huvud inne och sen slar du , ja inte SLAR men "tap" pa bakbenen, sa att det ar irriterande for honom. da flyttar de benen framat mestadels.. sa nar han har flyttat sig framat berommer du honom, och sen gor samma sak igen.

Du kan ocksa ha ett langt rep fastsatt i grimma som gar till person som star vid dorren och haller repet spant, nar han ror sig framat slappnar repet, det skall alltsa vara obekvamt forhonom. Varje steg framat blir beloning. och nar han kommer in och star fint far han godis .. inte fore, utan han far vanta pa det tills han ar hela vagen in..

sa mellan det spanda repet i grimman och tappandet pa bakbenen finns det ingen vag annat an att ga framat..

lycka till
 
Sv: hjälp med lastning

har du testat att låta hästen vara barbent när ni lastar? min häst gör samma sak som din, tar ett steg upp och sen vill hon inte mer, man kan göra vad som helst och hon vägrar gå framåt. om man sen tar av lindorna/transportskyden/botsen så går hon in nästan direkt.

om ni kan få tag på ett släp med front utlastning så kan ni ställa det framför stall dörren och leda alla hästarna ut genom den på morgonen så att problem hästen vill följa efter de andra för att inte bli ensam kvar i stallet.
och sen göra så några dagar tills hästen frivilligt går igenom och kan stanna i transporten. (känner en som gör så här med alla deras unghästar för att ge hästen en god bild av lastandet från tidig ålder.)
 
Sv: hjälp med lastning

jag vet en som har samma teknik som du^^ men han använder en bom(hopp) och trycker/knuffar på baken istället, fungerar förvånadsvärt bra, bommen fördelar trycket mer och är ännu mer irriterande och obehagligt för hästen, sen så använder han en massa oljud av skottkärror och saker som skramlar så fort hästen backar, när den sen går frammåt så tystnar allt och hästen får lite beröm. han trycker med bomen endast när hästen står stilla och är rakt på transporten.
sen om hästen inte lyssnar eller är stirig i början så snurrar han hästen på en pytte volt med hästens huvud mot dens sida några varv så att hästen lyssnar på honom och slappnar av mer.
allt går lugnt till och hästen lastas på 10 min då den innan totalvägrat och slitit sig vid lastning.
 
Sv: hjälp med lastning

sen om hästen inte lyssnar eller är stirig i början så snurrar han hästen på en pytte volt med hästens huvud mot dens sida några varv så att hästen lyssnar på honom och slappnar av mer.

På vilket sätt skulle det lugna hästen?!
 
Sv: hjälp med lastning

ingen aning egentligen, men hästen lyssnar och tar bort tankarna från den hemska transporten och koncentrerar sig på människan som snurrar den.
hästen som jag såg bli lastad är också inriden så att om den blir uppskärrad så får den gå på en mindre volt tills den slappnar av, min häst är också van vid det och det fungerar åtminstonde på 4 hästar som jag känner. det passar kanske inte alla hästar, men det är ju också därför det finns så många olika tekniker på att lugna ner hästen och lasta den. ingen är den andra lik.
sen så snurrar man inte hästen så snävt och fort att hästen riskerar att snubbla eller trampa på sig själv.

men om man själv är lugn och "tvingar" hästen att lyssna på sig själv genom att leda in den på en mindre volt och går där tills hästen lugnat ner sig och andas jämnt så fungerar det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 977
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: Roheryn
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 650
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp