Bukefalos 28 år!

hjälp med min baksele!

sommarvind

Trådstartare
Jag har en baksele som ej är komplett. Den saknar ryggstycke. Jag har en loksele med bågdäckel, vad för typ av ryggstycke behöver jag då?

Är ryggstycke samma som svanskappa?
 
Sv: hjälp med min baksele!

benämningarna är olika som jag ser det är svanskappan under svansen och ryggstycket mellan den och däckeln. Själv kallar jag det rumpdrag.Man kan hänga bakselremmarna i det eller kapa det bakom bakseleremmarna på en del bakselar går dom bakersta remmarna ända fram till däckeln.Tärnsjös hemsida har bra bilder.
 
Sv: hjälp med min baksele!

Till en loksele med bågdäckel och en baksele utan ryggremmar, behöver du troligtvis ett ryggstycke som är tudelat i änden så att säga, om bågdäckeln har ett spänne vid varje bossa (fäst under tömringarna oftast).

Jag säger som nordtravare, svanskappan är "rumpedraget" alltså den dubbelsydda remmen under svansroten, som hålls på plats med ryggstycket som ligger mellan svanskappa och däckel.

Googlade mig fram till en bild. http://i51.photobucket.com/albums/f372/Astriden/20110313255.jpg

Enklast blir nog om du får tag på ett ryggstycke som du kan fästa direkt i bakselen, så behöver du ingen svanskappa.
 
Sv: hjälp med min baksele!

Ett ryggstycke med delad rem och små fästen till varje "puta". Fästena kanske du har kvar på din bågdäckel?

Svanskappa brukar vi köra utan eftersom vi har en häst som hatar svanskappor. Vi använder bara ryggstycket att hänga upp bakselen på.
 

Liknande trådar

Utrustning Har en gammal sadel. Med märkning. Vet inget om den. Men verkar vara helt komplett. Märkning: En krona, o bokstäver O B
Svar
4
· Visningar
573
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Jag skulle skriva ett inlägg i den lokala Facebook-gruppen genom appen, men rutan för att skapa ett inlägg finns inte. Kikade runt i...
Svar
10
· Visningar
445
Senast: Soffan74
·
Övr. Katt Behöver hjälp med kön på mina kattungar, först ut är denna. Är de en flicka? ❤️
Svar
8
· Visningar
719
Juridik & Ekonomi Jag är komplett usel på ekonomi, men har nu möjlighet att lägga undan en större summa pengar varje månad under en begränsad tid. Jag har...
Svar
18
· Visningar
917
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp