Hjälp med mitt varmblod.

LinkiPinki

Trådstartare
Hej jag ska nu hämta hem ett 5 årigt varmblod som endast har skrittats och travats. Hon är därför väldigt omusklad och tänkte då till en början longera och tömmköra henne innan jag sätter igång och rider, tänkte då om någon har några bra råd på hur jag ska börja om jag tex ska använda inspänningstyglar, longeringssystem m.m.

Tack på förhand.
 
Sv: Hjälp med mitt varmblod.

För mig är det väldigt svårt, eller faktiskt omöjligt att råda någon till att använda eller inte använda sig av hjälpstöd eller inspänningar utan att ha sett varken den som tränar hästen eller hästen irl.
Så mitt tips blir till dig: Fråga någon kunnig i din närhet om vad denne anser som också känner till dig och hästen.

I överlag ska de användas så lite som möjligt då jag anser att hästen ska kunna bära sig själv med tiden och ryttaren ska kunna rida den/hjälpa den korrekt utan allra helst.
Så det får bara vara ett tillfälligt hjälpmedel för mig tills dess att antingen häst eller ryttare "kan själv" på ett bra sätt.
 
Sv: Hjälp med mitt varmblod.

Enda rådet är att undvika longering, det sliter på hästen och det är otroligt svårt att få en oerfaren häst att jobba bra i longering.
 
Sv: Hjälp med mitt varmblod.

okej förstår vad ni menar, har ni några andra bra förslag hur jag ska börja med henne?
 
Sv: Hjälp med mitt varmblod.

Skola om hästen. Är den inte grundriden behöver du ju göra detta från början. Det är inget man gör utan erfarenhet, du behöver hjälp av någon som kan, om du inte själv har kunskapen som behövs.

Avsluttet är det vettigt att tömköra ute i terräng, för att få hästen lyhörd och lära den lyfta på fötterna ordentligt. Bygger fina muskler.
 
Sv: Hjälp med mitt varmblod.

Jag har ridit in mycket hästar och så innan men det var så många år sedan så kommer inte riktigt ihåg allt ^^
 
Sv: Hjälp med mitt varmblod.

Jag hade hjälp att lära mig tömköra, sedan tömkörde jag iaf 2 dagar i veckan. Ena dagen var det över bommar och till och med studds hinder (för att stärka och gymnastisera) och andra dagen var det en lång runda i skogen, hade turen att ha mycket backar och kuperad terräng :)

Dessutom väldigt bra motion för en själv! Sen red jag ut mycket också, så att de skulle få hitta sin egna balans under ryttare, och kunna ta sig fram i kuperad terräng. Rida volter och harva runt på ridbanan gör ingen nytta i början (mer än om man tränar lydna, hjälperna för att flytta för skänkel, gå fram för skänkeln mm)
 
Sv: Hjälp med mitt varmblod.

Först och främst! - Diskutera igångsättningsplan med den egna tränaren, som känner "mig" som ryttare.

Är det länge sen man sysslade med omskolning och inridning, är det bättre att ta hjälp. "Det tar en sekund att lära hästen fel och en livstid att få det rätt igen". Det är INTE skämmigt, att erkänna att man är lite osäker. Det är däremot skämmigt, att lita blint på vad folk som inte känner, vet något om en, har sett en i verkligheten på ett internetforum säger och sen riskera att förstöra en oskyldig häst. - Absolut inte illa menat :love: - så TS får INTE ta det så, utan läs det ENBART som ett väldigt gott råd från en som "been there - done that" och nu hellre går till en källa IRL i första hand.

  • Korrekt foderstat
  • Promenader vid hand, 2-4 km/gång helst varje dag
  • Tömkörning "plant" och över bommar både på marken och cavaletter, OM man vet när, hur och varför
  • Inspänning Om man vet när, hur och varför

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 353
Senast: Lisalei
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 619
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 542
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp